Gemeente Breda

Kwaliteit en variatie staan voorop in Visie Detailhandelsbeleid

Breda wil groeien als winkelstad en de regionale en bovenregionale aantrekkingskracht van de Bredase detailhandel versterken.

Breda zet daarom in op kwaliteit en variatie van het winkelaanbod. Breda wil een duurzaam aanbod met levensvatbare en elkaar aanvullende retailgebieden. En Breda wil het ondernemersklimaat in de stad versterken en initiatieven ondersteunen. Dat staat in de concept Visie op de Detailhandelsstructuur 2009-2020. Het college van burgemeester en wethouders heeft deze visie vrijgegeven voor consultatie.

Â

De visie is een actualisatie van de Detailhandelsnota uit 2002 en is gemaakt naar aanleiding van het Distributie Planologisch Onderzoek (DPO) uit 2007 naar de haalbaarheid en effecten van verschillende detailhandelsinitiatieven.

Â

Een sterke en gevarieerde detailhandelsstructuur is van groot belang voor de economische, culturele en sociale functie van de binnenstad maar ook van de wijken, buurten en dorpen. Daarnaast zorgt het voor werkgelegenheid, voor kwaliteit van de leefomgeving in de wijken en voor een goed vestigingsklimaat voor andere bedrijven. Het imago van de stad wordt ook deels bepaald door een goed winkelaanbod en een goede uitstraling. Breda is niet voor niets tot Beste Binnenstad van Nederland uitgeroepen.

Â

Het is nu zaak om die kwaliteit voor de lange termijn vast te houden en nog te verbeteren. Daarom wil het college dat de binnenstad het hoofdwinkelcentrum is en blijft. Detailhandelsontwikkelingen buiten de binnenstad worden altijd getoetst op de toegevoegde waarde voor de consument en op de effecten voor de binnenstad. Het centrum moet tegelijkertijd blijven inspelen op de dynamiek in de markt. Hierin is de ontwikkeling van Achter de Lange Stallen een belangrijke factor. Het college wil ook geen verdere toename van het aantal subcentra.

In de visie worden in dat kader de Woonboulevard, Steenakker, de Stadionlocatie en de Bavelse Berg genoemd. Dat zijn de locaties die in het DPO van 2007 staan.

Megasupermarkten tot maximaal 6.000 m2 zijn niet meer per definitie uitgesloten. Onder voorwaarden komt er een dergelijke supermarkt op de Stadionlocatie. De buurt- en wijkwinkelcentra blijven voor Breda belangrijk voor de leefbaarheid en het aanbod dichtbij de consument.

Daarnaast krijgt winkelcentrum De Hoge Vucht de mogelijkheid om door te groeien naar een stadsdeelcentrum. Dat betekent dat het een wijkoverstijgende functie heeft en naast boodschappen doen ook gericht is op recreatief winkelen. Winkelcentrum Brabantplein kan doorgroeien naar wijkwinkelcentrum.

De dorpscentra worden voortaan gezien als winkelcentra met een eigen specifiek dorpskarakter en daarmee eigen ontwikkelingsmogelijkheden.

Ook wil het college het beleid voor vestiging van detailhandel op perifere locaties buiten de subcentra aanscherpen.Er worden bedrijventerreinen genoemd waar detailhandel niet gewenst is. Om ongewenste branchevervaging te voorkomen worden beperkingen gesteld aan nevenassortimenten.. Wwoninginrichting wordt toegestaan op andere locaties wanneer vestiging op de Woonboulevard of in andere subcenra niet mogelijk is. Tot slot stelt het college de mogelijkheid en wenselijkheid van het verruimen van koopzondagen en de zondagopenstelling van supermarkten open voor discussie.

Â

Op 8 december houdt de gemeente een consultatieavond over de Visie waarbij iedereen welkom is. De avond begint om 19.00 uur en vindt plaats in de Ontvangstruimte van het Stadskantoor, Claudius Prinsenlaan 10 te Breda. De Visie ligt tot en met 18 december ter inzage in het Stadskantoor en is te downloaden via www.breda.nl Met de consultatie wil het college bereiken dat er een visie komt die breed gedragen wordt door zowel ondernemers, gemeente, vertegenwoordigers van wijk- en dorpsraden als consumenten.

Â

Breda, 19 november 2009

Te downloaden:

* Verruiming koopzondagen.pdf

* Detailhandelsnota concept november 2009.pdf