Informatieavond Lansingerland toont ongenoegen inwoners
19.11.2009 16:00
Cluster Communicatie
Wie op maandagavond de veilinghal van Flora Holland binnenstapte, kon
zien en voelen dat deze avond niet als een doorsnee bewonersavond de
geschiedenisboeken in zou gaan. De HSL houdt de bewoners van de
gemeente Lansingerland meer dan bezig. Ruim 600 inwoners van de
gemeente vonden een plek in de hal waar een zeer goed georganiseerde
bijeenkomst plaatsvond.
Ook ver buiten de gemeentegrenzen trok de avond de aandacht van met
name de media. Niet alleen RTV Rijnmond rukte uit, maar ook de NOS en
SBS 6 legden de avond vast, die zoals de burgemeester het formuleerde,
niet als doel had iedereen tevreden naar huis te laten gaan, maar wel
om bewoners de gelegenheid te geven hun vragen te stellen en grieven
kenbaar te maken.
Emoties, zorgen en verwijten
Pro Rail, Hi-Speed, Rijkswaterstaat, de gemeente Lansingerland en de
DCMR beantwoordden vragen van bewoners, die vaak doorspekt werden met
begrijpelijke emoties, zorgen en verwijten. Pro Rail viel hoongelach
ten deel omdat een bewoner met een brief aantoonde dat er niet alleen
's nachts, zoals de regio-directeur meldde, maar ook overdag wordt
geslepen om de geluidshinder te beperken. Vragen waren er ook over
goederenvervoer: er zou al een convenant liggen met Schiphol om
goederenvervoer over de lijn te realiseren. De heer Wendel van de
Stichting Stop Geluidsoverlast HSL legde Pro Rail, Hi-Speed en
Rijkswaterstaat het vuur na aan de schenen door bijvoorbeeld te
refereren aan Europese wetgeving die het rijden van de Traxx-treinen
in theorie verbiedt. De stichting wil liever vandaag dan morgen de
tijdelijke treinen van het spoor hebben.
Geen overtuigende oplossing
En dan was er ook nog de oplossing om de rails te slijpen en de
remblokjes van de tijdelijke Traxx-treinen te vervangen door kunststof
blokjes. Voor de bewoners bij lange na geen overtuigende oplossing.
Een aantal bewoners stelde vast dat er al veel bekend is en in het
verleden al veel gegevens zijn verzameld. Gerefereerd werd
bijvoorbeeld aan de DCMR onderzoeken uit 1998 en 1999 waarin al een
voorschot werd gegeven op de hinderscenario's (bijvoorbeeld het aantal
ontwakeningen) die bewoners mogen verwachten als de HSL gaat rijden.
Ook gaf de DCMR op die avond antwoord op de vraag hoe, wanneer en waar
er wordt gemeten. Om 21.45 uur was de storm niet nog geluwd, maar de
avond voorlopig wel ten einde. Het zal nog lang onrustig blijven in
Lansingerland.
Milieudienst Rijnmond