Gemeente Lopik

Besluiten Raadsvergadering Datum: 17 november 2009 GEMEENTE
LOPIK

Na de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Lopik worden de
belangrijkste besluiten en bespreekpunten toegelicht via een persbericht.
P
Ontwerpbestemmingplan S.L. van Alterenlaan- N210/ M.A. Reinaldaweg 1 vastgesteld E
De gemeenteraad heeft het ontwerpbestemmingsplan S.L. van Alterenlaan- N210/M.A. Reinaldaweg 1 vastgesteld en de ingediende zienswijzen R ontvankelijk maar ongegrond verklaard. Door een reconstructie van de kruising S.L. van Alterenlaan­N210 zal de verkeersveiligheid in het algemeen en de oversteekbaarheid van deze kruising voor langzaam S verkeer worden verbeterd. Wethouder Spelt zal de wensen van de raad voor de definitieve inrichting van de kruising bespreken met de provincie.

B Er is gekozen voor het afsluiten van de S.L. van Alterenlaan aan de noordzijde voor autoverkeer. Daarnaast heeft de raad wethouder Spelt gevraagd een drietal wensen ten aanzien van de inrichting van de kruising met de provincie te bespreken. Dit betreft het fysiek onmogelijk maken om af te slaan van de N210 E richting Jaarsveld komende vanuit oostelijke richting. Dit wijkt sterk af van het inrichtingsvoorstel. Daarnaast wenst de raad een snelheidsbeperking van 80 km naar 60 km en het laten vervallen van de inrit van de N210 naar het bedrijf aan de M.A. Reinaldaweg 1.
R
Verder wordt het in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt dat een bedrijf dat zich bezighoudt met het monteren en plaatsen van abri's en ander straatmeubilair zich vestigt op de locatie M.A. Reinaldaweg 1. I
Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 30 juli 2009 tot en met 9 september 2009. Vier zienswijzen en de reactie daarop zijn opgenomen in een zienswijzenrapportage. De raad heeft de zienswijzen ontvankelijk maar C ongegrond verklaard. Het ontwerpbestemmingsplan is opgenomen op www.lopik.nl, onder de knop `Bestemmingsplannen'.

H Bibliotheekbeleid 2010-2013 gewijzigd vastgesteld

De gemeenteraad vindt dat de activiteiten van Bibliotheek Lek & IJssel T moeten aansluiten bij de behoeften van de leden en de vraag van de gemeente. De kerntaken van de bibliotheek zijn daarom het uitlenen van boeken en het bevorderen van het leesplezier. Daarnaast kan de bibliotheek een rol spelen bij het bestrijden van lees- en taalachterstand. De raad heeft Postbus 50 het bibliotheekbeleid voor de jaren 2010 tot 2013 gewijzigd vastgesteld. 3410 CB LOPIK

Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl





De gemeente staat als opdrachtgever aan de basis van het bibliotheekbeleid. De gemeenten Vianen, IJsselstein, Houten en Lopik subsidiëren gezamenlijk de Bibliotheek Lek & IJssel. Daarom is ervoor gekozen een bibliotheekbeleid op te stellen, waarin gezamenlijke basistaken zijn vastgelegd. Daarnaast kan iedere gemeente zelf specifieke beleidspunten vanuit de eigen gemeente opnemen.

De ChristenUnie diende een amendement in, dat door de fracties unaniem werd ondersteund. De raad is van mening dat de activiteiten van de Bibliotheek Lek & IJssel moeten aansluiten bij de behoeften van de leden en de vraag van de gemeente. Uit onderzoek blijkt dat de behoefte van de leden van de bibliotheek nagenoeg geheel ligt bij het lenen van boeken. Daarom vindt de raad dat het uitlenen van boeken en het bevorderen van het leesplezier de kerntaken zijn van de bibliotheek. Daarnaast kan de bibliotheek een rol spelen bij het bestrijden van lees- en taalachterstand. Hoofddoel is het bevorderen van persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie.

De raad heeft de volgende punten uit de Kadernotitie Bibliotheekbeleid 2010- 2013 geschrapt:

- het bevorderen van de sociale samenhang;

- het bevorderen van het ontstaan en behoud van informele netwerken in wijken en buurten;

- het bereikbaar maken van actieve en passieve deelname aan kunst en cultuur voor iedere inwoner;

- het aanbod van kunst en cultuur richten op het stimuleren van sociale levendigheid en ontmoeting;

- het bevorderen van samenwerking van peuterspeelzalen, kinderopvang en onderwijs met culturele organisatie;

- het bevorderen van deelname van jeugd aan activiteiten in de eigen leefomgeving zoals school, vereniging en buurt;
- het stimuleren van actieve kennismaking met kunst en cultuur door alle jongeren;

- het versterken van de zichtbaarheid, presentatie en promotie van kunst en cultuur;

- het stimuleren van cultuureducatie voor alle inwoners.

Welzijnsprogramma 2010 gewijzigd vastgesteld

Tijdens de begrotingsbehandeling op 3 november 2009 heeft de gemeente- raad het totaalbedrag van het Welzijnsprogramma 2010 vastgesteld. Daarbij werd besloten geen subsidies toe te kennen aan nieuwe organisaties. De raad nam op 17 november 2009 een amendement aan waardoor een viertal organisaties toch subsidie ontvangt in 2010. Hiermee is een bedrag gemoeid van 4.312,- dat binnen het Welzijnsprogramma wordt gedekt.

Op 3 november 2009 heeft de gemeenteraad de Begroting 2010-2013 vastgesteld. In die raadsvergadering is ook het concept-welzijnsprogramma 2010 vastgesteld onder voorbehoud van de volgende aanpassingen:
- geen indexering diverse subsidies;

- geen toename subsidiebedragen door toename ledenaantallen;
- geen subsidie voor nieuwe organisaties;

- geen extra subsidie voor duurdere producten; 2






- geen afname nieuw product thuisbegeleiding;
- geen verhoging subsidie project Stevig ouderschap;
- geen verhoging subsidie voor Kursusproject.

De PvdA vond dat het niet beschikbaar stellen van subsidies voor nieuwe organisaties onaanvaardbare gevolgen heeft en diende daarom een amendement in. Dit amendement werd door een meerderheid van de raad ondersteund. Alleen de SGP stemde tegen.

Door dit amendement ontvangen Stichting Alzheimercafé ( 600,-), Stichting ExpresZie ( 2.846,-), Hoxemacoa ( 540,-) en Oranje initiatief Cabauw ( 326,-) subsidie in 2010 voor een totaalbedrag van 4.312,-. Dit bedrag wordt gedekt door de post projectkrediet jeugd en jongeren van 3.622,- te laten vervallen en de post algemeen/incidentele subsidies te verminderen met 690,-. Voor deze laatste post blijft nog 810,- beschikbaar.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op het totaalbedrag van het Welzijnsprogramma 2010 dat tijdens de raadsvergadering van 3 november 2009 is vastgesteld.

Initiatiefvoorstel CDA leidt tot offertetraject

De gemeenteraad heeft het initiatiefvoorstel van het CDA besproken om nog dit jaar een krediet beschikbaar te stellen voor de aanleg en uitbreiding van de sportvelden van S.V. Lopik. Het college zal eerst offertes aanvragen en op basis daarvan een voorstel voorbereiden voor de raadsvergadering van februari 2010. De raad kan dan op basis van de geoffreerde bedragen een afweging maken of het krediet beschikbaar wordt gesteld.

Het CDA wilde het college opdragen voor de raadsvergadering van 15 december 2009 een voorstel voor te bereiden over het beschikbaar stellen van een krediet voor de aanleg en uitbreiding van de sportvelden van S.V. Lopik. Het CDA vond dat het benodigde krediet ten laste moest worden gebracht van de algemene reserve.

De gemeenteraad is al op 8 juli 2009 akkoord gegaan met de aankoop van een perceel grenzend aan de sportvelden. Wethouder Spelt stelde de raad op 17 november 2009 voor eerst offertes te gaan aanvragen voor de aanleg en uitbreiding van de voetbalvelden. Naar verwachting zal het offertetraject binnen acht weken kunnen worden afgerond, waarna duidelijk is hoeveel krediet nodig is voor de voetbalvelden. De raad kan vervolgens in februari 2010 een afweging maken of het krediet beschikbaar wordt gesteld.

Een meerderheid van de raad ging akkoord met het voorstel van wethouder Spelt.

3





Daarnaast heeft de gemeenteraad op 17 november 2009 de volgende besluiten genomen:

Bestemmingsplan Lopikerweg Oost 138A
Het bestemmingsplan heeft van 13 augustus tot en met 23 september 2009 voor een ieder ter inzage gelegen en is opgenomen op www.lopik.nl, onder de knop `Bestemmingsplannen'. Er zijn geen zienswijzen ingediend. De raad heeft het bestemmingsplan vastgesteld.

2e Bestuursrapportage
In deze najaarsrapportage wordt op hoofdlijnen ingegaan op de stand van zaken van de uitvoering van de programmabegroting 2008. Verder zijn de financiële afwijkingen ten opzichte van de begroting opgenomen. De raad heeft de 2e Bestuursrapportage vastgesteld.

Lopik, 19 november 2009.