TNS NIPO publicaties
19 november 2009
Nederlanders veel beter in staat financiële tegenvallers op te vangen dan
inwoners andere landen
Wanneer zich een onverwachte uitgave van EUR 1.500 aandient, kan 56
procent van de Nederlanders dit beslist opvangen. Wanneer we kijken
naar de inwoners van vijftien landen wereldwijd, dan zijn Nederlanders
na Luxemburgers het beste in staat om een dergelijke tegenvaller te
incasseren. In vergelijking met de meeste buurlanden hebben we onze
financiën aanzienlijk beter op orde. In het Verenigd Koninkrijk (22%),
Duitsland (29%) en Frankrijk (34%) beschikken veel minder mensen over
een dergelijk financieel plan B. Ook de VS blijft met 23 procent ver
achter bij Nederland; alleen Hongkong en Singapore komen enigszins in
de buurt (allebei 46%). Dit blijkt uit het Financial Risk Assessment
Survey van TNS Finance, een omvangrijke studie onder 14.693
respondenten verspreid over vijftien landen wereldwijd. TNS NIPO heeft
daarbij het Nederlandse deel voor haar rekening genomen.
Nederlanders vallen terug op spaargeld
De relatief gunstige positie van Nederland wordt vooral verklaard door
de hoge spaarquote. Spaargeld is voor 89 procent van de Nederlanders
veruit de belangrijkste bron om een financiële klap te kunnen
opvangen. Daarmee loopt Nederland voorop, met Luxemburg (86%),
Singapore (85%) en Hong Kong (80%) in haar kielzog. Weliswaar is
spaargeld ook in andere landen een appeltje voor de dorst, maar dat is
in veel minder sterke mate dan in Nederland. Zo wijken het VK (50%),
Duitsland (52%) en Frankrijk (56%) hier duidelijk van af. Argentinië
(22%) en Mexico (19%) maken nauwelijks gebruik van spaargeld, maar ook
de VS blijft met 49 procent achter bij Europa.
Opvallend is overigens dat Nederlanders de kans het laagst inschatten
dat ze opeens voor een onvoorziene uitgave van EUR 1.500 staan. Dit
terwijl we het beste voorbereid zijn in vergelijking met veertien
andere landen.
Familie als vangnet
Nederlanders zijn veruit het minst bereid om in een dergelijk geval
geld te lenen van familie. Slechts tien procent zou dit doen. Er zijn
echter landen waarbij het er heel anders aan toe gaat. In Mexico (53%)
en Argentinië (43%) zijn familieleden zelfs de meest voorkomende
geldverstrekkers in een dergelijke noodsituatie. Duitsers (32%),
Britten (30%) en Fransen (28%) kloppen ook regelmatiger bij
familieleden aan voor financiële hulp, evenals inwoners van Hong Kong
(29%) en Singapore (23%).
---
1 | Hoe gaat men om met financiële tegenvallers?
---
Confidence on being able to come up with funds for unexpected expense
Where will funds for unexpected expense come from?
(klik op de plaatjes om een grotere versie te openen)
Bron: TNS Finance, 2009
---
Nederlanders wars van overwerken om een uitgave te bekostigen
In sommige landen besluit men over te gaan werken of een tweede job te
nemen, om een financiële tegenvaller op te kunnen vangen. Vooral in de
VS en Mexico zegt een van de vijf consumenten dit te doen. Maar zelfs
in Frankrijk, Duitsland en het VK staat zon vijftien procent hiervoor
open. Voor Nederlanders is dit vrijwel onbespreekbaar, want hier zegt
slechts twee procent dit te overwegen. Nederlanders zijn grote
spaarders waardoor we ons deze houding kunnen veroorloven.
Credit cards geen financieringsmiddel
Populair in het buitenland is ook het gebruik van creditcards als
financiële back up bij onverwachte kosten: 28 procent van de Canadezen
zegt hiervan gebruik te maken, 27 procent van de Luxemburgers en
twintig procent van de Britten. Van de mensen uit Singapore zegt 21
procent terug te vallen op haar creditcards, van de mensen uit Hong
Kong ligt dat percentage op achttien procent. Fransen (9%), Duitsers
(8%) en Nederlanders (6%) blijven hier ver bij achter.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Reg van
Steen (tel: 020 522 54 00), Sectordirecteur Business & Finance.
TNS Finance Risk Assessment Survey is a consumer survey developed by
TNS in association with Harvard Business School and Dartmouth College.
The survey analyzes nationally representative samples of consumers
across fifteen countries and regions with respect to their risk
literacy, household financial fragility, and financial experience and
behavior during the economic crisis of 2008-2009.
Survey Methodology
Fielded between June and September 2009. Countries and sample size: US
(2148), UK (1001), Germany (1107), France (1097), Canada (1132), Italy
(935), The Netherlands (1001), Mexico (904), Argentina (1000),
Portugal (1011), Luxembourg (504), Hong Kong (1000), Singapore (1000),
Saudi Arabia (453) and United Arab Emirates (400). Total sample size:
14693.
Samples are nationally representative of the general population in all
countries but Mexico (main cities), United Arab Emirates (main cities,
working population having a banking relationship) and Saudi Arabia
(main cities, working males having a banking relationship).
Methodology was online but for Argentina, Saudi Arabia and United Arab
Emirates (face to face); and Mexico (telephone).
TNS NIPO