Mannen en vrouwen begrijpen elkaars geuren niet

19/11/2009 06:15

Creative Venue BV

'Geurboodschap' wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd

Weesp, 19 november 2009 - Geur vervult een belangrijke functie in de match tussen de sexen, maar is tevens een bron van misverstanden. Dat blijkt uit het meest recente Palmolive 'Kwalitijd voor jezelf' onderzoek. Mannen en vrouwen verschillen namelijk vaak van mening ten aanzien van de koppeling tussen geuren en typen mensen, momenten en stemmingen. Zo associëren vrouwen een bloemige geur met 'meisjesachtige types', terwijl bij mannen deze associatie eerder ontstaat bij oriëntaalse en kruidige geuren. Volgens Palmolive worden bewuste 'geurboodschappen' als 'ik ben sportief' of 'ik ben jong en aantrekkelijk' dan ook vaak verkeerd geïnterpreteerd door de andere sexe.

Palmolive liet het online onderzoek (n=502) uitvoeren door Goos Marketing Research te Amsterdam. Volgens onderzoeker Robert Goos kan in algemene zin worden geconcludeerd: Geuren zeggen iets over aantrekkelijkheid, levensstijl, lustopwekking, onze karakters of het type mens dat we zijn. Maar we delen niet dezelfde mening voor wat betreft de invulling daarvan, zo blijkt uit het onderzoek. "In de omgang met elkaar kan dat tot misverstanden leiden. Je wilt met een geur als een bepaald type overkomen, of een bepaalde stemming creëren terwijl de ander de geurboodschap heel anders interpreteert."

Volgens geurdeskundige Tanja Deurloo van Annindriya, een onafhankelijk kenniscentrum over geur uit Amsterdam dat zich bezighoudt met geur, is het interessant te kijken waar geurbeleving en geurwetenschap elkaar raken. Deurloo: "We geuren zogezegd aardig langs elkaar heen. Dat zien we met betrekking tot de functie van geur bij het matchen van partners. De kennis van de werkelijke oerfunctie van geur in dit verband - het uiteindelijk zorgen voor een gezond nageslacht - is overigens nagenoeg onbekend. Dit voltrekt zich op het niveau van het onbewuste en wordt daarom slechts door 7% van de respondenten genoemd."

Vrouwen ruiken beter

Wetenschappelijk is aangetoond dat vrouwen beter ruiken dan mannen. Dat lijkt door het Palmolive onderzoek te worden bevestigd, al blijken mannen veel moeite te hebben dat toe te geven. Onderzoeker Goos: "Vrouwen zijn hier nogal zelfverzekerd over. Terwijl mannen op hun beurt significant vaker van mening zijn dat 'hun neus' op zijn minst gelijkwaardig, zo niet beter is."

De geur van een ideale ochtend

Het onderzoek richtte naast geur ook op andere factoren die bepalend zijn voor een 'Kwalitijd voor jezelf' moment, bijvoorbeeld vroeg op de dag. Goos: "De ideale ochtend lijkt te bestaan uit een huis dat zich vult met de geur van verse koffie en croissants, een gezamenlijk ontbijt en daarna de krant. Mannen hechten overigens meer aan de geur van koffie dan vrouwen, net zoals ouderen dat meer doen dan jongeren."

Het onderzoek is voor Palmolive een logische invulling die hoort bij de ontwikkeling van verzorgingsproducten voor specifieke gebruikersgroepen. Carla van der Veen, marketing manager van Colgate-Palmolive zegt hierover: "Geur is de grootste verleider. En als een geur onze neus prikkelt, dan gaat er direct een signaal naar het meest primitieve gedeelte van onze hersenen waar onze emoties, herinneren en lusten nestelen. Als producent van persoonlijke verzorgingsproducten zijn we dan ook permanent met productgeuren bezig. Die zijn immers bepalend voor de beleving van onze gebruikers, door ons samengevat in het begrip 'Kwalitijd voor jezelf'."

Wil jij meer over geur weten?

Tijdens de Margriet Winterfair (20 -26 november 2009) zal Palmolive speciale geurworkshop houden om bezoekers te informeren over de werking van geuren. Meer informatie www.margrietwinterfair.nl.