Kinderen krijgen wat ze vragen van de Sint

18/11/2009 11:24

FUN BELGIUM NV

81 % van de ouders houdt rekening met wat de kinderen vragen bij de aankoop van Sinterklaasgeschenken en 18 % houdt hiermee gedeeltelijk rekening. Dat is één van de opvallende resultaten uit de online enquête over de Sintaankopen van vrijetijdsketen FUN. Daarin werd gepeild naar een aantal gewoontes van de Belgische consument bij de aankoop van Sinterklaascadeaus.

20 % geeft meer dan 100 ¤ uit per kind

Belgische ouders zitten absoluut niet op hun centen als het om Sinterklaasaankopen gaat. Gemiddeld krijgen de kinderen twee à drie geschenken van de Sint en een vijfde van de ouders geeft meer dan 100 euro per kind uit in de Sinterklaasperiode.

Acties zijn heel belangrijk

Wanneer we naar de doorverkoopcijfers van FUN kijken, dan stellen we vast dat er dit jaar een stijging van 7 % merkbaar is tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de impact van de vele acties. De Sint is immers prijsgevoelig bij de keuze van zijn aankopen. Acties zoals de stickeractie 'Jij kleeft, FUN geeft' zijn doorslaggevend voor veel ouders. 60 % wacht op deze acties en maakt er gretig gebruik van.

50 % koopt na 15 november

De Sintaankopen zijn netjes gespreid over het seizoen. 9 % gaat al in oktober op cadeautjesjacht, terwijl 41 % in de eerste helft van november zijn Sintaankopen doet. 50 % van de ouders doet nog Sintinkopen na 15 november.

En de kids?

Gelijktijdig met de enquête bij volwassenen, organiseerde FUN ook een rondvraag bij kinderen op zijn website. Daaruit blijkt dat een kleine 80 % van de kinderen van de Sinterklaasfolders gebruik maakt om te kiezen wat ze aan Sinterklaas gaan vragen. Driekwart van hen let daarbij niet op de prijs. 90 % vraagt meer dan één cadeau aan de Sint omdat ze dan meer kans hebben iets te krijgen dat ze graag hebben.

Trends

Opvallend is dat in de speelgoedverkoop het traditionele speelgoed helemaal de bovenhand krijgt. Lego is de onbetwiste kampioen dit jaar. Klassieke poppen met interactieve functies, auto's en vliegtuigen met afstandsbediening en ook gezelschapsspellen voor jong en oud gaan vlot over de toonbank. De verkoop van spelconsoles is dan weer afgenomen. Misschien kunnen we hier beetje bij beetje van een verzadiging spreken. Maar games en accessoires blijven een groeiassortiment.

De enquête liep op de FUN website www.fun.be van maandag 9 november tot en met zondag 15 november. 1068 volwassenen en 893 kinderen vulden de enquête in.

*****

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.

In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.

Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.

Fun telt momenteel 30 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.