Universiteit van Tilburg

Persbericht 30 december 2009

ONDER EMBARGO tot do 19 nov, 17.00 uur

Marlene van Niekerk ontvangt eredoctoraat Universiteit van Tilburg

De Zuid-Afrikaanse schrijfster Marlene van Niekerk heeft donderdag 19 november een eredoctoraat ontvangen ter gelegenheid van de 82 Dies Natalis van de Universiteit van Tilburg. Daarnaast werden drie prijzen uitgereikt voor de beste master's theses van 2009 en twee voor innovatieve onderwijsprojecten via het web. Remco Heesen ontving de eerste prijs voor zijn master's thesis over een management game. Joyce Maas werd eerste in de categorie onderzoeksmaster's thesis voor onderzoek naar de relatie tussen geheimen en welzijn.

Marlene van Niekerk was genomineerd "vanwege de bijzondere verdiensten van haar gehele literaire werk, dat op confronterende maar subtiele wijze de broze meerzinnigheid van het bestaan tot uitdrukking brengt en laat zien hoe mensen in moderne samenlevingen daarmee worstelen". Ook wilde de Faculteit Geesteswetenschappen waardering uitspreken voor de inspiratie die haar schrijverschap biedt aan studenten en academici in taal-, cultuur- en religiestudies, vergelijkende literatuurwetenschap en filosofie.

Remco Heesen won de eerste prijs voor zijn master's thesis How flow can you go: A management game. Hij ontwikkelde een management game op het gebied van transportplanning. Naast het creëren van een erg ingewikkeld computerprogramma formuleerde hij een complex optimaliseringsprobleem, dat hij ook oploste. Bovendien betrok hij de speltheorie bij zijn thesis. De scriptie "getuigt van een buitengewone creativiteit, van een breed inzicht", aldus de jury.

Winnaar van de prijs voor onderzoeksmaster's theses 2009 is Joyce Maas. Onder de titel The role of cognitive preoccupation in secrecy: Associations with physical and mental health rapporteerde zij onderzoek naar de relatie tussen het hebben van geheimen en geestelijk en lichamelijk welzijn. Maas onderzocht bij ruim 300 seropositieve patiënten de rol van negatieve gedachten die gerelateerd zijn aan een geheim. De jury noemt de combinatie van diepgang, het multidisciplinaire raamwerk van waaruit de thesis is opgezet, de zeer geavanceerde statistische technieken en de zelfstandige wijze waarop Joyce Maas het onderzoek heeft verricht uniek.

Laura Hoynck van Papendrecht won de tweede prijs voor haar master's thesis In blijde onderhandeling; onderzoek naar de intra- en interpersoonlijke effecten van vrolijkheid binnen onderhandelingen. Zij deed experimenteel onderzoek naar het effect van emoties op beslissingsprocessen in onderhandelingssituaties. Via een computergestuurd interactie-experiment verkreeg ze meer inzicht in de complexe interactie tussen het individuele en interactieve effect van vrolijkheid.

De onderwijsinnovatie award 2009 werd uitgereikt aan dr. Bob van den Brand voor de toepassing van web-based learning in de cursus Accounting 1. Zo'n 600 eerstejaarsstudenten economie maakten via een combinatie van web-lectures ter ondersteuning van hoorcolleges, discussiebevorderende web-tutorials en leereffectbevorderende web-tasks op vernieuwende wijze kennis met accountancy. Na de invoering van het web-based learning slaagden 15% meer studenten voor de cursus.

De tweede prijs voor onderwijsinnovaties ging naar prof. dr. Jolanda de Vries voor het project Patient in beeld binnen de tweejarige masteropleiding Medische psychologie. De studenten waren door middel van video-conferencing in staat om getuige te zijn van medische handelingen in het ziekenhuis of gesprekken in de spreekkamer.