Virtual Image Officer(c) van MBS geeft bedrijfsreceptie van op afstand een stem en een gezicht - Een vernieuwend concept

19/11/2009 11:00

MANPOWER BELGIUM

Brussel, 19 november 2009 - Outsourcingspecialist MBS, een filiaal van de HR-groep Manpower, lanceert vandaag het concept van de Virtual Image Officer© of de receptioniste 'op afstand'. Daarmee voegt MBS een unieke oplossing toe aan het dienstenpakket van zijn afdeling Reception Solutions, die de voorbije 15 jaar is uitgegroeid tot één van de belangrijkste experts in 'tailor made people based' outsourcing van receptie- en onthaalactiviteiten.

De Virtual Image Officer© moet een eigentijds en creatief antwoord bieden op de groeiende vraag naar een totaaloplossing voor het beheer van de bedrijfsreceptie. Sangara Klespis, Business Unit Manager van de MBS-afdeling Reception Solutions: "We zien ons vak van zeer nabij evolueren en het is onze taak om te anticiperen. We voelen al geruime tijd een groeiende behoefte aan meer oplossingen op maat. Door mens, proces en technologie te integreren in het concept van de Virtual Image Officer©, gaan we daar nu nog een stap verder in voor onze klanten. Zij zijn voor hun receptie steeds vaker op zoek naar een perfect evenwicht tussen flexibiliteit en continuïteit."

Virtual Image Officer©: receptie & onthaal van op afstand - MBS omschrijft de Virtual Image Officer© als een receptioniste die live en van op afstand via een scherm met de bedrijfsbezoekers communiceert. Het vernieuwende concept maakt gebruik van de zogenaamde '3D TelePresence'-technologie voor communicatie op afstand van het gespecialiseerde bedrijf Teleportel - pionnier en leider in de market van 3D-technologien ontwikkeld in samenwerking met Sony - waarmee MBS exclusief in zee ging. De receptioniste die de gasten via het scherm verwelkomt, is geen virtuele computeranimatie, maar een echte persoon die in realtime communiceert en reageert. De bezoeker communiceert met een mens, niet met een scherm. Dankzij het 3D-gevoel, het levensechte oogcontact en de bijna onzichtbare technologie, komt de receptioniste zeer realistisch over. De bezoeker communiceert met een mens, niet met een scherm.

Ruime toepassingsmogelijkheden - De Virtual Image Officer© dient in de eerste plaats om praktische problemen op het vlak van continuïteit en kostenverlaging op te lossen. Het systeem is niet bedoeld als vervanging voor de bestaande receptiediensten die tijdens de kantooruren actief en onmisbaar zijn. De Virtual Image Officer© is er om complementaire oplossingen op maat mogelijk te maken voor klanten met behoefte aan extra mankracht buiten de kantooruren zoals de middagpauze, of voor klanten met receptieposten op verschillende sites. Optimalisering van plaats, budget en flexibiliteit: dat is dus de boodschap. De mogelijkheden van de '3D TelePresence'-technologie zijn eindeloos, en zullen in de toekomst steeds meer deel uitmaken van ons dagelijkse leven.

Enquête bij 300 bedrijven - Dat het beheer van receptie en onthaal bedrijfsleiders en facility managers voor complexe vraagstukken stelt, bleek onlangs nog uit een recente rondvraag van MBS bij 300 Belgische bedrijven. Het bedrijf kon vaststellen dat 56% van de grote bedrijven dit deel van hun activiteiten uitbesteedt (tegenover gemiddeld 31% van de bedrijven in het algemeen). MBS bracht eveneens de belangrijkste uitdagingen in kaart waarmee deze ondernemingen vandaag af te rekenen krijgen om hun receptie- en onthaalservice efficiënt te beheren. De 5 uitdagingen die ze het vaakst belangrijk tot zeer belangrijk noemen, zijn :

1. Over een receptie beschikken die het imago en de waarden van het bedrijf perfect uitstraalt.

2. De receptionisten opleiden op het vlak van communicatie, organisatie en attitude.

3. De continuïteit van de dienst garanderen in geval van afwezigheid of ziekte (bijvoorbeeld met een pool van vervangers en back-ups die de specifieke procedures van het bedrijf beheersen).

4. Gekwalificeerd en meertalig personeel vinden.

5. Over een totaaloplossing beschikken voor receptie, onthaal en beveiliging.

Een eigen leerschool voor het beroep van Image Officer©

Om tegemoet te komen aan de opleidinguitdagingen die in de enquête naar boven kwamen, heeft MBS een opleidingstraject vastgelegd in de MBS Image Officer Academy voor al zijn medewerkers op post bij de klant. Deze opleiding voorziet eerst een volledige module rond imago en waarden, pas daarna komen de functionele aspecten van de job aan bod. De MBS Image Officer Academy richt zich in hoofdzaak tot de eigen Image Officers©, maar in de toekomst wil MBS zijn opleidingsaanbod ook openstellen voor de vaste medewerkers van de klant en voor uitzendkrachten van moederbedrijf Manpower.

MBS Reception Solutions - MBS is een filiaal van de HR-groep Manpower. De afdeling Reception Solutions van MBS is gespecialiseerd in geïntegreerde oplossingen voor de uitbesteding van receptie- en onthaalactiviteiten, gaande van outsourcing over audit tot personeelsopleiding en -coaching. Ze stelt ruim 200 Image Officers© of receptionisten tewerk bij een 70-tal bedrijven en lanceerde als eerste in België het concept van de Virtual Image Officer© of de receptionist op afstand. Met deze hoogtechnologische toepassing bieden de Reception Solutions experten hun klanten nog meer maatwerk en flexibiliteit om de continuïteit, de efficiëntie en de kostenstructuur van hun receptie- en onthaalafdeling te optimaliseren.

In bijlage vindt u het volledige persbericht met de beschrijving van de MBS-oplossing Image Officer©, de resultaten van onze enquête over outsourcing, en een overzicht van de evolutie van het beroep van receptie en onthaal.

Een videovoorstelling gemaakt in samenwerking met Belga en fotomateriaal kunt u vinden op de website www.mbs.be of op aanvraag bij onze persdienst.

Luc Engels, Sales & Operations Manager van MBS en Sangara Klespis, Business Unit Manager van het MBS Reception Solutions departement, zijn beschikbaar voor interviews.

Perscontact:

Marc Vandeleene - PR & Communication Manager

marc.vandeleene@manpower.be

0495240543

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel