Ingezonden persbericht



---


Independer.nl opnieuw favoriet voor autoverzekering

Nieuwkomers verstoten ANWB en FBTO uit de Top-3

WUA! voerde in oktober de tweede meting uit van de Web Performance Scan naar autoverzekeringen. Net als in het onderzoek zes maanden eerder wezen de respondenten Independer.nl aan als beste website om de autoverzekering bij af te sluiten. Verder kent de top drie met AllSecur en Ditzo twee nieuwkomers, die de resultaten, ten opzichte van de vorige meting, flink veranderd hebben. De drie best presterende verzekeraars wisten nu ruim 50% van de respondenten voor zich te winnen.

Independer.nl wederom de beste
Net als bij de eerste meting werd de website van Independer.nl door iets meer dan de helft van de respondenten gevonden. Ook de nieuwe groep respondenten prijst Independer.nl om de goede gebruiksvriendelijkheid en hoge informatiewaarde. Met een 6,8 behaalt de website een iets hogere Web Performance Score. Een half jaar geleden was de gemiddelde score van de drie beste websites een 6,1, dit is gestegen naar een 6,4. De relatieve voorsprong van Independer.nl is in de afgelopen periode afgenomen. Zo wees tijdens de eerste meting 25% van de respondenten Independer.nl aan als favoriete website, maar mede vanwege de opkomst van AllSecur en Ditzo is dit tot 20% gedaald. Toch heeft Independer.nl de toppositie door een kleine vooruitgang weten te behouden.

AllSecur grootste stijger
Sinds de eerste Web Performance Scan heeft AllSecur de grootste stap in de eindlijst gemaakt. Bij de vorige meting eindigde AllSecur nog als achtste, ditmaal nestelt de verzekeraar zich op de tweede plaats. De website werd bijna twee keer zo vaak gevonden (47,5% om 25%), maar behaalt lagere scores voor deelaspecten als informatiewaarde en vormgeving. Toch maakt AllSecur indruk met de conversie: wat voorkeur betreft deelt het met 20% de eerste plaats met Independer.nl. Als reden geven de respondenten aan dat de prijs-kwaliteitverhouding van de premie schappelijk is en dat de aanbieder betrouwbaar overkomt vanwege de "Beste keuze 2009 award" die van Verzekeringssite.nl werd ontvangen.

Derde plaats voor Ditzo
Ook verzekeraar Ditzo deed het nadrukkelijk beter in de tweede meting van het onderzoek. Op bijna alle deelaspecten worden betere scores behaald, waardoor de zesde plaats van zes maanden eerder voor een podiumplaats wordt ingeruild. Opnieuw werd de website door de helft van de respondenten gevonden, maar in de conversie is aardige stijging te constateren. Ditzo wordt door 12,5% van de respondenten als favoriet aangewezen, terwijl dit percentage een half jaar eerder met 5% nog een stuk lager lag.

Het onderzoek

Veertig respondenten tussen de 20 en 48 jaar oud namen deel aan de Web Performance Scan. Ze kregen de volgende casus voorgelegd: 'Je hebt een nieuwe Opel Corsa gekocht, je eerste auto. Ga op het internet op zoek naar een voordelige all risk verzekering.' De hierop volgende online oriëntatie werd vervolgens geheel aan de deelnemers overgelaten. Tijdens de anderhalf uur durende zoektocht legde WUA! het zoekgedrag en de opgedane indrukken vast en berekende aan de hand hiervan de Web Performance Scores. Tijdens het onderzoek werden 60 verschillende websites bezocht, resulterend in 238 individuele beoordelingen.

Van de 60 partijen die tijdens het onderzoek gevonden zijn, zijn naast de top 3 de volgende vijftien websites(op alfabetische volgorde) in de Web Performance Scan opgenomen: AEGON, ANWB, Centraalbeheer, Degoedkoopsteautoverzekeringspolis.nl, Denationaleautoverzekering.nl, FBTO, Goudse, HEMA, ING, Interpolis, Netpolis, OHRA, Rabobank, Univé, Verzekeringssite.nl.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: oktober 2009
Respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek In bezit van een auto
Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Ervaring: Oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 1 uur


Noot voor redacties
Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht