12 November 2009
Tom Coronel gaat voor titel in Macau
Van 19 tot en met 22 november vindt op het beroemde
Guia-stratencircuit in de voormalige Portugese kroonkolonie Macau de
finale van het FIA WK Toerwagens (WTCC) plaats. De Nederlandse
SEAT-coureur Tom Coronel strijdt daar om de titel in de Yokohama
Independents Trophy, het klassement voor privérijders in het WTCC. Hij
heeft in Macau een voorsprong van 30 punten op de Spanjaard Felix
Porteiro te verdedigen. Dat lijkt veel, maar in Macau zijn er voor de
Independents Trophy dubbele punten te verdienen. Verder worden er de
gebruikelijke bonuspunten vergeven voor een score binnen de top 8 in
het algemeen klassement. Theoretisch zijn er hiermee per race zo'n 50
punten te verdienen.
Ik heb het altijd heel erg naar mn zin in Macau, verheugt Tom Coronel
zich al op het komende evenement. Ik heb er op kop gereden in de
Formule 3 en heb er op het podium gestaan in het WTCC. Het circuit is
fantastisch: een combinatie uit een langzaam gedeelte boven in de stad
en een ultrasnel gedeelte beneden bij de haven. De snelste en de
langzaamste bocht van het hele seizoen zitten alletwee in het circuit
van Macau! Dat maakt het een enorme uitdaging en het evenement is met
al zijn traditie gewoon uniek!
Voor de race in Macau krijgt SEAT Team Holland-coureur Coronel extra
ondersteuning van twee ondernemingen uit Hong Kong. De Noble Group is
actief in meer dan 40 landen op het gebied van winning, verwerking,
financiering en transport van grondstoffen als ijzererts, kolen,
koffie, suiker, graan en tal van andere producten. Sealub Alliance is
een samenwerkingverband van leveranciers van smeermiddelen voor de
scheepvaart. Met de Noble Group heb ik al jarenlang goed contact. Ik
verzorg ieder jaar in Macau een rondrit voor gasten van dit bedrijf
over het circuit met een bus en zij ondersteunen me al een aantal
jaren, zegt Tom Coronel. Sealub Alliance is een nieuwe sponsor.
Dankzij de steun van deze ondernemingen, en van onze vaste sponsors
als McGregor en TW Steel, kan ik het seizoen in Macau hopelijk
succesvol afronden.
Hoe Coronel aan de sponsoring uit Hong Kong komt, is een aardig
verhaal. Hij vertelt: Het is geregeld door Tim Huxley, die ik in 1997
ontmoette toen ik in Macau in de Formule 3 racete. Ik reed toen aan de
leiding, maar viel uit nadat ik de vangrail had geraakt. Ik liep toen
zwaar teleurgesteld het Mandarin Hotel binnen, waar Tim al jaren voor
zijn relaties een VIP-room heeft. Daar raakte ik aan de praat met wat
mensen en die zegden me voor het jaar erna ondersteuning toe.
Sindsdien is er altijd goed contact geweest en ook nu kan ik dankzij
Tim Huxley rekenen op de steun van Noble Group en Sealub Alliance.
De SEAT Leon TFSi van Tom Coronel zal dit weekend onveranderd
geprepareerd worden door SUNRED Engineering. In de voorgaande race in
het Japanse Okayama wist het team onder leiding van Joan Orus het
kampioenschap voor de teams in de Yokohama Independents Trophy al
voortijdig in hun voordeel te beslissen. In Macau zullen naast Tom
Coronel ook de uit Macau afkomstige André Couto en de Brit Tom
Boardman uitkomen voor SUNRED Engineering in een SEAT Leon TFSi.
Naast Tom Coronels strijd om de titel bij de privérijders gaat er ook
veel aandacht uit naar de beslissing in het algemeen
rijdersklassement. Hier hebben SEAT-coureurs Gabriele Tarquini en Yvan
Muller de beste uitgangspositie. Tarquini leidt in het kampioenschap
met 115 punten, titelverdediger Yvan Muller staat slechts twee punten
achter hem, terwijl BMW-rijder Augusto Farfus al een ruime achterstand
heeft. In de stand van het merkenklassement heeft SEAT met 289 punten
een voorsprong van drie punten op BMW.
Tom Coronel