Tom Coronel

12 November 2009
Tom Coronel gaat voor titel in Macau

Van 19 tot en met 22 november vindt op het beroemde Guia-stratencircuit in de voormalige Portugese kroonkolonie Macau de finale van het FIA WK Toerwagens (WTCC) plaats. De Nederlandse SEAT-coureur Tom Coronel strijdt daar om de titel in de Yokohama Independents Trophy, het klassement voor privérijders in het WTCC. Hij heeft in Macau een voorsprong van 30 punten op de Spanjaard Felix Porteiro te verdedigen. Dat lijkt veel, maar in Macau zijn er voor de Independents Trophy dubbele punten te verdienen. Verder worden er de gebruikelijke bonuspunten vergeven voor een score binnen de top 8 in het algemeen klassement. Theoretisch zijn er hiermee per race zo'n 50 punten te verdienen.

Ik heb het altijd heel erg naar mn zin in Macau, verheugt Tom Coronel zich al op het komende evenement. Ik heb er op kop gereden in de Formule 3 en heb er op het podium gestaan in het WTCC. Het circuit is fantastisch: een combinatie uit een langzaam gedeelte boven in de stad en een ultrasnel gedeelte beneden bij de haven. De snelste en de langzaamste bocht van het hele seizoen zitten alletwee in het circuit van Macau! Dat maakt het een enorme uitdaging en het evenement is met al zijn traditie gewoon uniek!

Voor de race in Macau krijgt SEAT Team Holland-coureur Coronel extra ondersteuning van twee ondernemingen uit Hong Kong. De Noble Group is actief in meer dan 40 landen op het gebied van winning, verwerking, financiering en transport van grondstoffen als ijzererts, kolen, koffie, suiker, graan en tal van andere producten. Sealub Alliance is een samenwerkingverband van leveranciers van smeermiddelen voor de scheepvaart. Met de Noble Group heb ik al jarenlang goed contact. Ik verzorg ieder jaar in Macau een rondrit voor gasten van dit bedrijf over het circuit met een bus en zij ondersteunen me al een aantal jaren, zegt Tom Coronel. Sealub Alliance is een nieuwe sponsor. Dankzij de steun van deze ondernemingen, en van onze vaste sponsors als McGregor en TW Steel, kan ik het seizoen in Macau hopelijk succesvol afronden.

Hoe Coronel aan de sponsoring uit Hong Kong komt, is een aardig verhaal. Hij vertelt: Het is geregeld door Tim Huxley, die ik in 1997 ontmoette toen ik in Macau in de Formule 3 racete. Ik reed toen aan de leiding, maar viel uit nadat ik de vangrail had geraakt. Ik liep toen zwaar teleurgesteld het Mandarin Hotel binnen, waar Tim al jaren voor zijn relaties een VIP-room heeft. Daar raakte ik aan de praat met wat mensen en die zegden me voor het jaar erna ondersteuning toe. Sindsdien is er altijd goed contact geweest en ook nu kan ik dankzij Tim Huxley rekenen op de steun van Noble Group en Sealub Alliance.

De SEAT Leon TFSi van Tom Coronel zal dit weekend onveranderd geprepareerd worden door SUNRED Engineering. In de voorgaande race in het Japanse Okayama wist het team onder leiding van Joan Orus het kampioenschap voor de teams in de Yokohama Independents Trophy al voortijdig in hun voordeel te beslissen. In Macau zullen naast Tom Coronel ook de uit Macau afkomstige André Couto en de Brit Tom Boardman uitkomen voor SUNRED Engineering in een SEAT Leon TFSi.

Naast Tom Coronels strijd om de titel bij de privérijders gaat er ook veel aandacht uit naar de beslissing in het algemeen rijdersklassement. Hier hebben SEAT-coureurs Gabriele Tarquini en Yvan Muller de beste uitgangspositie. Tarquini leidt in het kampioenschap met 115 punten, titelverdediger Yvan Muller staat slechts twee punten achter hem, terwijl BMW-rijder Augusto Farfus al een ruime achterstand heeft. In de stand van het merkenklassement heeft SEAT met 289 punten een voorsprong van drie punten op BMW.