Nederlanders schenken ongewenste kerstcadeaus aan derden
32% van de Nederlanders schenkt impopulaire kerstcadeaus aan derden en 58% van de ondervraagden houdt deze. De Duitsers en de Engelsen verkopen onbruikbare cadeaus eerder door via het internet (25%).
Volgens het consumentenonderzoek van Twenga is het “gebaar” voor 58% van de ondervraagden de hoofdreden, om onbruikbare cadeaus te houden. Terwijl Fransen en Spanjaarden veel waarde hechten aan het “gebaar”, schenken Noord-Europeanen impopulaire cadeaus aan derden of verkopen ze door.
Eén op de drie Nederlanders ontdoet zich van onbruikbare kerstcadeaus, door ze aan anderen cadeau te geven. Daarmee ligt Nederland ruim boven het Europese gemiddelde van 22%. De Engelsen en Duitsers verkopen hun ongewenste cadeaus online via veilingsites of marktplaatsen.
«Ondanks dat de Nederlanders ongewenste cadeaus aan derden schenken, wint de handel via veilingsites en marktplaatsen ook in Nederland aan populariteit. Deze trend wordt onderstreept door het groeiende succes van dit soort websites», zegt Bastien Duclaux, algemeen directeur van Twenga.
Wat doet u met ongewenste kerstcadeaus?
Duitsland | Frankrijk | Italië | Nederland | Spanje | Verenigd-Koninkrijk | Totaal | ||||||||
Het gebaar telt. Ik houd ze | 47% | 78% | 63% | 58% | 68% | 49% | 61% | |||||||
Ik ruil ze bij de winkel tegen een cadeaubon | 17% | 9% | 8% | 11% | 24% | 15% | 14% | |||||||
Ik verkoop ze online via veilingsites/ marktplaatsen | 25% | 13% | 15% | 13% | 7% | 25% | 16% | |||||||
Ik geef ze aan liefdadigheidsinstellingen | 4% | 8% | 12% | 6% | 4% | 25% | 9% | |||||||
Ik geef ze cadeau aan anderen | 25% | 13% | 30% | 32% | 10% | 23% | 22% | |||||||
Ik gooi ze weg | 2% | 3% | 8% | 6% | 2% | 4% | 4% | |||||||
Ik weiger ze | 1% | 1% | 0% | 1% | 1% | 2% | 1% | |||||||
Geen mening | 8% | 2% | 2% | 9% | 3% | 3% | 4% |
Bron: 3027 ondervraagden
Methodiek
Is de financiële crisis voorbij of beïnvloedt deze de kerstinkopen van 2009? Om een antwoord te krijgen op deze vraag heeft Twenga aan 3000 Europese internetgebruikers gevraagd wat hun budget is voor de eindejaarsfeesten en hoe zij deze besteden. Het onderzoek is uitgevoerd door Novamétrie onder 3027 Europese internetgebruikers in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in de periode van 6 tot en met 13 oktober 2009.
Over Twenga
Twenga.nl is een shopping zoekmachine, prijsvergelijker en koopwijzer. Miljoenen internetgebruikers vinden dankzij Twenga.nl de door hun gezochte producten tegen de laagste prijs, bij de webwinkel van hun keuze. Met haar unieke Crawl-technologie indexeert Twenga automatisch alle online productaanbiedingen van webwinkels uit 13 verschillende landen, presenteert deze op haar website en biedt haar gebruikers op deze manier een eenvoudige zoekmethode en een omvangrijke productvergelijking. Twenga.nl is dan ook de omvangrijkste prijsvergelijker op het Internet. Alle zoekresultaten worden op Twenga.nl objectief weergegeven, onafhankelijk van eventuele partnerprogramma’s met bepaalde webwinkels.
Twenga is opgericht in 2006 door Bastien Duclaux en Cédric Anès. Twenga is actief in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Polen, Brazilië, Rusland en de Verenigde Staten. Twenga biedt meer dan 160 miljoen productaanbiedingen van meer dan 70.000 webwinkels wereldwijd. In augustus 2009 bezochten meer dan 21 miljoen internetgebruikers de Twenga websites.
Meer informatie: www.twenga.nl