Ingezonden persbericht


Amadeus introduceert de 'Amateur-Expert Reiziger'


* Studie concludeert dat de "Amateur-Expert Reiziger" de reisbranche zal helpen hervormen na de recessie
* 73% van de reisprofessionals denkt dat Amateur-Expert Reizigers nieuwe mogelijkheden scheppen voor de reissector

Hoofddorp, 19 november 2009: Amadeus, één van de leiders in technologie en distributie oplossingen voor de reis- en toerisme industrie, heeft vastgesteld dat de Amateur-Expert Reiziger meer kennis heeft, avontuurlijker is en waarschijnlijker dan ooit tevoren leeft in een opkomende economie - en wiens opkomst samenvalt met innovaties in de reiservaring en de groei van niche-reizen in de post-recessie omgeving.

Op basis van primair onderzoek onder 2.719 reisprofessionals en 30 thought-leaders en senior executives van bedrijven als Kayak, Forrester en Qatar Airways, signaleert het rapport drie belangrijke ontwikkelingen:


· De Amateur-Expert Reizger: de gemiddelde consument is machtiger geworden door het internet en de dynamiek van de relatie tussen reisorganisaties en hun klanten verandert. 73% van de reisprofessionals is blij met de grotere kennis, gebracht door gebruikers-gegenereerde content, dat op de verwachtingen van klanten drijft en nieuwe kansen voor reisagenten creëert om hun expertise met steeds avontuurlijker reizigers te delen.


· De responsieve reis: 62% van de ondervraagden denkt dat de reiservaring rijp is voor technologische innovatie. De volwassenwording van het mobiele internet zal leiden tot een enorme innovatie rond de reis zelf.


· Alle niches, groot en klein: de inkomstenstromen van reisorganisaties worden nog meer verspreid over een breder scala van producten. De traditionele 80/20 verkoopcurve gaat niet langer op voor 38% van de respondenten, voor wie 80% van hun inkomsten werd bijgedragen door 60% of meer van hun producten. Ook nichereizen bieden mogelijkheden voor reisorganisaties. De ondervraagden identificeerden avontuurlijke reizen (83%), religieuze reizen (55%), en bruiloften (45%) als belangrijkste groeigebieden voor gespecialiseerde vakanties.

Volgens Ian Wheeler, Vice President, Marketing and Distribution, van Amadeus: "De groeiende expertise van de reizigers heeft een grote invloed op de reisbranche, omdat de gemiddelde consument met behulp van het internet steeds beter geïnformeerd is. Maar hogere verwachtingen worden omarmd door de reisbranche en de branche spoort tevens aan op een nieuwe innovatiegolf in het kielzog van de recessie."

Innovatie in nieuwe technologieën tijdens de gehele reiservaring zal een kritieke bron van nieuwe diensten en inkomsten voor reisorganisaties zijn. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de respondenten denkt dat de virtuele werkelijkheid binnenkort de grootste invloed op de reiservaring heeft door het veel nauwkeuriger aan elkaar koppelen van vakantiegangers en bestemmingen.

Virtuele werkelijkheid is echter slechts een van de vele verschillende technologieën die in de toekomst bepalend zullen zijn voor onze reiservaring. Gisteren presenteerde Amadeus een nieuwe Extreme Search oplossing, een zoekmachine die websites van luchtvaartmaatschappijen transformeert in een "reizigers speeltuin", waar consumenten hun reis kunnen verkennen en selecteren op basis van hun gewenste vakantie-ervaring, in plaats van alleen maar zoeken naar vluchten op bepaalde routes en data. Gedreven door het Amadeus 'Extreme Search' concept kunnen reizigers vragen: "Waar kan ik heen en wat kan ik doen voor het geld dat ik wil uitgeven?" om vervolgens direct duidelijke alternatieven te krijgen op dezelfde zoekpagina.

Volgens Wheeler: "Je gaat niet altijd een winkel binnen om een blauw shirt of een gestreepte stropdas te zoeken. Op dezelfde manier weet je niet altijd of je naar Mexico, Miami of de Bahama's wilt, maar wel dat je naar het strand wilt gaan. Dankzij Extreme Search kan een reiziger zijn zoektocht versmallen tot 'strandvakanties, ergens tussen november en januari tegen 25 graden Celsius' en relevante bestemmingen van over de hele wereld worden weergegeven. Extreme Search is één van de vele nieuwe technologische concepten die reizigers intuïtief snel zullen helpen vinden waar ze naar op zoek zijn, en hen naar nieuwe ervaringen zullen leiden op basis van hun interesses."

De opkomst van de BRIC-economieën

Naarmate de BRIC (Brazilië, Rusland, India en China) economieën blijven groeien, verandert het traditionele toerisme en zakenreis landschap. Ons onderzoek voorspelt dat in 2020 China de derde grootste toeristische bestemming ter wereld zal zijn, vóór het traditioneel tweede geplaatste Spanje. Bovendien betekent de economische groei in deze landen dat vakantiegangers en zakelijke reizigers steeds waarschijnlijker afkomstig zijn uit Brazilië, Rusland, India en China. Succesvolle reisorganisaties zullen rekening moeten houden met de culturele specificiteit van het dienen van Chinese of Braziliaanse vakantiegangers in plaats van Noord-Amerikaanse of Europese.

Bovendien, terwijl veel branchewatchers denken dat het internet de reisbranche zal overnemen, denkt 75% van de reisexperts dat we niet allemaal onze vakanties online gaan boeken. Terwijl meer van de wereld toegankelijk wordt, zullen we nog steeds hulp van traditionele reisagenten nodig hebben bij het vinden van een vakantie die iets interessanter is. Dit geldt met name voor de zich ontwikkelende economieën waar klantenservice en menselijke interactie hoog in het vaandel staan.

Volgens Wheeler: "Het afgelopen jaar was uitdagend - daar is geen twijfel over mogelijk. Maar we kunnen duidelijk de wens van de branche zien om te groeien, aan te passen en te innoveren rond de gehele klantervaring."


- Einde -

Het volledige rapport is te vinden op http://www.amadeus.com/benelux/amateur-expert samen met case studies van de nieuwe amateur-expert traveller.