TNS NIPO

19 november 2009

Nederlanders veel beter in staat financiële tegenvallers op te vangen dan inwoners andere landen

Wanneer zich een onverwachte uitgave van ¤ 1.500 aandient, kan 56 procent van de Nederlanders dit beslist opvangen. Wanneer we kijken naar de inwoners van vijftien landen wereldwijd, dan zijn Nederlanders na Luxemburgers het beste in staat om een dergelijke tegenvaller te incasseren. In vergelijking met de meeste buurlanden hebben we onze financiën aanzienlijk beter op orde. In het Verenigd Koninkrijk (22%), Duitsland (29%) en Frankrijk (34%) beschikken veel minder mensen over een dergelijk financieel plan B. Ook de VS blijft met 23 procent ver achter bij Nederland; alleen Hongkong en Singapore komen enigszins in de buurt (allebei 46%). Dit blijkt uit het Financial Risk Assessment Survey van TNS Finance, een omvangrijke studie onder 14.693 respondenten verspreid over vijftien landen wereldwijd. TNS NIPO heeft daarbij het Nederlandse deel voor haar rekening genomen.

Nederlanders vallen terug op spaargeld
De relatief gunstige positie van Nederland wordt vooral verklaard door de hoge spaarquote. Spaargeld is voor 89 procent van de Nederlanders veruit de belangrijkste bron om een financiële klap te kunnen opvangen. Daarmee loopt Nederland voorop, met Luxemburg (86%), Singapore (85%) en Hong Kong (80%) in haar kielzog. Weliswaar is spaargeld ook in andere landen een appeltje voor de dorst, maar dat is in veel minder sterke mate dan in Nederland. Zo wijken het VK (50%), Duitsland (52%) en Frankrijk (56%) hier duidelijk van af. Argentinië (22%) en Mexico (19%) maken nauwelijks gebruik van spaargeld, maar ook de VS blijft met 49 procent achter bij Europa.

Opvallend is overigens dat Nederlanders de kans het laagst inschatten dat ze opeens voor een onvoorziene uitgave van ¤ 1.500 staan. Dit terwijl we het beste voorbereid zijn in vergelijking met veertien andere landen.

Familie als vangnet
Nederlanders zijn veruit het minst bereid om in een dergelijk geval geld te lenen van familie. Slechts tien procent zou dit doen. Er zijn echter landen waarbij het er heel anders aan toe gaat. In Mexico (53%) en Argentinië (43%) zijn familieleden zelfs de meest voorkomende geldverstrekkers in een dergelijke noodsituatie. Duitsers (32%), Britten (30%) en Fransen (28%) kloppen ook regelmatiger bij familieleden aan voor financiële hulp, evenals inwoners van Hong Kong (29%) en Singapore (23%).

Nederlanders wars van overwerken om een uitgave te bekostigen In sommige landen besluit men over te gaan werken of een tweede job te nemen, om een financiële tegenvaller op te kunnen vangen. Vooral in de VS en Mexico zegt een van de vijf consumenten dit te doen. Maar zelfs in Frankrijk, Duitsland en het VK staat zo'n vijftien procent hiervoor open. Voor Nederlanders is dit vrijwel onbespreekbaar, want hier zegt slechts twee procent dit te overwegen. Nederlanders zijn grote spaarders waardoor we ons deze houding kunnen veroorloven.

Credit cards geen financieringsmiddel
Populair in het buitenland is ook het gebruik van creditcards als financiële back up bij onverwachte kosten: 28 procent van de Canadezen zegt hiervan gebruik te maken, 27 procent van de Luxemburgers en twintig procent van de Britten. Van de mensen uit Singapore zegt 21 procent terug te vallen op haar creditcards, van de mensen uit Hong Kong ligt dat percentage op achttien procent. Fransen (9%), Duitsers (8%) en Nederlanders (6%) blijven hier ver bij achter.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Reg van Steen (tel: 020 522 54 00), Sectordirecteur Business & Finance.

TNS Finance Risk Assessment Survey is a consumer survey developed by TNS in association with Harvard Business School and Dartmouth College. The survey analyzes nationally representative samples of consumers across fifteen countries and regions with respect to their risk literacy, household financial fragility, and financial experience and behavior during the economic crisis of 2008-2009.

Survey Methodology
Fielded between June and September 2009. Countries and sample size: US (2148), UK (1001), Germany (1107), France (1097), Canada (1132), Italy (935), The Netherlands (1001), Mexico (904), Argentina (1000), Portugal (1011), Luxembourg (504), Hong Kong (1000), Singapore (1000), Saudi Arabia (453) and United Arab Emirates (400). Total sample size: 14693.

Samples are nationally representative of the general population in all countries but Mexico (main cities), United Arab Emirates (main cities, working population having a banking relationship) and Saudi Arabia (main cities, working males having a banking relationship). Methodology was online but for Argentina, Saudi Arabia and United Arab Emirates (face to face); and Mexico (telephone).