ProRail

Persbericht

11-11-2009

Viaduct Binnenhavenweg in Lelystad in gebruik

Vanaf maandag 20 november 2009 rijdt het verkeer vanaf de Binnenhavenweg via een nieuw aangelegd viaduct over de Houtribweg. Het viaduct is nodig vanwege de Hanzelijn die straks onder de Binnenhavenweg door rijdt. De Binnenhavenweg komt uit op de noordkant van de Houtribweg. Via een nieuwe rotonde op de Houtribweg kan het verkeer richting Lelystad/ Enkhuizen (N302) of richting Dronten/Almere (A6) rijden.

Tijdelijke (deel)afsluiting Houtribweg

In de periode van 16 november t/m 27 november is de Houtribweg gedeeltelijk afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Het verkeer wordt dan over één rijbaan in beide richtingen geleid. In de week van 23 november is de Houtribweg een paar nachten volledig afgesloten. Het verkeer vanaf de A6 wordt dan omgeleid via de A6/afslag 10. Het verkeer op de Houtribweg (vanuit en naar Lelystad) wordt omgeleid via de Binnenhavenweg, Edelhertweg en de Swifterringweg. De Combinatie Hanzelijn Nieuwe Land gaat de Houtribweg, vanaf de Binnenhavenweg tot de ovonde op de Houtribweg opnieuw asfalteren. Daarnaast past de aannemer de belijningen op de weg aan. De totale reconstructie van de A6/afslag 11 (Houtribweg) is eind dit jaar klaar.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.