ProRail
Persbericht
11-11-2009
Viaduct Binnenhavenweg in Lelystad in gebruik
Vanaf maandag 20 november 2009 rijdt het verkeer vanaf de
Binnenhavenweg via een nieuw aangelegd viaduct over de Houtribweg. Het
viaduct is nodig vanwege de Hanzelijn die straks onder de
Binnenhavenweg door rijdt. De Binnenhavenweg komt uit op de noordkant
van de Houtribweg. Via een nieuwe rotonde op de Houtribweg kan het
verkeer richting Lelystad/ Enkhuizen (N302) of richting Dronten/Almere
(A6) rijden.
Tijdelijke (deel)afsluiting Houtribweg
In de periode van 16 november t/m 27 november is de Houtribweg
gedeeltelijk afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Het verkeer wordt
dan over één rijbaan in beide richtingen geleid. In de week van 23
november is de Houtribweg een paar nachten volledig afgesloten. Het
verkeer vanaf de A6 wordt dan omgeleid via de A6/afslag 10. Het
verkeer op de Houtribweg (vanuit en naar Lelystad) wordt omgeleid via
de Binnenhavenweg, Edelhertweg en de Swifterringweg. De Combinatie
Hanzelijn Nieuwe Land gaat de Houtribweg, vanaf de Binnenhavenweg tot
de ovonde op de Houtribweg opnieuw asfalteren. Daarnaast past de
aannemer de belijningen op de weg aan. De totale reconstructie van de
A6/afslag 11 (Houtribweg) is eind dit jaar klaar.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.