Gemeente Hoorn
Evaluatie reclamebelasting: meeste ondernemers gaan minder betalen
De gemeente Hoorn heeft samen met de Stichting Lokaal Ondernemersfonds
het eerste jaar van de reclamebelasting geëvalueerd. Het resultaat:
een andere manier van berekenen waardoor een ruime meerderheid van de
ondernemers in 2010 een lagere aanslag krijgt. In de verordening
reclamebelasting 2010 vraagt het college aan de raad om met de
voorgestelde wijzigingen akkoord te gaan.
Dit jaar is de reclamebelasting geïntroduceerd. Met de opbrengst zijn
veel activiteiten ter stimulering van de lokale economie bekostigd.
Enkele voorbeelden zijn: de wintersfeerverlichting in de binnenstad,
woensdagmarkten, ijsbaan winteractie in winkelcentrum De Korenbloem en
collectieve beveiliging op diverse bedrijventerreinen. Over de manier
waarop de hoogte van de aanslagen is berekend, waren de meningen
verdeeld. In de evaluatie hebben de Stichting Lokaal Ondernemersfonds
(LOF) en de gemeente Hoorn hier kritisch naar gekeken.
Berekening reclame-uitingen
Bij de berekenwijze van de oppervlakte van reclame-uitingen was sprake
van een dubbele afronding. Als iemand bijvoorbeeld twee posters op
zijn gevel heeft van ieder 0,5 m², dan werden deze ieder naar 1 m²
afgerond en kwamen daarmee op 2 m² reclame. Het college wil dit
aanpassen zodat er geen dubbele afronding meer is. In bovenstaand
geval worden de twee oppervlakten van 0,5 m² bij elkaar opgeteld en
komt het totaal op 1 m² reclame. Hiermee kan het zo zijn dat
ondernemers volgend jaar in een lagere tariefklasse vallen.
Tariefklassen
Uit de reacties van de ondernemers is gebleken dat zij een lage
tariefklasse missen. In 2009 liep de eerste klasse van 0 tot 5 m². Een
ondernemer met alleen een naambordje betaalde net zoveel als zijn
buurman die een reclame van 2 bij 2 op zijn gevel had. Het college wil
voor 2010 een nieuwe klasse introduceren, van 0,1 tot 2,5 m².
Ondernemers met reclame kleiner dan 0,1 m² worden niet aangeslagen Met
deze nieuwe klassenindelingen zullen de meeste ondernemers in een
lagere klasse komen.
WOZ-waarde als grondslag
Veel ondernemers hebben aangegeven dat zij liever de WOZ-waarde als
grondslag zien in plaats van de oppervlakte van reclame-uitingen. De
grootste bedrijven betalen dan de grootste bijdrage. Het is nu te
vroeg om daartoe over te gaan omdat nog niet door een rechter is
getoetst of dit wel mag. Dit levert een te onverantwoord (financieel)
risico. In 2010 onderzoeken de LOF en de gemeente Hoorn wat de
mogelijkheden zijn.
Met de voorgestelde wijzigingen verwacht het college, dat het
draagvlak voor de reclamebelasting verder wordt vergroot, aldus
wethouder Economische Zaken Jan de Boer.
Vervolg
Naar verwachting behandelt de gemeenteraad op 15 december 2009 de
verordening reclamebelasting 2010. Met de vaststelling van de
verordening worden ook de tarieven vastgesteld. De aanslagen voor de
reclamebelasting 2010 worden eind april 2010 verstuurd.
Laatste wijziging van deze pagina: 20 november 2009