Nederlands
Is de zorg op maat? Een onderzoek naar de kwaliteit van de hulpverlening van
Stichting Zorg Op Maat
Datum: 20 november 2009
Student sociologie Mark Timmers onderzocht de kwaliteit van de
hulpverlening van de stichting Zorg Op Maat (ZOM) uit Leeuwarden
vanuit cliëntperspectief. De stichting biedt ondersteuning aan
voornamelijk mensen met een verstandelijke beperking of met anderszins
een chronische ondersteuningsbehoefte. Timmers interviewde ongeveer
80% van de cliënten. Ook de medewerkers van ZOM werden betrokken bij
het onderzoek. Timmers heeft zich met name gericht op vier aspecten
van de ondersteuning aan de hand waarvan door de cliënten een oordeel
is geveld over de kwaliteit van de hulpverlening van Zorg Op Maat.
Hiernaast deed hij een kwaliteit van bestaan meting. Mark Timmers deed
dit afstudeeronderzoek bij de Wetenschapswinkel Geneeskunde &
Volksgezondheid in samenwerking met Wetenschapswinkel Economie &
Bedrijfskunde.
Conclusies
Over het algemeen zijn cliënten tevreden over hun ondersteuningsplan,
maar er zijn bij enkele cliënten wat onduidelijkheden over de werking
en mogelijkheden van het PGB.
Cliënten zijn over het algemeen tevreden over hun woonsituatie.
Hierbij moet worden vermeld dat cliënten met een minder zelfstandige
woonruimte meer tevreden zijn met hun woonsituatie. Cliënten met een
zelfstandige woonruimte verlangen veelal naar verbetering in materieel
opzicht. Het blijkt verder dat cliënten zich altijd tot bijna altijd
veilig voelen in hun eigen woning.
Cliënten zijn redelijk tevreden over hun verschillende sociale
relaties. Er wordt verschillend gedacht over de relatie met ten eerste
familie (minder goed vergeleken met bestaand onderzoek, ten tweede
vrienden (vooruitgang ten opzichte van vorige beoordeling) en ten
derde de begeleiding (gelijke score met eerder onderzoek).
Zorgvuldiger gebruik van netwerkdiagram-methodiek wordt in het
onderzoek aangeraden.
Cliënten zijn tevreden over de begeleiding en ondersteuning, waarbij
ondersteuningsvraag vooral ligt op administratief vlak, het aanbrengen
van structuur in de dag en op het gebied van sociale vaardigheden.
Kritiekpunten in de ondersteuning zijn de begeleiderwisselingen en de
communicatie van ondersteuners onderling.
De cliënten beoordelen hun kwaliteit van leven met een 7,1.
ZOM krijgt als gemiddeld rapportcijfer in de eindbeoordeling van
cliënteneen 7,5.
De conclusies laten zien dat er op sommige punten in de ondersteuning
het een en ander kan worden verbeterd, maar dat er onder cliënten van
ZOM geen sprake was van een groep notoir ontevreden cliënten
In het onderzoek worden nog aandachtspunten voor de toekomst gegeven
voor ZOM.
Rijksuniversiteit Groningen