FloraHolland


Greenport(s) Nederland legt strategische koers vast in actieprogramma

Extra inzet op versterking economische kracht tuinbouwmainport

Geldermalsen, 19 november 2009 - Hoewel Greenport(s) Nederland niet ontevreden is over de tot nu toe behaalde resultaten, vindt de organisatie ook dat er extra moet worden ingezet op versterking van de economische cluster. Daartoe is een actieprogramma opgesteld, op basis van de eerder verschenen Strategische Visie 2040. Parallel loopt een adviesaanvraag, geïnitieerd door de departementen LNV, EZ, V&W, en VROM, naar de mainportstatuur van Greenport(s) Nederland. Gisteren vond het najaarscongres plaats van Greenport(s) Nederland bij de Koninklijke FruitmastersGroep in Geldermalsen. De provincie Gelderland en de `Betuwse Bloem', waren gastheer, onder leiding van gedupeerde H. Keereweer.

Binnen Greenport(s) Nederland is het nodige tot stand gekomen, waarover de publiekprivate netwerkorganisatie niet ontevreden is. Ruim 230 miljoen euro extra financiële middelen; integrale gebiedsvisies per greenport met daarin eenstemmigheid over bestemming van wegen/infrastructuur, bedrijvigheid, wonen en recreatie en, ten slotte, een sterke positionering bij departementen, overheden en bedrijfsleven.
Maar, dat is niet genoeg om het tuinbouwcluster als derde Mainport (bijdrage overschot handelsbalans NL: 6 miljard euro) naast de Rotterdamse haven (idem: 11 miljard euro) en Schiphol (idem; bijna 8 miljard euro) blijvend te positioneren. Knelpunten concentreren zich vooral op ruimte voor ondernemen en bereikbaarheid. Daarnaast moet de tuinbouw haar imago verbeteren als het bijvoorbeeld gaat over landschappelijke inpassing. En, ten slotte, er moet versterking van het kenniscluster tot stand worden gebracht. Dit lijkt zich nu te versnipperd te ontwikkelen, waardoor het aan kracht inboet.

Na een strategische 12 uursessie van de Stuurgroep Greenport(s) Nederland, gevolgd door een congres met ruim 150 deelnemers in het publiekprivate netwerk, gisteren op 19 november, staat het actieprogramma voor de komende jaren vast. Het programma is gebaseerd op vier thema's: gebiedsontwikkeling, toegevoegde waarde, quality of life en Mainport.

Vier thema's
In het thema gebiedsontwikkeling (ruimte en
bereikbaarheid/agrologistiek) blijft, net als de afgelopen jaren, focus op areaalbehoud, investeringsagenda en studie naar nieuwe tuinbouwgebieden. Op het gebied van agrologistiek richt Greenport(s) Nederland zich op nieuwe logistieke concepten en integratie met de twee andere Mainports.
Toegevoegde waarde heeft vooral betrekking op de innovatieversterking. De tuinbouw is weliswaar een zeer innovatieve sector, maar in de organisatie van de innovatie moet versterking komen. Businessontwikkeling ligt primair bij de markt, de private partijen binnen Greenport(s) Nederland, maar de publieke partijen hebben hierin ook een verantwoordelijkheid als het gaat om het stimuleren van innovatie, bijvoorbeeld via het binnen bereik brengen van subsidies. Het thema quality of life voorziet met name in de aspecten duurzaam ondernemen, MVO (samenleving) en arbeid en scholing. Acties richten zich op het aanwenden van duurzame energiebronnen en `kringloopondernemen'. Greenport(s) Nederlands zal dit actief uitdragen. Enerzijds is dit een stimulans voor betrokken partijen, anderzijds kan de sector hiermee haar grote maatschappelijke belang naar de samenleving transparant aantonen.
Ten slotte het vierde thema is mainport. Om als tuinbouwsector duurzaam en verantwoord te kunnen concurreren is versterking noodzakelijk van de nationale en internationale positie. Daartoe ambieert Greenport(s) Nederland de mainportstatus en daarmee een direct mainportoverleg met het kabinet. De vier departementen, die zijn vertegenwoordigd in Greenport(s) Nederland laten zich adviseren over de mogelijkheden van de mainportstatuur. Ander zaken die bijdragen aan de mainportstatus, zijn de inrichting van een internationaal "Greenport University Network", beïnvloeding van een aantal Europese aangelegenheden, zoals de WTO-agenda en het ontwikkelen van een Europees Greenportnetwerk.
Per thema is een portefeuillehouder aangesteld die lid is van de Stuurgroep Greenport(s) Nederland. Daarnaast is de capaciteit van de organisatie uitgebreid.

Betuwse Bloem
Voorafgaand aan het programma van Greenport(s) Nederland, werd geruime tijd stilgestaan bij de ontwikkeling in het gebied Betuwse Bloem. Aan de hand van de presentaties en een discussieforum met vier ondernemers uit het cluster, werd een beeld geschetst.
De combinatie van tuinbouwclusters, logistieke assen, wetenschap en innovatie in één gebied, heeft de provincie Gelderland, regionale overheden en het tuinbouwbedrijfsleven geïnspireerd tot het opzetten van het integrale tuinbouwontwikkelingsprogramma Betuwse Bloem. Het belangrijkste doel is het vestigings- en ondernemingsklimaat voor de tuinbouwclusters te verbeteren. Door onder andere de samenwerking te bevorderen binnen en tussen de vijf tuinbouwsectoren in het Gelderse Rivierengebied en deze verder te ontwikkelen tot centra van productie, handel, logistiek, verwerking en kennis, met internationale allure. Deze vijf tuinbouwsectoren betreffen: fruit, paddenstoelen, laanbomen, sierteelt en groenten (glastuinbouw).
De Betuwse Bloem bundelt de krachten van de vijf tuinbouwsectoren in het Rivierengebied. De Provincie Gelderland faciliteert het initiatief door middel van subsidies en procesondersteuning, maar de regie ligt bij het ondernemersplatform.

Waardecreatie
Tijdens de conferentie gaf gedeputeerde Keereweer zijn visie op het belang van één Greenport Nederland en liet zien hij aan hoe hij daar in Gelderland via de Betuwse Bloem mede inhoud aan geeft. Directeur Rian Verwoert van Koninklijke FuitmasterGroep vertelde over trends in de voeding en de consequenties daarvan voor de tuinbouw in Nederland. Momenteel is er sprake van overproductie in diverse segmenten van de agrarische sector terwijl de wereldbevolking significant toe neemt, wat wereldwijd tot grote gevolgen leidt voor de voedingstuinbouw. Vanuit zijn ervaring in de fruitsector schetste hij wat dat vraagt van Nederlandse ondernemingen op het gebied van innovatie en het creëren van onderscheidend vermogen. Fruitmasters is marktleider voor de vermarkting van fruit in Europa.

Dit persbericht en andere informatie kunt u vinden op www.greenportsnederland.nl.