FloraHolland
Greenport(s) Nederland legt strategische koers vast in actieprogramma
Extra inzet op versterking economische kracht tuinbouwmainport
Geldermalsen, 19 november 2009 - Hoewel Greenport(s) Nederland niet
ontevreden is over de tot nu toe behaalde resultaten, vindt de
organisatie ook dat er extra moet worden ingezet op versterking van de
economische cluster. Daartoe is een actieprogramma opgesteld, op basis
van de eerder verschenen Strategische Visie 2040. Parallel loopt een
adviesaanvraag, geïnitieerd door de departementen LNV, EZ, V&W, en
VROM, naar de mainportstatuur van Greenport(s) Nederland. Gisteren
vond het najaarscongres plaats van Greenport(s) Nederland bij de
Koninklijke FruitmastersGroep in Geldermalsen. De provincie Gelderland
en de `Betuwse Bloem', waren gastheer, onder leiding van gedupeerde H.
Keereweer.
Binnen Greenport(s) Nederland is het nodige tot stand gekomen,
waarover de publiekprivate netwerkorganisatie niet ontevreden is. Ruim
230 miljoen euro extra financiële middelen; integrale gebiedsvisies
per greenport met daarin eenstemmigheid over bestemming van
wegen/infrastructuur, bedrijvigheid, wonen en recreatie en, ten
slotte, een sterke positionering bij departementen, overheden en
bedrijfsleven.
Maar, dat is niet genoeg om het tuinbouwcluster als derde Mainport
(bijdrage overschot handelsbalans NL: 6 miljard euro) naast de
Rotterdamse haven (idem: 11 miljard euro) en Schiphol (idem; bijna 8
miljard euro) blijvend te positioneren. Knelpunten concentreren zich
vooral op ruimte voor ondernemen en bereikbaarheid. Daarnaast moet de
tuinbouw haar imago verbeteren als het bijvoorbeeld gaat over
landschappelijke inpassing. En, ten slotte, er moet versterking van
het kenniscluster tot stand worden gebracht. Dit lijkt zich nu te
versnipperd te ontwikkelen, waardoor het aan kracht inboet.
Na een strategische 12 uursessie van de Stuurgroep Greenport(s)
Nederland, gevolgd door een congres met ruim 150 deelnemers in het
publiekprivate netwerk, gisteren op 19 november, staat het
actieprogramma voor de komende jaren vast. Het programma is gebaseerd
op vier thema's: gebiedsontwikkeling, toegevoegde waarde, quality of
life en Mainport.
Vier thema's
In het thema gebiedsontwikkeling (ruimte en
bereikbaarheid/agrologistiek) blijft, net als de afgelopen jaren,
focus op areaalbehoud, investeringsagenda en studie naar nieuwe
tuinbouwgebieden. Op het gebied van agrologistiek richt Greenport(s)
Nederland zich op nieuwe logistieke concepten en integratie met de
twee andere Mainports.
Toegevoegde waarde heeft vooral betrekking op de innovatieversterking.
De tuinbouw is weliswaar een zeer innovatieve sector, maar in de
organisatie van de innovatie moet versterking komen.
Businessontwikkeling ligt primair bij de markt, de private partijen
binnen Greenport(s) Nederland, maar de publieke partijen hebben hierin
ook een verantwoordelijkheid als het gaat om het stimuleren van
innovatie, bijvoorbeeld via het binnen bereik brengen van subsidies.
Het thema quality of life voorziet met name in de aspecten duurzaam
ondernemen, MVO (samenleving) en arbeid en scholing. Acties richten
zich op het aanwenden van duurzame energiebronnen en
`kringloopondernemen'. Greenport(s) Nederlands zal dit actief
uitdragen. Enerzijds is dit een stimulans voor betrokken partijen,
anderzijds kan de sector hiermee haar grote maatschappelijke belang
naar de samenleving transparant aantonen.
Ten slotte het vierde thema is mainport. Om als tuinbouwsector
duurzaam en verantwoord te kunnen concurreren is versterking
noodzakelijk van de nationale en internationale positie. Daartoe
ambieert Greenport(s) Nederland de mainportstatus en daarmee een
direct mainportoverleg met het kabinet. De vier departementen, die
zijn vertegenwoordigd in Greenport(s) Nederland laten zich adviseren
over de mogelijkheden van de mainportstatuur. Ander zaken die
bijdragen aan de mainportstatus, zijn de inrichting van een
internationaal "Greenport University Network", beïnvloeding van een
aantal Europese aangelegenheden, zoals de WTO-agenda en het
ontwikkelen van een Europees Greenportnetwerk.
Per thema is een portefeuillehouder aangesteld die lid is van de
Stuurgroep Greenport(s) Nederland. Daarnaast is de capaciteit van de
organisatie uitgebreid.
Betuwse Bloem
Voorafgaand aan het programma van Greenport(s) Nederland, werd geruime
tijd stilgestaan bij de ontwikkeling in het gebied Betuwse Bloem. Aan
de hand van de presentaties en een discussieforum met vier ondernemers
uit het cluster, werd een beeld geschetst.
De combinatie van tuinbouwclusters, logistieke assen, wetenschap en
innovatie in één gebied, heeft de provincie Gelderland, regionale
overheden en het tuinbouwbedrijfsleven geïnspireerd tot het opzetten
van het integrale tuinbouwontwikkelingsprogramma Betuwse Bloem. Het
belangrijkste doel is het vestigings- en ondernemingsklimaat voor de
tuinbouwclusters te verbeteren. Door onder andere de samenwerking te
bevorderen binnen en tussen de vijf tuinbouwsectoren in het Gelderse
Rivierengebied en deze verder te ontwikkelen tot centra van productie,
handel, logistiek, verwerking en kennis, met internationale allure.
Deze vijf tuinbouwsectoren betreffen: fruit, paddenstoelen, laanbomen,
sierteelt en groenten (glastuinbouw).
De Betuwse Bloem bundelt de krachten van de vijf tuinbouwsectoren in
het Rivierengebied. De Provincie Gelderland faciliteert het initiatief
door middel van subsidies en procesondersteuning, maar de regie ligt
bij het ondernemersplatform.
Waardecreatie
Tijdens de conferentie gaf gedeputeerde Keereweer zijn visie op het
belang van één Greenport Nederland en liet zien hij aan hoe hij daar
in Gelderland via de Betuwse Bloem mede inhoud aan geeft.
Directeur Rian Verwoert van Koninklijke FuitmasterGroep vertelde over
trends in de voeding en de consequenties daarvan voor de tuinbouw in
Nederland. Momenteel is er sprake van overproductie in diverse
segmenten van de agrarische sector terwijl de wereldbevolking
significant toe neemt, wat wereldwijd tot grote gevolgen leidt voor de
voedingstuinbouw. Vanuit zijn ervaring in de fruitsector schetste hij
wat dat vraagt van Nederlandse ondernemingen op het gebied van
innovatie en het creëren van onderscheidend vermogen. Fruitmasters is
marktleider voor de vermarkting van fruit in Europa.
Dit persbericht en andere informatie kunt u vinden op
www.greenportsnederland.nl.