Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

Datum Onderwerp Bijlage(n) 20 november 2009 Retailopslagen KPN 1 ­ rapportage KPN

Geachte mevrouw, meneer,

In navolging op de "Beleidsregels inzake gedragsregel 5", met kenmerk OPTA/AM/2009/20115, welke op 27 mei 2009 door het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) zijn gepubliceerd, bericht hij u als volgt.

In Beleidsregel 4 van de hiervoor genoemde beleidsregels heeft het college KPN de mogelijkheid geboden een voorstel te doen om te komen tot een praktische vereenvoudiging middels een uniforme of gedifferentieerde retailopslag. Tot die tijd diende KPN bij de beoordeling van haar retaildiensten aan gedragsregel 5 uit te gaan van de werkelijke incrementele kosten per retaildienst.

Op 15 oktober 2009 heeft KPN het college een rapportage verstrekt waarin zij komt tot gedifferentieerde retailopslag percentages. KPN's rapportage ging vergezeld van een Rapport van feitelijke bevindingen van PwC. KPN heeft daarbij een onderscheid gemaakt tussen Spraak, Huurlijnen & Dataconnect en Breedband en komt tot de volgende retailopslag percentages (retail-to-wholesale):

· Spraak: 1%
· Huurlijnen & Dataconnect: 1%
· Breedband: 3%

Tevens heeft KPN specifiek voor het bedrijfsonderdeel Corporate Solutions een zogenoemd retail-to- retailopslag berekend voor het dataportfolio. Dit laatste opslagpercentage bedraagt volgens KPN 4%.




Als bijlage bij deze brief treft u een openbare versie aan van de retailopslag rapportage van KPN.

Het college vertrouwt er op dat marktpartijen hiermee voldoende inzicht hebben in de door KPN gehanteerde retailopslagen ten behoeve van de toetsing van haar retailportfolio aan gedragsregel 5.

Hoogachtend,

HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT, namens het college,
Hoofd afdeling Markten

drs. D.I. Bos