Ministerie van Verkeer en Waterstaat


- Datum 20 november 2009

Onderwerp Kamervragen De Mos -

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid De Mos heeft gesteld over het bericht dat er ongewild tegoed van de OV-chipkaart wordt afgeboekt.


1. Bent u bekend met het bericht "OV-chipkaart boekt soms af bij passanten"? (Het Parool, 29 oktober 2009)


1. Ja.


2. Deelt u de mening dat het afboeken van bedragen bij passanten de zoveelste blunder is van het OV-chipkaartsysteem in een slechtnieuwsshow die zijn weerga niet kent? Zo nee, hoe zou u al de slechtnieuwsberichten over dit systeem dan wel omschrijven?


2. Nee, ik deel die mening niet. Het uitzetten van de OV-chipkaart is in zowel de metro van Rotterdam als van Amsterdam verlopen zonder noemenswaardige problemen. Daar waar kinderziektes zijn, worden deze opgelost.

Uit navraag bij NS is gebleken dat zij slechts één klacht hebben ontvangen die mogelijk betrekking heeft op onbedoeld inchecken. Een kaart moet binnen een afstand van ongeveer vijf centimeter van de kaartlezer worden gebracht om met de paal te communiceren. Daarbij moeten reizigers ook "reizen op saldo" bij NS hebben geactiveerd om in te kunnen checken. De kans dat onbedoeld wordt ingecheckt, is dan ook zeer klein.


3. Deelt u de mening dat het huidige OV-chipsysteem te duur, te gebruiks- onvriendelijk en te onveilig is om alle miljoenen die het systeem kost nog te verantwoorden? Zo nee, waarom niet?

3. Nee, ik deel die mening niet. De introductie van de OV-chipkaart levert voor alle partijen die met het systeem gaan werken (reizigers, vervoerders, overheden) voordelen op.
Reizigers beoordelen de OV-chipkaart als gebruiksvriendelijk. Uit de evaluatie van de introductie van de OV-chipkaart in Rotterdam, die ik op 16 oktober 2009 aan a
agina 1 van 3 P





uw Kamer heb toegezonden1, is gebleken dat het overgrote deel van de reizigers Datum tevreden is over het reizen met de OV-chipkaart. Van de reizigers geeft 63% aan -

het reizen met de OV-chipkaart gemakkelijk tot heel gemakkelijk te vinden. Ons kenmerk Slechts 14% vindt het lastig tot heel lastig. VenW/DGMO-2009/10569

Trans Link Systems heeft naast de fraude met één eurocent door een medewerker van RTV Rijnmond2 geen fraude geconstateerd met de OV-chipkaart. Bij de RET zijn gedurende de periode vanaf het uitzetten van het NVB in de metro in Rotterdam (29 januari 2009) tot juni 2009 geen gevallen van fraude gemeld.


4. Deelt u de mening dat het vervoersbewijzenstelsel in het openbaar vervoer vóór de invoering van OV-chipkaart niet slechter functioneerde dan nu?

4. Met de invoering van de OV-chipkaart wordt reizen met het openbaar vervoer gemakkelijker. Waar een reiziger voorheen bij de verschillende vervoers- modaliteiten een ander vervoerbewijs moest aanschaffen, kan de reiziger straks met één kaart in het gehele openbaar vervoer reizen. Reizigers met een persoonlijke kaart kunnen daarnaast hun kaart ook automatisch laten opladen. Hierdoor hoeven reizigers geen losse kaartjes te kopen, maar kunnen zij direct instappen. Deze beide aspecten dragen sterk bij aan het reisgemak. Voorheen bestonden deze mogelijkheden niet.


5. Hoe kunt u het verantwoorden dat door de invoering van de OV-chipkaart de kosten, de reistijd en het gevoel van onveiligheid zijn toegenomen?

5. Het reizen wordt niet duurder door de OV-chipkaart. Uitgangspunt is en blijft dat bij de overgang van het NVB (,,de strippenkaart) naar de OV-chipkaart de reizigers er gemiddeld genomen in prijs niet op achteruitgaan. Decentrale overheden moeten aantonen dat ze bij de vaststelling van hun tarieven aan dit uitgangspunt voldoen. Indien dat niet het geval is wordt geen toestemming verleend voor het uitzetten van het NVB.

De introductie van de OV-chipkaart heeft geen invloed op de reistijd. In de evaluatie van Rotterdam is ook het gevoel van veiligheid in het openbaar vervoer in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat een meerderheid van de reizigers het reizen met het openbaar vervoer door de introductie van de OV-chipkaart als veiliger ervaart. Van de reizigers geeft 67% aan dat hun gevoel van veiligheid is gestegen of gelijk gebleven.


1 Kamerstukken II, 2008-2009, 23 645, 323

2 Kamerstukken II, 2008-2009, 23 645, 287
agina 2 van 3 P






6. Deelt u de mening dat reeds in een falend systeem geïnvesteerd belastinggeld Datum nooit een reden mag zijn om nog meer belastinggeld in dat falende systeem te -

investeren? Zo nee, waarom niet? Ons kenmerk VenW/DGMO-2009/10569 6. Nee, die mening deel ik niet. Zoals uit bovenstaande beantwoording kan worden geconcludeerd is er geen sprake van een falend systeem.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

agina 3 van 3 P