Koninklijke Ahrend NV

Amsterdam, 19 november 2009

Op het hoofdkantoor van Koninklijke Ahrend NV

NOW Flagship Store van Ahrend: nieuwe norm in inrichten


*Platform voor interactie over huidige en toekomstige werkvormen en -omgevingen
*Lancering nieuwe pay-off Ahrend: Humanising_Spaces
*Introductie innovatieplatform Co_Create NOW

*Diverse nieuwe producten waaronder Ahrend Soft Seating
*Cradle-to-cradle-goeroe prof. dr. Michael Braungart: "Duurzame toekomst vereist radicale omslag"

Zo'n 400 klanten, architecten, designers, facility managers en andere geïnteresseerden waren op donderdag 19 november in Amsterdam getuige van de opening van de nieuwe NOW Flagship Store van inrichter Koninklijke Ahrend NV.

Zij luisterden onder meer naar een inspirerende presentatie van cradle-to-cradle (C2C)-goeroe Michael Braungart, co-auteur van de internationale bestseller Afval is voedsel. Hij betoogde dat wij in een tijd leven van verspilling en vervuiling. "De huidige stand van milieu en grondstoffen vereist dat we geheel anders gaan denken over het maken en hergebruiken van producten en materialen. Idealiter wordt afval voedsel; als dat niet kan, moeten producten en materialen eindeloos kunnen worden hergebruikt", aldus Braungart.

Braungart was uitgenodigd als keynote speaker omdat Ahrend C2C heeft omarmd en volgens cradle-to-cradleprincipes wil produceren. Dat betekent dat er tijdens de productie geen afval meer mag ontstaan en dat alle producten en materialen een tweede leven krijgen.

NextLife: tweede leven voor kantoormeubilair
Een voorbeeld van een tweede leven is onder de naam Next Life te zien in de NOW Flagship Store: een Ahrend-kast is deels ontdaan van zijn oude lak en deels opnieuw gelakt. Hij ziet er als nieuw uit en kan zó weer worden gebruikt. Een stoel wordt opnieuw gestoffeerd, desgewenst in een andere kleur, en zonodig voorzien van een gerepareerde kruisvoet of nieuwe armleggers, en is weer als nieuw. Een ideale oplossing, en zeker niet alleen in economisch mindere tijden.

NOW Flagship Store toont verleden, heden en toekomst Naast een nostalgische historiewand, die teruggaat tot de beginjaren van Ahrend (1896) en een wand die de hedendaagse expertise van Ahrend laat zien, zijn de 'toekomst'ruimten in de NOW Flagship Store ronduit spectaculair. In een brainstormruimte, die is voorzien van een levensechte 'jungle' en kolossale foto's van een jungle landschap, kan men picknicken of relaxen met een Wii-spelcomputer. De presentatieruimte daarnaast, die is voorzien van drie enorme projectiewanden en de nieuwste technologie, overweldigt de bezoeker en staat garant voor overtuigende presentaties.

Lancering innovatieplatform Co_Create NOW
Tevens lanceerde Ahrend op 19 november haar nieuwe innovatieplatform Co_Create NOW. Dit is een uitnodiging aan klanten, architecten en andere specialisten om samen met Ahrend te komen tot innovatieve nieuwe inrichtingsoplossingen. In de NOW Flagship Store staan de eerste voorbeelden van "Co-Creations".

Nieuwe pay-off: Humanising_Spaces
Ahrend heeft tevens een nieuwe merkidentiteit geïntroduceerd door de lancering van de nieuwe pay-off van Ahrend: Humanising_Spaces. "Met deze nieuwe pay-off willen we uitleggen wat we doen: het "menselijk" maken van ruimten. Ahrend producten kenmerken zich door functioneel duurzaam design waarbij de mens altijd uitgangspunt is. Mensen moeten in staat worden gesteld om hun werk efficiënt en met plezier te doen, in een mooie omgeving die dat stimuleert", aldus Jacq de Bruin, Algemeen Directeur van Koninklijke Ahrend NV. "Door de jaren heen hebben wij beter dan wie ook geleerd hoe mensen zich het best kunnen concentreren, hoe ze optimaal kunnen communiceren en hoe ze effectief kunnen samenwerken."

Nieuwe producten: Soft Seating en Soft Cells
De NOW Flagship Store toont talloze recente producten van Ahrend, zoals de bamboe p h i l i n k -tafel van Voet en Theuns, de lichtgewicht magnesium Ahrend 360-stoel van Flex The Innovationlab en de verrassende Ahrend 315-tafel van Bert van der Aa. Geheel nieuw in het assortiment zijn drie Soft Seating-meubels van Frans van der Wielen en SoftCells, schitterende akoestische wandpanelen van de Deense textielleverancier Kvadrat.

JPG (2,045kb)


----------
Over Ahrend

Koninklijke Ahrend NV richt - samen met klanten, architecten en andere partners - omgevingen in waar mensen worden geprikkeld tot optimale prestaties. Ahrend zorgt ervoor dat mensen professioneel, plezierig en productief kunnen werken en leren in mooie, functionele en duurzame werk-, leer- en leefomgevingen. Ahrend wil duurzaam zijn in alle betekenissen van het woord en houdt bij al haar besluiten en handelingen rekening met de gevolgen voor people, planet en profit. Het assortiment van Ahrend als ontwerper en producent van herkenbaar, tijdloos 'Dutch Design'-meubilair, omvat stoelen als Ahrend 350, Ahrend 250 en de legendarische Revolt, wereldwijd toegepaste tafels als Mehes en Ahrend 500, en vele andere bekroonde stoelen, tafels en opbergsystemen. Bezoek voor meer informatie de site: www.ahrend.com.


Noot voor redacties


Opmerking voor de redactie (