Eenmansactie tegen verhoging bijtelling youngtimers geslaagd

20/11/2009 16:37

Corporate IP B.V.

Zeist, 20 november 2009. De actie van Wouter van Embden tegen de verhoogde bijtelling op zogenaamde youngtimers (auto's met een leeftijd van 15 tot 25 jaar) heeft succes. De eerder aangenomen wet waardoor de bijtelling enorm verhoogd zou worden, is gisteren met ruime steun in de Tweede Kamer teruggedraaid.

Duveltje uit een doosje

In november 2008 werd door de kamer een amendement aangenomen dat aanvankelijk tot doel had om alleen de vrijstelling van houderschapsbelasting (wegenbelasting) op oldtimers (auto's ouder dan 25 jaar) te beperken. Als donderslag bij heldere hemel verscheen kort voor de stemming de verhoging van bijtelling op youngtimers in het gewijzigde amendement, dat direct daarna aangenomen werd. Deze maatregel zorgde ervoor dat per 1 januari 2010 de bijtelling voor youngtimers gebaseerd zou worden op de cataloguswaarde, terwijl dat eerder geschiedde op basis van de waarde in het economische verkeer (marktwaarde) van de auto. Het doel van deze wijziging was een verjonging van het wagenpark.

Foutje, bedankt!

Het Ministerie van Financiën berekende dat deze wijziging voor de overheid 21 miljoen euro extra belastinggeld per jaar zou opleveren. Onderzoek van bijtellingyoungtimer.nl wees echter uit dat het om 150 miljoen zou gaan. De gedupeerde ondernemers zagen als gevolg van de maatregel een lastenverhoging van gemiddeld 500 euro netto per maand tegemoet.

Averechts effect

Niet alleen blijken de door het Ministerie van Financiën berekende cijfers onjuist te zijn, ook is er onvoldoende rekening gehouden met de nadelige effecten van de maatregel. Uit enqu(ee)tegegevens van bijtellingyoungtimer.nl blijkt dat de meeste gedupeerden hun youngtimer zouden verruilen voor een oldtimer of er een 2e auto zouden bijkopen voor privégebruik. Dit leidt tot zowel veroudering als vermeerdering van het wagenpark, terwijl de maatregel juist bedoeld was om het wagenpark te verjongen. Inmiddels zijn alle fracties in de Tweede Kamer overtuigd van deze nadelige gedragseffecten.

Actie leidde tot brede steun

Wouter van Embden, zelf gedupeerd ICT ondernemer, liet het er niet bij zitten en begon de website www.bijtellingyoungtimer.nl om steun voor zijn actie te werven. MKB Nederland, VNO-NCW, Jong Management, ZZP Nederland en de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) steunden het initiatief. Daarnaast meldden zich duizenden gedupeerden.

Reparatie aangenomen

Ernst Cramer, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, stelde de oorspronkelijke maatregel voor en is nu overtuigd van de aangevoerde argumenten. Hij stelde daarom zelf een amendement op om de maatregel grotendeels terug te draaien. Op 20 november 2009 werd dit wetsvoorstel met een ruime meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen.

Grens weer 15 jaar, bijtelling naar 35%

Met het nieuwe amendement wordt de grens voor bijtelling op basis van de waarde in het economische verkeer weer 15 jaar, zoals het was. Het bijtellingspercentage stijgt echter van 25% naar 35%; hiermee blijft het oorspronkelijk doel van de maatregel overeind, terwijl de effecten voor de individuele berijder voor 96% worden geëlimineerd.





http://www.bijtellingyoungtimer.nl