Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

19 november 2009


Op 23 november 2009 start het ministerie een landelijke massamediale campagne: "Meer veiligheid op straat". Aanleiding van deze campagne is het hoge aantal meldingen en incidenten van agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak en tijdens de jaarwisseling. Met televisiecommercials en interactieve banners wordt een beroep gedaan op iedereen die getuige is van agressie en geweld. Ook worden tips aangedragen hoe men in een dergelijke situatie kan handelen.

Ook (decentrale) organisaties kunnen een bijdrage leveren aan het terugdringen van agressie en geweld, door aan te haken bij de campagne. Met ondersteunend campagnemateriaal wordt de campagne doorvertaald naar de verschillende sectoren met een publieke taak. Iedere sector of gemeente kan hieraan een eigen invulling geven. Het ministerie van BZK stelt deze toolkit online beschikbaar waarvan informatie en campagnemateriaal, zoals posters, folders, banners en PR middelen kunnen worden gedownload. Er is gekozen voor een breed concept. Dit biedt alle kansen om te communiceren over agressie en geweld tegen mensen met een publieke taak en tijdens Oud en Nieuw.

Toolkit

De toolkit bevat een aantal uitingen die organisaties kunnen gebruiken in de eigen communicatie-uitingen of campagne tegen agressie en geweld op straat. Door aan te haken bij de landelijke campagne krijgt de communicatieboodschap van uw organisatie een flinke voorsprong. Deze lift mee op een campagneconcept die is getest, herkenbaar is en uw boodschap in de juiste context plaatst. Uw boodschap wordt daardoor sneller gelezen én begrepen. Daarbij blijft uw organisatie als afzender nog steeds herkenbaar.

23 november start campagne

Informatie over de campagne en het campagnemateriaal is beschikbaar via www.nederlandveilig.nl/veiligheidopstraat/toolkit/ (extern) . Landelijk gaat de campagne 23 november van start. Vanaf die datum kunt u ook de decentrale middelen inzetten.