Brainstormen met womima.com bespaart organisaties veel tijd en geld


Brabantse startup verzamelt associaties voor de zakelijke markt

EINDHOVEN, 20091120 -- De Nederlandse brainstormsite womima.com laat je brainstormen met duizenden mensen. Dit praktische brainstormgereedschap kan marketeers, copywriters, vormgevers, reclamemakers en andere creatieve professionals veel tijd en geld besparen.

"Na vergaderen is brainstormen de meest tijdrovende bezigheid binnen Nederlandse bedrijven", aldus Kees van Overveld, oprichter van de startup World Mind Map (WOMIMA). Maar is traditioneel brainstormen wel zo efficiënt? Veel associaties die tijdens een brainstorm op tafel komen, zijn duizenden keren eerder bedacht. WOMIMA brengt al deze associaties binnen handbereik voor iedereen die inspiratie nodig heeft.

Het concept is eenvoudig. Wie op www.womima.com inlogt, start met een leeg vel. Je vult een eerste woord in. Meteen verschijnen er allerlei associaties die bij dat woord horen. Vervolgens kun je je eigen associaties toevoegen. Alle nieuwe associaties worden opgeslagen. Zo ontstaat bij www.womima.com langzaam maar zeker een groeiend netwerk van menselijke associaties over alle denkbare onderwerpen.

Karel Wijne, mede-oprichter van World Mind Map: "In plaats van een mind map te maken beginnend vanaf nul, ben je nu met een paar toetsaanslagen op de goede weg. Ruim 70.000 basisassociaties staan voor je klaar. Associaties waarop je vervolgens naar hartelust verder kunt borduren. Daardoor kom je veel sneller to the point en wordt de brainstormsessie beduidend waardevoller.

Voor extra inspiratie biedt www.womima.com bij elk woord een stroom van afbeeldingen. Ook het verloop van een sessie wordt bijgehouden zodat je desgewenst een paar stappen terug kunt doen om vervolgens een ander gedachtespoor te volgen. Drs. Rob Verbakel, directeur van Technostars zegt over deze toepassing: "Het bedrijfsleven innoveert sneller dankzij Womima.com."

Het gebruik van de site is in 2009 nog geheel gratis.Vanaf begin 2010 introduceert WOMIMA verschillende abonnementsvormen.

Karel Wijne (1966) studeerde Taal- en Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg. Na zijn studie werkte hij lang als uitgever. Daarna hield hij zich onder meer bezig met ondernemerschap in het MBO. Wijne is gespecialiseerd in de combinatie van creativiteit en ondernemerschap.

Kees van Overveld (1959) studeerde technische natuurkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Hij promoveerde in de kernfysica en hield zich na een carrière bij TNO onder meer bezig met creativiteit voor ingenieurs. Van Overveld is als docent ontwerpmethodologie verbonden aan de TU/e. Daarnaast is hij creatief consultant die ondernemers helpt bij het oplossen van problemen.

Probeer het zelf. Surf naar www.womima.com.