Port of Rotterdam

Haven wil stoompijp voor CO2 reductie

20-11-2009

Bedrijven in de Rotterdamse haven willen een pijpleiding aanleggen voor de uitwisseling van stoom tussen bedrijven. Dit kan uiteindelijk een CO2-reductie met jaarlijks 400 kton opleveren, de luchtkwaliteit verbeteren en economisch voordeel opleveren. De ontwikkeling van het project start vandaag officieel en de stoompijp moet eind 2011 operationeel zijn.

Het stoomnetwerk wordt aangelegd volgens het 'common carrier' concept, is toegankelijk voor iedereen. Een eerste stuk is gepland in het Botlekgebied, waar veel industrie geconcentreerd is. De eerste drie potentiële deelnemers (AVR, DSM en Cabot), twee leveranciers en één afnemer, zullen al een actieve rol spelen in de ontwerpfase. Het streven is een aantal van 14 à 15 klanten. Het Havenbedrijf Rotterdam, Stedin en Visser & Smit Hanab zijn initiatiefnemers van de op te richten onderneming.

Er wordt al geruime tijd gesproken over mogelijkheden voor uitwisseling van hoogwaardig stoom tussen bedrijven in het Rotterdamse havengebied. De potentie voor energie- en kostenbesparing was evident, maar de hoge aanvangsinvesteringen en het bedrijfsoverstijgende karakter bleken steeds te hoge drempels. Een eerste doorbraak werd in 2002 bereikt, toen AVR stoom ging leveren aan Tronox. In 2007 wierpen HbR, Stedin en Visser & Smit Hanab zich als trekkers voor de realisatie van de stoompijp op, met de nadrukkelijke steun van Rotterdam Climate Initiative en Deltalinqs. Aanvankelijk waren bedrijven huiverig om bedrijfsgevoelige informatie als benodigde capaciteit aan stoom prijs te geven. Inmiddels wordt er samengewerkt in integrale teams, met de bedoeling straks een 'common carrier' stoompijp te realiseren.