Ingezonden persbericht


PAN AMSTERDAM - Kunst & antiek op hoog niveau

Winterlandschap van Hendrick Avercamp. Douwes Fine Art, Amsterdam

Amsterdam, 16 november 2009 - Een recordaantal van 137 kunst- en antiekhandelaren vormt vanaf zondag 22 november weer het toneel van PAN Amsterdam, de eigentijdse nationale kunst- en antiekbeurs, die tot en met 29 november in de Parkhal van Amsterdam RAI te zien is. Diverse handelaren presenteren een speciaal thema. Juwelier Steltman pakt uit met een expositie, getiteld Kleurstenen. Topstuk is een 41,50 karaat grote spinel uit Tanzania met een vraagprijs van 1 miljoen. Borzo Modern & Contemporary richt zich op nieuw realisme en pop-art uit de jaren 60. Galerie De Rijk, sluit daarop aan met werk van de Zero- en Nul-beweging. Leslie Smith Gallery presen- teert zich voor het eerst met Aboriginal Art en Ariëns Kappers zet een serie etsen van Johan Barthold Jongkind in de schijnwerpers. Bijzondere stukken zijn een aard- en hemelglobe van Blaeu uit 1645 uit een prinselijke collectie, een ijsgezicht van de 17e - eeuwse meester Hendrick Avercamp en de berenklauwstoel, het laatste ontwerp van de Franse art nouveau kunstenaar Emile Gallé die vele tentoonstellingen heeft gesierd.

Nieuwe handelaren
23 handelaren zijn nieuw op PAN Amsterdam. Nouvelles Images, een van de oudste kunstgalerieën in Nederland, doet dit jaar voor het eerst aan de PAN mee. Naast zeven Vlaamse deelnemers telt de beurs voor het eerst ook vier kunst- en antiekhandelaren uit andere landen. Koetser, Zürich-Amsterdam, versterkt het aanbod schilderijen van Hollandse oude meesters. Luis Alegria, Porto, verrijkt met zijn specialisme Chinees exportporselein de afdeling Oosterse kunst. Dat doet ook Helena Markus, Milaan, met antieke Japanse kamerschermen. Hidde van Seggelen, Londen, vult met werk van eigentijdse kunstenaars de sectie moderne kunst eigenzinnig aan.

Moderne & hedendaagse kunst
René Bruystens Modern Art, Amsterdam, brengt onder meer een vroeg werk op papier van Marc Chagall, Vue par la fenêtre, Tossa del Mar uit 1934, een gezicht vanuit zijn raam op het kerkje in deze Spaanse badplaats aan de Costa Brava.




Daarnaast een mooi werk van Marino Marini uit 1960 en La régate à Henley van Raoul Dufy, dat een levendige indruk geeft van dit maritiem festijn in Oxfordshire. De stand van Borzo modern & contemporary art, Amsterdam, is helemaal gewijd aan `New Media New Forms', een presentatie met Hollandse kunstenaars die zich in de jaren zestig uitleefden in nieuw realisme en pop-art. Er is werk van Daan van Golden, Woody van Amen, Lucassen, Wim T. Schippers en anderen.

Kunsthandel Rueb toont twaalf aquarellen van de in 1924 geboren Haagse schilder Co Westerik. Westerik maakte naam met een opvallend soort vertekend, vervreemdend realisme, met een fascinatie voor handen en vingers, waardoor kleine gebeurtenissen dramatische proporties aannemen. Het groepje aquarellen dateert uit 1970 -1992. Vrolijk, kleurrijk en soms geestig. De Zuid-Koreaanse kunstenaar Nampyo Kim `schildert' op kunstbont, dat mede de sfeer bepaalt van zijn fragmentarische landschappen. Hij combineert ruisende watervallen met vogels, dieren en alledaagse objecten als schoenen en auto's - met abstracte streken verf. Canvas International Art toont enkele werken van deze jonge originele schilder.

Design
Tot de opvallendste objecten van Antes Art
Form, Den Haag behoort een elektrische klok van René Lalique. Geperst zwart glas en zwart email in de vorm van een dahlia. De 17 cm
hoge klok is ontworpen in 1926 en slechts in beperkte oplage verspreid.
In opdracht van Metz & Co ontwierp J.J.P. Oud fauteuil 04 voor hun tentoonstelling in 1934. Oud combineerde nieuwe materialen met comfort, in dit geval verchroomd staal, bespannen met wit koord en daarop losse kussens. Er is maar een beperkt aantal op de markt gebracht: razend zeldzaam dus. Aangeboden door De Andere
Tijd, Kampen. Fauteuil 04 van J.J.P. Oud

Oude meesters
Koetser Gallery, een internationaal toonaangevende specialist in oude meesters, komt met een Gezicht op de Hofvijver in Den Haag vanaf de Korte Vijverberg, in de tweede helft van de 17e eeuw geschilderd door Gerrit Adriaensz Berckheyde, de schilder van wie het Rijksmuseum in 2008 De bocht in de Herengracht (Amsterdam) aankocht.
Heel zeldzaam is het paar 17e-eeuwse geborduurde wapenborden met alliantiewapens in hun oorspronkelijke lijst bij Bijl-Van Urk, Alkmaar. Ze zijn geborduurd door Catharina Rost. Zulke borden met familiewapens, links van de man, rechts van zijn vrouw, dienden als huwelijksgeschenk. Douwes Fine Art, Amsterdam toont een boeiend ijsgezicht van Hendrick Avercamp, een vermaard 17e -eeuws schilder van wintergezichten. Vanaf 20 november is er een tentoonstelling van zijn werk te zien in het Rijksmuseum. Het exemplaar op PAN Amsterdam is het enige dat te koop is en dat bovendien de schilder zelf, zijn zuster Femmetje en hun vader weergeeft.

Fotografie
Flatland Gallery, Utrecht, komt met nieuw werk van Erwin Olaf: de dit jaar vervaardigde serie Dusk & Dawn. Op zijn karakteristiek esthetische wijze geeft Olaf impressies van een middle-class gezin uit het begin van de 20e eeuw: In Dusk een kijkje in een zwart gezin in Amerika, in Dawn een blank gezin in het fin- de-siècle Rusland.




Van Zoetendaal Photography presenteert een overzicht van het Nederlandse polderlandschap van fotograaf Han Singels, die in 2007 een grote tentoonstelling in Huis Marseille had.

Toegepaste kunst
Mefferdt & De Jonge brengt een imposant paar globes uit 1645 van Willem Blaeu. Met 68 cm doorsnede is deze aardglobe met bijbehorende hemelglobe de grootste in zijn soort. Herkomst: In 2008 door prins Hans-Adam II van Liechtenstein ­ een van de grootste kunstkopers ter wereld - verkocht om andere kunst in zijn museum te financieren. Vraagprijs: 1,9 miljoen.
Het 18e eeuwse Hollandse bureau-kabinet in de collectie Mischa van Kollenburg, Oirschot, is waarschijnlijk vervaardigd door Abraham Roentgen. Het meubel werd in de Tweede Wereldoorlog door eigenaar Willem Baron Roëll in bewaring gegeven aan het Centraal Museum om het voor oorlogsschade te behoeden. Een service waar meerdere particulieren gebruik van maakten. Aardglobe van Blaeu Stijlvol tafelen krijgt extra allure met het porseleinen Ludwigsburg eetservies van Pieter Hoogendijk. De 168 stuks ­ terrines, kommen, schalen en uiteraard veel borden ­ stammen uit Duits vorstelijk bezit.
Daaronder passen de twaalf zilveren borden die John Endlich Antiquairs, Haarlem te koop heeft. Ze zijn gegraveerd met het monogram PF en in 1816 door de Amsterdamse zilversmeden E. Adelaar en Jac. Carrenhof gemaakt voor Prins Frederik, de tweede zoon van onze Koning Willem I. Dekker Antiquairs, Amsterdam, vult het ensemble mooi aan met zilveren diner- en dessertcouverts, in 1874 vervaardigd door de firma Wed. Hendrik Helweg in Amsterdam. Ze zijn besteld door de grote kunstverzamelaar Abraham Willet.

Een kunstbeurs met vele gezichten
PAN Amsterdam trekt jaarlijks circa 35.000 bezoekers. Van jong tot oud, van musea tot particuliere kunstliefhebbers, kunstadviseurs en binnenhuisarchitecten. PAN Amsterdam is een inspirerende plek voor iedereen die van schoonheid houdt; een eigen identiteit wil geven aan zijn interieur, of op zoek is naar cadeaus met een geschiedenis.

Tijdens de PAN vinden er diverse lezingen, masterclasses en rondleidingen plaats. Meer informatie over de beurs en alle activiteiten staat op www.pan.nl. PAN Amsterdam wordt gehouden van zondag 22 t/m zondag 29 november in de Parkhal van Amsterdam RAI. Dagelijks van 11.00 tot 19.00 uur. Op donderdag 26 en zondag 29 november tot 18.00 uur.
Hoofdsponsor: Van Lanschot Bankiers