22 November 2009
Persbericht: Tom Coronel kampioen FIA WTCC Independents Trophy 2009
In het Chinese gokstaatje Macau vond ook dit jaar de beslissing van
het FIA World Touring Car Championship (WTCC) plaats. De races op dit
smalle en uitdagende stratencircuit waren in het verleden al vaker
scherprechter in de beslissing van de kampioenschappen. Dit jaar
vormde daar geen uitzondering op. De eerste race verliep zonder erg
veel problemen, in tegenstelling tot de tweede race. Met name in de
slotfase van die race ging het danig mis en dat zorgde er voor dat de
race met nog drie ronden te gaan werd gestaakt. De kampioenschappen
werden op die manier voortijdig beslist.
Alle titels gingen naar SEAT. Naast de algemene constructeurstitel won
SUNRED Engineering (team van Tom Coronel) die titel bij de
privesteams. De Italiaan Gabriele Tarquini pakte het FIA WTCC
kampioenschap bij de rijders en SEAT Team Holland coureur Tom Coronel
legde in zijn Noble Group SEAT Leon 2.0 TFSi beslag op het
kampioenschap bij de privérijders. Officieel heet dat de Yokohama
Independents Trophy 2009. Voor de Nederlander was het zaak om tijdens
deze finaleraces op de baan te blijven en zoveel mogelijk punten bij
de concurrentie weg te kapen. De eerste race, die hij begon vanaf een
dertiende plaats, lukte dat goed. Ondanks de hectiek om hem heen
stuurde Tom Coronel zijn SEAT bolide keurig naar een overwinning in
zijn eigen klasse en vergaarde daarmee al zoveel punten dat hij in de
slotrace eigenlijk niet meer te achterhalen was. Maar in Macau kun je
dubbele punten pakken en ook een hoge klassering in het algemeen
dagklassement levert privérijders extra punten op. De felbegeerde
wereldtitel kwam na die eerste race toch echt in zicht en het leek nog
even spannend te worden toen Tom Coronel in de tweede race zijn
zojuist gecrashte teamgenoot Tom Boardman tegenkwam. Er ontstond
schade aan de Coronel SEAT, maar hij kwam er mee naar de pits waar een
nieuwe radiateur werd gemonteerd waarna hij de race kon voltooien. Hij
had door het oponthoud in de pits wel de nodige ronden achterstand en
kon die niet meer inlopen toen de race voortijdig werd stilgelegd en
niet meer werd herstart. Daarmee eindigde Tom Coronel op een 22ste
plaats en drie ronden achterstand.
Foto: SEAT Nederland
Vanaf de eerste dag dat wij hier waren, liep het lekker. Dat geeft ook
gelijk een goed gevoel, vertelt Tom Coronel. Hij vervolgt: De auto
voelde goed aan, het team was enthousiast en in de eerste vrije
trainingen zat ik er lekker bij. Ik had toen we hier naar toe komen
als een flinke puntenvoorsprong op de andere rijders in mijn klasse,
maar dat was nog niet voldoende voor de titel. Ik heb er alles aan
gedaan om de auto heel te houden tijdens de trainingen. Iets dat niet
iedereen lukte, de als derde geklasseerde privérijder DAste schreef
zijn auto in de training af en kon niet meer meedoen. Uiteindelijk
stond ik op een dertiende plaats en als eerste privéreizen. Directe
concurrent Felix Porteiro stond er direct achter. Na de trainingen was
er de genoeg tijd voor de sponsorverplichtingen naar bijvoorbeeld de
Noble Group en Sealub (sponsors van dit weekend-red), interviews met
de media en andere zaken. Verder heb ik mij zo goed mogelijk
voorbereid op die eerste race. Dit is een gokstaatje en dat geldt ook
wel een beetje voor het racen hier. Dit is mijn tiende jaar in Macau
en ik heb het hier altijd prima naar mijn zin, maar je moet ook echt
wat geluk hebben om goed door die belangrijke eerste ronden te komen.
Ik had een goede start en kon overal om heen en tussendoor. Ik lag
zelfs korte tijd tiende. Achter mij zaten de mannen van het algemeen
klassement en die heb ik ook langzaam maar zeker later passeren. Mijn
belangrijkste missie was de winst in mijn eigen klasse. Dat lukte en
daarmee waren ook die punten binnen. Na de gebruikelijke ceremonie
volgde race twee. Die verliep duidelijk anders op het moment dat mijn
teamgenoot Tom Boardman er hard af ging en als een pingpong bal over
de smalle baan vloog. Ik kon hem onmogelijk ontwijken. Voor hem was
daarmee de race over, ik kon nog bij de pits komen waar voor een
nieuwe radiateur. Kort stopte men de race met een rode vlag, vanwege
een grote crash. Een van de betrokkenen was Felix Porteiro, de nummer
twee in mijn kampioenschap. Gelukkig was hij ongedeerd, maar ondanks
mijn achterstand op dat moment wist ik dat de wereldtitel mij nu niet
meer kon ontgaan. Die mag ik voor de tweede keer mee naar huis nemen.
Een mooi resultaat na een seizoen waarin we nooit zijn uitgevallen en
iedere keer opnieuw punten bij elkaar sprokkelden. Al met al dus een
mooi en goed seizoen, waarin wij met alle sponsors de races hebben
kunnen rijden. Ook de laatste vier in Japan en Macau. Nu zijn die
inspanningen bekroond met een wereldtitel. Beter kan niet!, besluit
Tom Coronel zijn verhaal.
Tom Coronel