Ingezonden persbericht


Goeie test voor Scuderia Corse team in de 6 Ore di Vallelunga, Italië

Zondag, 22 november 2009

Het Scuderia Corse team had gedurende de vrije training, kwalificatie en de 6 uur durende race van Vallelunga, Italie, volop de tijd om de Maserati GranTurismo MC te testen. Nicky Pastorelli en Andrea Bertolini waren zeer tevreden over de auto en het resultaat.

Hoewel de Maserati GT MC de enige in de GT4 klasse was en er dus weinig vergelijking gemaakt kon worden, werden er wel veel belangrijke data verzameld door het Scuderia Corse team en de engineers van Maserati Corse.

Uit de banden test op zaterdagochtend bleken de Pirelli banden op dit circuit en onder deze omstandigheden beter geschikt voor de kwalificatie dan de Michelin banden. Maar de Maserti GT MC is dan ook vanaf het begin getest op Pirelli banden.

De 6 Ore di Vallelunga ging van start achter de safety car vanwege dikke mist. Gisteren werd daardoor ook al de eerste vrije training gemist. Nicky Pastorelli startte vanaf een 17de plaats overall (P16 in de Gold Cup). Na 15 minuten begon de race pas echt toen de safety car de baan verliet.

Na 52 ronden kwam voor het team de 1ste pitstop en 1ste rijders wissel. Eerst tanken (2m15s) en toen de bandenwissel (1m32s). Door de pitstop zakte het team van de 14de naar de 18de plaats overall.

Nicky Pastorelli: "Tot nog toe geen enkel probleem. De auto is heel goed en ik kon hele constante rondetijden rijden. In het begin was de baan wel glad en is het wennen aan het verkeer met al die verschillende auto's, maar daarna kwam ik al snel in een goed ritme."

Na 49 ronden kwam de 2de pitstop iets te laat. De auto stopte net aan het begin van de pitlane zonder benzine maar kon wel door het team tot aan de pomp worden geduwd. P14 voor de pitstop werd P16 (overall) na de pitstop. De bandenwissel was snel; 1m11 s.....

Andrea Bertolini: "De auto is goed. De banden slijten wat snel maar dat wisten we van gisteren. So far so good."

De derde pitstop kwam na 47 ronde en nam Bertolini het weer over van Pastorelli. Tijdens de bandenwissel werden ook de remblokken rechts en links voor uit voorzorg verwisseld omdat deze voor sprint races zijn en niet voor lange afstand races.

Nicky Pastorelli: "Het gaat heel goed. Met de Maserati GT MC die niet ontworpen is voor lange afstands races hebben we eigenlijk geen problemen. Doordat het circuit zwaar voor voornamelijk de linkervoorband is hebben we wel last van onderstuur. Dat we zonder benzine stopte is omdat er gewoon geen data zijn. En dat is dus ook een van de redenen om te testen. Kijken waar de grenzen liggen. Mijn dank aan Roberto Bozzi en alle andere mensen van Maseriti Corse die dit weekend hard meegewerkt hebben. "

Bertolini bracht na de laatste stint van 43 ronde de Maserati GT als 13de over de finish in de Gold Cup.

Andrea Bertolini: "Ik had een heel goed weekend. Het is de eerste keer dat de Maserati GT MC een lange afstandsrace heeft gereden én met goed resultaat heeft afgesloten. Het is jammer dat de pitstops rond de 4 minuten duurden. Alles gaat nu handmatig. Als dit niet zo zou zijn dan zou de auto makkelijk in de top 10 kunnen finishen. In deze auto is echt makkelijk en comfortabel te rijden. Zowel Nicky als ik reden in dezelfde standaard stoel, beide zonder problemen. Mijn dank aan het Scuderia Corse team, Peter Wijtvliet (eigenaar team) en aan Nicky Pastorelli voor het inschrijven van de Maserati GT MC in deze race en de mogelijkheid voor het verzamelen van alle data nodig zijn voor de verdere ontwikkeling."

6 Ore di Vallelunga informatie

Lengte circuit 4km085 m

Deelname aan de Gold Cup:
20 auto's (LMP2 / GT2 / GT3 / GT4 / Open GT/ CN4 / CN2 / Renault Megane)
Deelname aan de Silver Cup
8 auto's (BMW M3 / Clio RS3 / Mitsubishi / Abarth 500)

Zaterdag 21 november 2009

9.00 - 10.00 Free practice 1
Weer: mist
Geannuleerd

11.30 - 12.30 Free practice 2
Weer: zonnig en droog
Resultaat: snelste ronde 1m44s293 Bertolini

14.15 - 15.15 Kwalificatie
Resultaat: 17de overall (16de Gold Cup)
Snelste ronde 1m41s685 Bertolini

Voor meer informatie: