Ingezonden persbericht


Persbericht

De gezichten van PAN Amsterdam
de eigentijdse kunst- en antiekbeurs

Helvoirt, 25 augustus 2009- Aan PAN Amsterdam kan niemand voorbij. De belangrijkste nationale kunst­ en antiekbeurs in Nederland vindt plaats van 22 t/m 29 november in de Parkhal van Amsterdam RAI. Dit jaar met een recordaantal van 137 kunst- en antiekhandelaren. Op PAN Amsterdam gaat traditie samen met vernieuwing, specialisatie met verscheidenheid, inventiviteit met wat vertrouwd is. Kortom, een kunstbeurs met vele gezichten en voor vele kunstliefhebbers.

De gezichten van PAN Amsterdam

· Hard werkende gezichten van kunsthandelaren en antiquairs, die met grote professionaliteit opnieuw een beurs van niveau neerzetten.
· Studieuze gezichten van experts die alle objecten keuren op kwaliteit, authenticiteit en staat.
· Jonge, benieuwde beginners gezichten; oudere, instemmende gezichten van ervaren verzamelaars; nieuwsgierige gezichten van de geoefende kunstkenners.
· Verraste gezichten door zo'n waaier van culturen, tijden en verscheidenheid. 12.000 m2 met oude en moderne kunst, een keur aan antieke meubelen, zilver en juwelen, glas, ceramiek, sculpturen, archeologie, objets d'art, Aziatica en etnografica. En ook dit jaar een prikkelend designpaviljoen, dat het succes van vorig jaar wil overtreffen.
· Verrukte gezichten van bezoekers die ontdekken wat hun hartje begeert.

Nieuwe gezichten op PAN Amsterdam
Op PAN 2009 exposeren 137 kunst- en antiekhandelaren. 21 van hen zijn nieuw waarvan er elf uit het buitenland komen. Tot de belangrijkste nieuwe deelnemers behoort onder meer Luis Alegria Ida uit Porto in Portugal, die zich toelegt op Chinees porselein gemaakt voor de Europese markt. Borzo Modern & Contemporary Art, Amsterdam, brengt moderne en eigentijdse kunst en komt met werk van Zero-kunstenaars, waaronder Jan Schoonhoven. Koetser Gallery, Zürich-Amsterdam, is een internationaal vermaarde specialist in Nederlandse 17de-eeuwse meesters. Een grote naam in de Nederlandse hedendaagse kunst is die van Galerie Nouvelles Images, Den Haag. Het is een van de oudste galeries op dit terrein die zowel gevestigde namen als jonge kunstenaars toont. Zitzo, Amsterdam, bestrijkt als expert in 20ste-eeuws vintage design een breed terrein, maar richt zich vooral op Alvar Aalto, Poul Kjaerholm, Charles & Ray Eames, Joe Colombo en andere ontwerpers die hun tijd vooruit waren. Leslie Smith, Amsterdam, boort een nieuw gebied aan en presenteert aboriginal kunst.

Een kleine selectie van kunstobjecten uit een fascinerend aanbod:

Koetser Gallery, Zürich/Amsterdam, komt met een vrolijk spottend tafereeltje met het thema "hoe versier ik een vrouw". De jongen zet duidelijk zijn beste beentje voor om haar gunsten te winnen. Zij zit er gelaten bij: hand onder de kin en een uitdrukking op het gezicht van: Ik ben nog niet onder de indruk. Het paneeltje is geschilderd door Johannes Hals (1625-1650), een van de zes zonen van de grote Frans Hals. Zonen die allemaal schilder werden.

Van puur klassieke schoonheid is de Romeinse Venus pudica in de collectie van Kunsthandel Mieke Zilverberg, Amsterdam. Een lofzang in marmer op het lichaam van een jonge vrouw. Het sculptuurtje is geïnspireerd op de beroemde Venus pudica van Praxiteles, de Griekse beeldhouwer uit de 4de eeuw. Dat marmeren beelden in de Oudheid kleurig werden beschilderd is nog te zien aan de sporen van rode verf in de plooien van de draperie.

Noortman Master Paintings Maastricht brengt van Paul Cézanne (1839-1906) een vlot genoteerd gezicht op een rotsige kust ergens aan de Middellandse Zee. Cézanne schilderde Passage méditerrannéen in 1865-'66. Het is een vroeg werk uit de romantische periode van deze baanbrekende schilder die de weg effende voor het kubisme. Dit 22 x 31 cm kleine schilderij is in het bezit geweest van drie belangrijke kunsthandelaren. Eerst van Ambroise Vollard, die Cézanne ontdekte en in 1895 een grote eenmanstentoonstelling van hem maakte. Vervolgens kwam het in de collectie van Etienne Bignou en van Léone Rosenberg, groot promotor van kubistische schilders.

Art nouveau juwelen vormen de specialiteit van Epoque Fine Jewels, Kortrijk. De vloeiende lijnvoering van deze gouden hanger met zijn grote parel is typerend voor juwelen uit die periode. In het midden een gestileerde figuur van de Egyptische moedergodin Isis. Zij heeft het kronkelende lichaam van een slang en de gespreide vleugels van een gier. De hanger is rond 1900 gemaakt door de Parijse juwelier Lucien Gautrait (1875-1937), befaamd om zijn virtuoze emailtechniek. Deze hanger, met zijn kleurig email en flinterdun, transparant vensteremail is daar een begerenswaardig voorbeeld van.

Met drie portretsilhouetten van Francois Gonord (1756-ca 1822) maken we kennis met een indertijd razend populaire manier van portretteren die nu in de vergetelheid is geraakt. Gonord reisde door half Europa om met gevoelige en vaardige hand het silhouet van aristocratie en gegoede burgerij in papier te knippen. Eén van de door Robert Schreuder, Amsterdam, aangeboden portretten stelt Madame Campan voor, die als eerste kamerdame van Marie-Antoinette in haar biografie van de vorstin boeiend over het leven in Versailles wist te vertellen. De andere twee portretten verbeelden haar broer en haar oom.

Karel Appel (1921-2006) is de bekendste expressionistische Nederlandse schilder van na de Tweede Wereldoorlog. Bij alle verandering is Appel blijven schilderen op een manier dat de vitaliteit er vanaf spettert. Schilderijen uit Appels Cobra-periode hebben hun specifieke onderwerpen, een eigen toets en vallen op door het gebruik van donkere, verzadigde kleuren. In de loop der tijd is zijn kleurgebruik helderder geworden. Head in Red I, dat Galerie Van Der Planken, Antwerpen, presenteert, vormt daar een bewijs van.

Eigenzinnig en apart, dat typeert de sieraden van Galerie Marzee, Nijmegen. Hun eigentijdse juwelen zijn gemaakt van zowel (half)edelmetalen en kostbare stenen als alledaagse materialen. Voor zijn Kings 'n Queens gebruikte de Oostenrijker Ulrich Reithofer behalve goud en zilver ook lindehout en hoorn van de waterbuffel. Het halssieraad is een aaneenrijging van schaakmotieven: schakels die doen denken aan de vorm van een schaakbord worden afgewisseld met schaakstukken en twee medaillons.

Hoofdsponsor van PAN Amsterdam is Van Lanschot Bankiers.