Maussen PR

PERSINFORMATIE

TWEE SPECTACULAIRE WERKEN VAN EMILY KAME KNGWARREYE OP PAN AMSTERDAM

Leslie Smith brengt werken van de bekendste Aboriginal kunstenares Amsterdam, 16 november 2009 - Bezoekers van de Kunst- en Antiekbeurs PAN Amsterdam krijgen de kans om twee uiterst bijzondere schilderijen van de Australische kunstenares Emily Kame Kngwarreye (1910-1996) te bezichtigen. De Amsterdamse kunstgalerie Leslie Smith Gallery is blij verrast dat zij deze zeldzame werken aan het Nederlandse publiek kan tonen.
Emily Kame Kngwarreye: één van de grootste Australische kunstenaars ooit Emily Kame Kngwarreye is zonder twijfel de bekendste vrouwelijke Aboriginal kunstenaar ooit. Met haar werk heeft ze bovendien een onmiskenbaar stempel gedrukt op de wereld van zowel de inheemse als de niet-inheemse Australische kunst. Ook buiten Australië krijgt haar werk steeds meer de erkenning die het verdient. Zo hielden het National Museum of Art in Osaka en het National Art Center in Tokyo, Japan in 2008 nog de expositie Utopia: the Genius of Emily Kame Kngwarreye. Deze grootste collectie werken van één enkele Australische kunstenaar ooit tentoongesteld buiten Australië, had een geschatte totale waarde van maar liefst 30 miljoen dollar. Op veilingen worden topwerken van Emily Kame Kngwarreye momenteel voor ruim 250.000 euro verkocht.
De Grass Seed Dreamings: een schitterend tweeluik in paars en roze Het tweeluik Grass Seed Red en Grass Seed Blue is geschilderd in een stijl die kenmerkend is voor Emily in 1996, het laatste jaar van haar leven,. Door Emily werden deze schilderijen sacred grasses genoemd. Het is werk dat geschilderd is met veel energie en grote snelheid, typerend voor haar latere jaren. De wirwar van lijnen lijkt bijna op het doek gekrabd, soms bijna doorzichtig en op andere plekken dik en textuurrijk. De veelkleurige lijnen zijn wat puntiger en hoekiger en doen inderdaad meer aan gras denken dan de meanderende wortels van de Yam die ze hiervoor schilderde. Het werk straalt een opvallende urgentie uit en laat een kunstenaar zien die compleet één lijkt met haar materiaal en onderwerp. Deze doeken laten op één niveau het gras zien dat beweegt in de wind en zo het zaad (Ntange) verliest dat de Aboriginals tot meel maalden voor een speciaal soort brood. Anderzijds ontstijgen deze doeken het aardse en verwijzen naar een meer abstract concept dat Emily beschreef als 'whole lot', de complexe onderlinge samenhang tussen alle elementen, een pure, intuïtieve kracht die aan al haar werk ten grondslag ligt.
Een succesvolle schilderscarrière die aanving tegen haar 80e levensjaar Toen Emily begon met schilderen was ze al bijna tachtig jaar oud. Haar schilderscarrière duurde al met al helaas niet langer dan zeven jaar. In deze korte tijd bereikte Emily echter een roem en reputatie waarvan veel kunstenaars tijdens hun leven slechts durfden te dromen. Een van de meest bijzondere verdiensten van Emily was haar eindeloze vermogen tot het creëren van nieuwe stijlen. De meeste werken kenmerkten zich door een uitzonderlijk breed palet van heldere kleuren. Daarnaast getuigde haar meer minimalistische, abstracte werk met twee kleuren, geïnspireerd op lichaamsschilderingen, van een uitzonderlijk groot artistiek talent. De verkoop van haar schilderijen stelden Emily in staat om een groot gedeelte van haar gemeenschap te onderhouden. De PAN Amsterdam van 22 tot 29 november 2009, stand nr. 83: Contemporary Aboriginal Art by Leslie Smith Gallery (www.lesliesmith.nl) Op de PAN Amsterdam brengt Leslie Smith Gallery tevens werken van Kudditji Kngwarreye, Naata Nungurrayi en Nyurapayia Nampitjinpa.
Einde persinformatie, maandag 16 november 2009.