Maussen PR
PERSINFORMATIE
TWEE SPECTACULAIRE WERKEN VAN EMILY KAME KNGWARREYE OP PAN AMSTERDAM
Leslie Smith brengt werken van de bekendste Aboriginal kunstenares
Amsterdam, 16 november 2009 - Bezoekers van de Kunst- en Antiekbeurs PAN Amsterdam
krijgen de kans om twee uiterst bijzondere schilderijen van de Australische kunstenares
Emily Kame Kngwarreye (1910-1996) te bezichtigen. De Amsterdamse kunstgalerie Leslie
Smith Gallery is blij verrast dat zij deze zeldzame werken aan het Nederlandse publiek kan
tonen.
Emily Kame Kngwarreye: één van de grootste Australische kunstenaars ooit
Emily Kame Kngwarreye is zonder twijfel de bekendste vrouwelijke Aboriginal kunstenaar
ooit. Met haar werk heeft ze bovendien een onmiskenbaar stempel gedrukt op de wereld
van zowel de inheemse als de niet-inheemse Australische kunst. Ook buiten Australië krijgt
haar werk steeds meer de erkenning die het verdient. Zo hielden het National Museum of
Art in Osaka en het National Art Center in Tokyo, Japan in 2008 nog de expositie Utopia:
the Genius of Emily Kame Kngwarreye. Deze grootste collectie werken van één enkele
Australische kunstenaar ooit tentoongesteld buiten Australië, had een geschatte totale
waarde van maar liefst 30 miljoen dollar. Op veilingen worden topwerken van Emily Kame
Kngwarreye momenteel voor ruim 250.000 euro verkocht.
De Grass Seed Dreamings: een schitterend tweeluik in paars en roze
Het tweeluik Grass Seed Red en Grass Seed Blue is geschilderd in een stijl die kenmerkend is
voor Emily in 1996, het laatste jaar van haar leven,. Door Emily werden deze schilderijen
sacred grasses genoemd. Het is werk dat geschilderd is met veel energie en grote
snelheid, typerend voor haar latere jaren. De wirwar van lijnen lijkt bijna op het doek
gekrabd, soms bijna doorzichtig en op andere plekken dik en textuurrijk. De veelkleurige
lijnen zijn wat puntiger en hoekiger en doen inderdaad meer aan gras denken dan de
meanderende wortels van de Yam die ze hiervoor schilderde. Het werk straalt een
opvallende urgentie uit en laat een kunstenaar zien die compleet één lijkt met haar
materiaal en onderwerp. Deze doeken laten op één niveau het gras zien dat beweegt in
de wind en zo het zaad (Ntange) verliest dat de Aboriginals tot meel maalden voor een
speciaal soort brood. Anderzijds ontstijgen deze doeken het aardse en verwijzen naar een
meer abstract concept dat Emily beschreef als 'whole lot', de complexe onderlinge
samenhang tussen alle elementen, een pure, intuïtieve kracht die aan al haar werk ten
grondslag ligt.
Een succesvolle schilderscarrière die aanving tegen haar 80e levensjaar
Toen Emily begon met schilderen was ze al bijna tachtig jaar oud. Haar schilderscarrière
duurde al met al helaas niet langer dan zeven jaar. In deze korte tijd bereikte Emily echter
een roem en reputatie waarvan veel kunstenaars tijdens hun leven slechts durfden te
dromen. Een van de meest bijzondere verdiensten van Emily was haar eindeloze
vermogen tot het creëren van nieuwe stijlen. De meeste werken kenmerkten zich door een
uitzonderlijk breed palet van heldere kleuren. Daarnaast getuigde haar meer
minimalistische, abstracte werk met twee kleuren, geïnspireerd op lichaamsschilderingen,
van een uitzonderlijk groot artistiek talent. De verkoop van haar schilderijen stelden Emily in
staat om een groot gedeelte van haar gemeenschap te onderhouden.
De PAN Amsterdam van 22 tot 29 november 2009, stand nr. 83:
Contemporary Aboriginal Art by Leslie Smith Gallery (www.lesliesmith.nl)
Op de PAN Amsterdam brengt Leslie Smith Gallery tevens werken van Kudditji Kngwarreye,
Naata Nungurrayi en Nyurapayia Nampitjinpa.
Einde persinformatie, maandag 16 november 2009.