Groen!
10 roetfilters voor vrachtwagens is geen voorbeeld van geloofwaardig
fijnstofbeleid
door Hermes Sanctorum (Vlaams parlementslid) op 23 november 2009 in "Milieu
en natuur"
Op een vraag van Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum antwoordde
minister Schauvliege dat er slechts 10 roetfilters voor vrachtwagens
en 65 voor personenwagens gesubsidieerd werden. Dat is hallucinant.
Een kleine vergelijking: in Nederland werden in 2008 alleen al 100 000
roetfilters geïnstalleerd. Minister van Leefmilieu Schauvliege moet
stoppen met het verzinnen van excuses en dringend werk maken van een
globaal actieplan fijn stof met lokale maatregelen, slimme
kilometerheffing en milieuzones. Vlaanderen kan niet Oost-Indisch doof
blijven voor de Europese waarschuwing.
Europa heeft ons land terecht opnieuw een waarschuwing gegeven omdat
we permanent de drempelwaarden voor fijn stof overschrijden. Dit jaar
hebben we op 20 meetposten de maximum grens voor milieu en gezondheid
van 50 µg/m3 gedurende 35 dagen overschreden. Ook de nieuwe norm voor
stikstofoxiden die in 2010 van kracht wordt, zullen we wellicht niet
halen. België stevent dus fluks af op een veroordeling door het
Europees Hof en een zware boete. Geld dat beter aan preventie had
kunnen worden besteed.
Minister Schauvliege schermt met flauwe excuses. Het feit dat 7 landen
zo een waarschuwing kregen, doet niet ter zake. De andere 20 landen
halen de norm wel. België hinkt andermaal achterop. Bovendien wil
Minister Schauvliege nu wetenschappelijk laten aantonen dat het
actieplan van de Vlaamse regering wel deugt. Vlaanderen werd al terug
gefloten door Europa en kreeg terecht geen uitstel. Toch volhardt de
Vlaamse regering in de boosheid.
Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum: " De continue overschrijding
van de fijnstofnorm vraagt niet dat de premies voor roetfilters worden
afgebouwd maar juist dat er een grote mediacampagne komt om de
roetfilters aan te prijzen. Zoals in Nederland gebeurd is. Bovendien
moeten er snel overal lokale actieplannen komen om de luchtvervuiling
tegen te gaan. Ook hier kan het Vlaams gewest helpen via de
samenwerkingsovereenkomst Milieu. Ander landen en steden doen het
reeds massaal. Ten slotte moet dit gekoppeld worden aan een dringende
vergroening van de fiscaliteit, een slimme kilometerheffing en
milieuzones in onze steden zodat vervuilende wagens er geweerd worden.
Alleen een globaal actieplan zal vruchten afwerpen.
Contact: Hermes Sanctorum -
Deel Deel
Hermes Sanctorum
Vlaams Volksvertegenwoordiger