Groen!

10 roetfilters voor vrachtwagens is geen voorbeeld van geloofwaardig fijnstofbeleid

door Hermes Sanctorum (Vlaams parlementslid) op 23 november 2009 in "Milieu en natuur"

Op een vraag van Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum antwoordde minister Schauvliege dat er slechts 10 roetfilters voor vrachtwagens en 65 voor personenwagens gesubsidieerd werden. Dat is hallucinant. Een kleine vergelijking: in Nederland werden in 2008 alleen al 100 000 roetfilters geïnstalleerd. Minister van Leefmilieu Schauvliege moet stoppen met het verzinnen van excuses en dringend werk maken van een globaal actieplan fijn stof met lokale maatregelen, slimme kilometerheffing en milieuzones. Vlaanderen kan niet Oost-Indisch doof blijven voor de Europese waarschuwing.

Europa heeft ons land terecht opnieuw een waarschuwing gegeven omdat we permanent de drempelwaarden voor fijn stof overschrijden. Dit jaar hebben we op 20 meetposten de maximum grens voor milieu en gezondheid van 50 µg/m3 gedurende 35 dagen overschreden. Ook de nieuwe norm voor stikstofoxiden die in 2010 van kracht wordt, zullen we wellicht niet halen. België stevent dus fluks af op een veroordeling door het Europees Hof en een zware boete. Geld dat beter aan preventie had kunnen worden besteed.

Minister Schauvliege schermt met flauwe excuses. Het feit dat 7 landen zo een waarschuwing kregen, doet niet ter zake. De andere 20 landen halen de norm wel. België hinkt andermaal achterop. Bovendien wil Minister Schauvliege nu wetenschappelijk laten aantonen dat het actieplan van de Vlaamse regering wel deugt. Vlaanderen werd al terug gefloten door Europa en kreeg terecht geen uitstel. Toch volhardt de Vlaamse regering in de boosheid.

Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum: " De continue overschrijding van de fijnstofnorm vraagt niet dat de premies voor roetfilters worden afgebouwd maar juist dat er een grote mediacampagne komt om de roetfilters aan te prijzen. Zoals in Nederland gebeurd is. Bovendien moeten er snel overal lokale actieplannen komen om de luchtvervuiling tegen te gaan. Ook hier kan het Vlaams gewest helpen via de samenwerkingsovereenkomst Milieu. Ander landen en steden doen het reeds massaal. Ten slotte moet dit gekoppeld worden aan een dringende vergroening van de fiscaliteit, een slimme kilometerheffing en milieuzones in onze steden zodat vervuilende wagens er geweerd worden. Alleen een globaal actieplan zal vruchten afwerpen.

Contact: Hermes Sanctorum -
Deel Deel
Hermes Sanctorum

Vlaams Volksvertegenwoordiger