Gemeente Son en Breugel
2009
Voortgangsrapportage buurtbeheer 2009
Integraal buurtbeheer is een gezamenlijke aanpak van wensen en
problemen in de buurten met als doel de leefbaarheid te verbeteren en
de verantwoordelijkheid van burgers voor hun eigen woonomgeving te
vergroten.
Buurtbeheer in Son en Breugel bevindt zich op een hoog niveau. Best
practices worden steeds meer en beter uitgewisseld door versterking
van het contact tussen de voorzitters onderling. Hierbij wordt onder
andere gedacht aan de succesvolle samenwerking op de landelijke
opschoondag. Op deze dag wordt tevens de sociale cohesie versterkt.
Het is dit kalenderjaar helaas niet gelukt buurtbeheer op te zetten in
de kom Breugel e.o. kom Son e.o. en de Gentiaan. Gebleken is dat in
deze wijken hiervoor vooralsnog onvoldoende draagvlak is. Dit betekent
dat aandacht voor het imago van de gemeente en buurtbeheer
noodzakelijk is. Conform het beleid ligt het initiatief tot
buurtbeheer bij de burger. Omdat dit de afgelopen twee jaar niet tot
de gewenste resultaten heeft geleid gaan wij in deze wijken meer
initiatief nemen om mensen te motiveren tot de opstart van
buurtbeheer. Dit wordt gedaan in de vorm van actieve communicatie. Als
het buurtbeheer eenmaal vorm heeft gekregen kan het initiatief weer
bij de burgers worden neergelegd.
Teneinde de meningen van de verschillende buurtbeheerteams te peilen,
is er met een lid van nagenoeg ieder buurtbeheer een kort interview
gehouden. Uit de gehouden interviews trekken we de volgende globale
gemeenschappelijke conclusie:Buurtbeheer staat in Son en Breugel op
een hoog niveau. De communicatie tussen buurtbeheer, gemeente en
politie is sterk verbeterd. De participatie van de verschillende
partijen is eveneens goed te noemen. De meeste winst is te behalen in
de aandacht voor buurtbeheer, met name via de verschillende media.
Aangegeven wordt dat de participatie in de buurt nog verbeterd kan
worden.
In onderstaande tabel staan de aanbevelingen voor 2010.
Activiteit
Hoe
Wanneer
1
Elk buurtbeheer team met foto en tekst op website.
Realisatie via voorzitters van elk buurtbeheerteam.
1^ste kwart
2
Melden successen buurtbeheer.
Op (gemeentelijke)website en weekbladen.
1^ste kwart
3
Buurtbeheer aanwezig op nieuwkomersavond.
Hierin is reeds voorzien voor 17 november 2009. Navolging 2010.
4^de kwart
4
Best practices buurtbeheer uitwisselen.
Organiseren voorzittersoverleg + coördinatie veiligheidscoördinator.
1^ste kwart
5
Fundament van buurtbeheer behouden en verstevigen.
Burgers enthousiasmeren middels deelname aan acties en projecten +
brede actieve communicatie.
1^ste kwart
6
Klantgerichtheid.
Directe contactlegging melder + terugkoppeling verwerkte melding.
2^de kwart
7
Servicestandaard.
Veegschema's op gemeentelijke website en in weekbladen plaatsen.
1^ste kwart
8
Budget buurtbeheer.
Bezien of reservering tweede marap voldoende blijkt te zijn.
3^de kwart
: