Gemeente Son en Breugel


2009

Voortgangsrapportage buurtbeheer 2009

Integraal buurtbeheer is een gezamenlijke aanpak van wensen en problemen in de buurten met als doel de leefbaarheid te verbeteren en de verantwoordelijkheid van burgers voor hun eigen woonomgeving te vergroten.

Buurtbeheer in Son en Breugel bevindt zich op een hoog niveau. Best practices worden steeds meer en beter uitgewisseld door versterking van het contact tussen de voorzitters onderling. Hierbij wordt onder andere gedacht aan de succesvolle samenwerking op de landelijke opschoondag. Op deze dag wordt tevens de sociale cohesie versterkt.

Het is dit kalenderjaar helaas niet gelukt buurtbeheer op te zetten in de kom Breugel e.o. kom Son e.o. en de Gentiaan. Gebleken is dat in deze wijken hiervoor vooralsnog onvoldoende draagvlak is. Dit betekent dat aandacht voor het imago van de gemeente en buurtbeheer noodzakelijk is. Conform het beleid ligt het initiatief tot buurtbeheer bij de burger. Omdat dit de afgelopen twee jaar niet tot de gewenste resultaten heeft geleid gaan wij in deze wijken meer initiatief nemen om mensen te motiveren tot de opstart van buurtbeheer. Dit wordt gedaan in de vorm van actieve communicatie. Als het buurtbeheer eenmaal vorm heeft gekregen kan het initiatief weer bij de burgers worden neergelegd.

Teneinde de meningen van de verschillende buurtbeheerteams te peilen, is er met een lid van nagenoeg ieder buurtbeheer een kort interview gehouden. Uit de gehouden interviews trekken we de volgende globale gemeenschappelijke conclusie:Buurtbeheer staat in Son en Breugel op een hoog niveau. De communicatie tussen buurtbeheer, gemeente en politie is sterk verbeterd. De participatie van de verschillende partijen is eveneens goed te noemen. De meeste winst is te behalen in de aandacht voor buurtbeheer, met name via de verschillende media. Aangegeven wordt dat de participatie in de buurt nog verbeterd kan worden.

In onderstaande tabel staan de aanbevelingen voor 2010.

Activiteit

Hoe

Wanneer


1

Elk buurtbeheer team met foto en tekst op website.

Realisatie via voorzitters van elk buurtbeheerteam.


1^ste kwart


2

Melden successen buurtbeheer.

Op (gemeentelijke)website en weekbladen.


1^ste kwart


3

Buurtbeheer aanwezig op nieuwkomersavond.

Hierin is reeds voorzien voor 17 november 2009. Navolging 2010.


4^de kwart

4

Best practices buurtbeheer uitwisselen.

Organiseren voorzittersoverleg + coördinatie veiligheidscoördinator.


1^ste kwart


5

Fundament van buurtbeheer behouden en verstevigen.

Burgers enthousiasmeren middels deelname aan acties en projecten + brede actieve communicatie.


1^ste kwart


6

Klantgerichtheid.

Directe contactlegging melder + terugkoppeling verwerkte melding.


2^de kwart


7

Servicestandaard.

Veegschema's op gemeentelijke website en in weekbladen plaatsen.


1^ste kwart


8

Budget buurtbeheer.

Bezien of reservering tweede marap voldoende blijkt te zijn.


3^de kwart

: