Waarschuwingen voor niet naleven van de telemarketing regels
* Officiële publicatiedatum 12-11-2009
* Soort Pers- en nieuwsberichten
OPTA heeft aan drie bedrijven en één callcenter waarschuwingen
uitgedeeld vanwege niet naleven van de telemarketing-regels. Sinds 1
oktober 2009 mogen bedrijven (adverteerders) en callcenters geen
consumenten bellen die ingeschreven staan in het Bel-me-niet Register.
Daarnaast moet het bedrijf en/of callcenter in elk telefonisch gesprek
aan de gebelde vragen of hij in de toekomst nog eens mag bellen (recht
van verzet bieden) en een inschrijving in het Bel-me-niet Register
aanbieden. OPTA ziet erop toe dat bedrijven zich aan deze regels
houden. OPTA heeft via ConsuWijzer in de maand oktober honderden
klachten ontvangen. Naar aanleiding van deze klachten heeft OPTA nu
deze waarschuwingen verstuurd. Bij waarschuwingen maakt OPTA de namen
van de betrokken ondernemingen niet bekend, bij een boete of last
doorgaans wel.
Naast deze waarschuwingen heeft OPTA aan diverse bedrijven een brief
gestuurd, omdat OPTA een vermoeden heeft dat zij de regels niet
nakomen.
Download publicatie (PDF Document - 19.19 KB)
Zie het origineel