Waarschuwingen voor niet naleven van de telemarketing regels


* Officiële publicatiedatum 12-11-2009

* Soort Pers- en nieuwsberichten

OPTA heeft aan drie bedrijven en één callcenter waarschuwingen uitgedeeld vanwege niet naleven van de telemarketing-regels. Sinds 1 oktober 2009 mogen bedrijven (adverteerders) en callcenters geen consumenten bellen die ingeschreven staan in het Bel-me-niet Register. Daarnaast moet het bedrijf en/of callcenter in elk telefonisch gesprek aan de gebelde vragen of hij in de toekomst nog eens mag bellen (recht van verzet bieden) en een inschrijving in het Bel-me-niet Register aanbieden. OPTA ziet erop toe dat bedrijven zich aan deze regels houden. OPTA heeft via ConsuWijzer in de maand oktober honderden klachten ontvangen. Naar aanleiding van deze klachten heeft OPTA nu deze waarschuwingen verstuurd. Bij waarschuwingen maakt OPTA de namen van de betrokken ondernemingen niet bekend, bij een boete of last doorgaans wel.

Naast deze waarschuwingen heeft OPTA aan diverse bedrijven een brief gestuurd, omdat OPTA een vermoeden heeft dat zij de regels niet nakomen.

Download publicatie (PDF Document - 19.19 KB)

Zie het origineel