23-11-2009
Alcoholcampagnes bundelen krachten; Integrale alcoholpreventie gericht
op de omgeving van jongeren
Utrecht, 23 november 2009. Het alcoholgebruik - en met name
bingedrinken - van jongeren is een hardnekkig probleem. Op 14 jarige
leeftijd drinken 3 op de 10 jongeren al regelmatig 5 glazen per keer.
Het overmatige alcoholgebruik van jongeren kan pas echt worden
opgelost als jongeren zelf, maar ook de overheid, producenten en
verstrekkers van alcohol en mensen uit de sociale omgeving van
jongeren hun verantwoordelijkheid nemen. Dat stelt het
Trimbos-instituut bij de start van de twee nieuwe alcoholcampagnes die
gericht zijn op de omgeving van jongeren.
In samenwerking met topkok/foodstylist Pierre Wind is de
jongerencampagne Pierre kan het shaken ontwikkeld, om het imago van de
alcoholvrije alternatieven bij jongeren en hun vrienden in positieve
zin te veranderen.
De oudercampagne Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind wordt
voor het derde achtereenvolgende jaar uitgevoerd en geeft ouders
concrete tips hoe ze de alcoholopvoeding het beste inhoud kunnen
geven. Beide campagnes worden gefinancierd door het ministerie van
Jeugd en Gezin en VWS.
Jongerencampagne 'Pierre kan het shaken'
Volgens Pierre Wind drinken jongeren zoveel alcohol omdat er
nauwelijks een interessant aanbod van alcoholvrije alternatieven is.
Hij ontwikkelde Happy drinks, spannende alcoholvrije alternatieven
voor thuis en in de horeca: Kracht (rock & roll drankjes), Love
(gebaseerd op de Chinese kruidenleer), Sociaal (dranken die je samen
maakt en drinkt) en Vreemd (mondsamentrekkende smaaksensaties).
Via www.yourmainstage.nl start de alcoholvrije 'koktailwedstrijd'
Pierre kan het shaken. Jongeren worden uitgedaagd om de Happy drinks
van Pierre uit te breiden door recepten te bedenken en Pierre te
overtreffen in creativiteit en smaakexperimenten.
Oudercampagne 'Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind'
Het is vijf voor twaalf, de eerste vuurpijlen schieten buiten al
omhoog, een fles champagne wordt geopend. Eén glas kan toch geen
kwaad? Maar, als je één keer alcohol toestaat aan je kind, geef je het
signaal af dat drank nou eenmaal bij feesten hoort en dat je best een
beetje mag schipperen. Terwijl het steeds duidelijker wordt hoe
schadelijk alcohol is voor kinderen en hoe verstandig het is om
drinken - in elk geval tot 16 jaar - gewoon te verbieden.
De campagne Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind maakt ouders
bewust van de invloed die ze hebben op het alcoholgebruik van hun
kind. Van 23 november tot 21 december zijn er nieuwe TV en
radiocommercials. In een speciale alcoholspecial die gemaakt is met
J/M pubers kunnen ouders verhalen, feiten en tips lezen over
alcoholopvoeding. De uitgebreide informatie is ook terug te vinden op
www.alcoholinfo.nl.
---
Trimbos-instituut