Brief aan telefonieaanbieders over transparantie telefoontarieven


* Officiële publicatiedatum 05-11-2009

* Soort Correspondentie

* Beslisdatum 04-11-2009

Het ministerie van Economische Zaken en OPTA hebben onderzoeken gedaan naar de wijze waarop telefonieaanbieders consumenten informeren over telefoontarieven. Het blijkt dat het voor consumenten nog steeds moeilijk is om informatie over telefoontarieven te vinden. Op 15 oktober hebben het ministerie van Economische Zaken en OPTA een bijeenkomst georganiseerd, waarin ze de branche opriepen de transparantie van telefoontarieven te verbeteren. In vervolg op deze bijeenkomst sturen de twee betrokken instanties nu een brief met daarin de kaders waarbinnen telefonieaanbieders de verbeterpunten kunnen aanpakken.

Het ministerie van Economische Zaken en OPTA nodigen de telefonieaanbieders op om in ieder geval de volgende punten aan te pakken:


- alle geldende tarieven op een gemakkelijk te vinden plaats op de website publiceren;

- een standaard overzicht van de belangrijkste tarieven beschikbaar stellen;

- de tussenstand factuur en tegoeden aanbieden;
- een overzicht van het belgedrag van de consument beschikbaar stellen.

Telefonieaanbieders kunnen tot 27 november 2009 reageren op de brief. Uiteraard kunnen ze ook zelf met voorstellen komen om de verbeterpunten aan te pakken.

Download publicatie (PDF Document - 202.63 KB)

Zie het origineel