Ingezonden persbericht


ROVER roept op tot samenwerking ov-bedrijven

De invoering van de ov-chipkaart gebeurt versnipperd en ondoordacht. Hierdoor wordt het beeld bevestigd dat het nieuwe betaalmiddel eerder in het belang is van de vervoerders dan in het belang van de reiziger. Deze conclusies trekt het OV Loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in een rapportage over de eerste negen maanden van 2009. ROVER wil dat de verschillende ov-bedrijven samenwerken om verdere chaos te voorkomen bij de introductie van de ov-chipkaart. De overheid zou hier een centrale rol in moeten spelen.

In de bus met een strippenkaart betalen terwijl in de metro de ov-chipkaart al verplicht is, als abonnementshouder moeten inchecken bij NS, GVB en RET terwijl dit bij HTM en Arriva juist níet moet, tijdens een reis van deur tot deur talloze keren moeten in- en uitchecken omdat iedere vervoerder zijn eigen tarieven hanteert: enkele scenario's waar reizigers sinds de invoering van de ov-chipkaart mee te maken krijgen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veruit de meeste klachten die bij het OV Loket binnen komen met de ov-chipkaart te maken hebben.

Openbaar vervoerbedrijven maken het de gebruikers van het openbaar vervoer onnodig moeilijk door eigen systemen te hanteren voor het gebruik van bijvoorbeeld de ov-chipkaart, maar ook door uiteenlopende regels voor uitgifte van abonnementen, boetebeleid en andere zaken die reizigers direct aangaan. Ook procedures voor klachtenafhandeling zijn vaak niet duidelijk, waardoor klagende reizigers nogal eens van het kastje naar de muur worden gestuurd. De oorzaak hiervan is de marktwerking in het openbaar vervoer en slecht overheidstoezicht: ov-bedrijven hebben vooral oog voor de overheidsinstanties die aan hen de concessie verlenen voor het verzorgen van openbaar vervoer, de reiziger is van ondergeschikt belang.

ROVER roept openbaar vervoerbedrijven op veel meer samen te werken en de reiziger als hun gezamenlijke klant te beschouwen. Daarbij stelt ROVER voor alle nog resterende regio's in één keer over te laten gaan op de ov-chipkaart. Vervoerders moeten bovendien veel meer van gelijke systemen gebruik maken en een goede centrale verkooporganisatie voor toegangsbewijzen en abonnementen opzetten. De overheid moet een centrale rol spelen bij de invoering van de chipkaart. De ov-chipkaart kan de reiziger gemak bieden, maar door de invoering volledig over te laten aan commerciële bedrijven dreigt het te resulteren in een grote chaos.



Ingezonden persbericht