Unieke combinatie van factoren oorzaak omvangrijke storing Vodafone

23/11/2009 08:38

Vodafone Libertel NV

Vodafone maakt gebaar voor alle klanten; weekend gratis SMS'en

Amsterdam, 22 november 2009 - Een unieke combinatie van het uitvallen van één van de vier netwerkknooppunten van Vodafone en het om onvoorzienbare redenen niet in werking treden het back-up systeem, vormde de oorzaak van de storing die op woensdag 18 en donderdag 19 november voor overlast zorgde. Als gevolg daarvan ondervond een groot deel van de klanten hinder bij het bellen, SMS'en en/of mobiel internetten. Als gebaar voor deze storing biedt Vodafone daarom alle particuliere en zakelijke klanten een weekend gratis SMS'en binnen Nederland aan van 5 december 0:00 uur tot 6 december 24:00 uur.

Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone Nederland: "Nog niet eerder hebben we te kampen gehad met zo'n omvangrijke en complexe storing. Wereldwijd is er weinig kennis en ervaring met dit unieke probleem. Ik ben dan ook blij dat we de oorzaak van deze storing hebben kunnen ontdekken en verhelpen. Om te voorkomen dat een dergelijke situatie zich nog een keer voordoet staan we er open voor om de ervaringen die wij hebben opgedaan te delen met andere relevante partijen. Ik realiseer me terdege hoe vervelend dit is geweest voor onze klanten en wil dan ook graag een gebaar maken. Ik hoop hiermee in ieder geval te laten zien dat we de situatie betreuren en we er alles aan zullen doen om herhaling te voorkomen."

Eén van de knooppunten in ons netwerk is uitgevallen op woensdag 18 november omstreeks 13.00 uur. Normaal gesproken nemen back-up systemen zo'n knooppunt over. Dat is nu om onvoorzienbare redenen niet gebeurd. Hierdoor ontstond verstopping van het netwerk die tot donderdag voor een deel van de klanten tot overlast zorgde.

Om herhaling te voorkomen bewaakt Vodafone de verkeersknooppunten nu nog intensiever en gedetailleerder en heeft Vodafone zijn procedures aangepast waardoor we mogelijke problemen eerder kunnen signaleren en er sneller controle over kunnen krijgen.

Vodafone heeft een speciaal telefoonnummer en e-mailadres ingericht voor klanten die vragen of klachten hebben over de storing. Voor informatie kunnen klanten contact opnemen via: 0800-1258 of per e-mail: netwerk.nl@vodafone.com. Dit telefoonnummer is voorlopig dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur.