Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Werkzoekenden verkiezen printmedia boven internet
Hoogopgeleiden meest actief op zoek op de arbeidsmarkt

Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) publiceerde op vrijdag 20 november zijn nieuwe cijfers. Dit onderzoek rapporteert jaarlijks de bereikcijfers van verschillende print- en online media, als oriëntatiemiddel op de arbeidsmarkt. Zo blijkt dat de werkzame beroepsbevolking in hun zoektocht naar een nieuwe baan vaker gebruik maakt van printmedia dan online media (71% ten opzichte van 67%). De dagbladen van de Persgroep blijken met name voor hoogopgeleide baanzoekers belangrijke media.

Uit NOA blijkt dat hoogopgeleiden (HBO/WO) binnen de werkzame beroepsbevolking nog steeds het meest actief zijn op de arbeidsmarkt. Ruim 80% is actief of latent op zoek naar een baan, ten opzichte van 73% van de MBO'ers. Onder academici is maar liefst 83% op zoek. Landelijke dagbladen blijven voor hoogopgeleiden een vertrouwd middel om zich te oriënteren op een baan. Meer dan de helft van de academici en ruim 39% van de HBO'ers gebruikt een landelijk dagblad ter oriëntatie op de arbeidsmarkt. Gratis dagbladen worden door de hoogopgeleide beroepsbevolking voor dit doel nauwelijks gebruikt; 12% onder WO'ers en 16% onder HBO'ers. Regionale dagbladen worden voornamelijk door MBO'ers gebruikt.

Hoogopgeleiden: bovengemiddelde advertentie-aandacht Vergeleken met 2008 maken meer academici in 2009 gebruik van de Volkskrant/VKbanen, NRC Handelsblad, nrc.next en Trouw in hun zoektocht naar een nieuwe baan. De cijfers van NOA wijzen uit dat de Volkskrant/VKbanen marktleider is in het bereiken van HBO+ers binnen de beroepsbevolking, nrc.next het hoogste bereik heeft binnen de doelgroep 18-29 jaar en NRC Handelsblad een bovengemiddeld groot aandeel lezers heeft dat in de top van het bedrijfsleven werkt of wil werken. Trouw-lezers werken juist bovengemiddeld in de sectoren onderwijs & wetenschap en non-profit. Wat alle hoogopgeleide lezers van de Persgroep gemeen hebben: zij besteden bovengemiddeld aandacht aan de advertenties in hun kranten.

Over de Persgroep Banen
De Persgroep Banen is het arbeidsmarktlabel van de Persgroep Advertising. De Persgroep Advertising is de nationale verkooporganisatie van AD, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, nrc.next en Het Parool. De combinatie van de kranten van de Persgroep bereikt 23% van de Nederlanders. De nieuwssites trekken maandelijks ruim 4,3 miljoen unieke bezoekers. De advertentiefocus van het bedrijf is gericht op de Arbeidsmarkt, Retail, Kunst/Cultuur, Financieel/Zakelijk, Toerisme, Lifestyle, Vastgoed en Automotive. www.persgroepadvertising.nl/banen


Noot voor redacties
----------