Klimaatvriendelijk op vakantie

Amsterdam, 23 november 2009

Driekwart van de consumenten houdt bij de vakantieplannen geen rekening met de CO2-uitstoot. Een kwart is bereid te betalen voor compensatie van de klimaatgevolgen. De meerderheid wil de vervuiler niet verplicht laten betalen.

De meeste consumenten houden geen rekening met hun CO2-uitstoot bij het plannen van hun vakantie. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van vrijdag. Van de 55.200 respondenten probeert een op de acht (12%) zijn uitstoot te beperken. Dat kan bijvoorbeeld door de trein te nemen in plaats van het vliegtuig. Een groep van 3% compenseert zijn CO2-uitstoot, bijvoorbeeld door investeringen in bosaanplant of duurzame energie. Driekwart (76%) van de respondenten neemt broeikasgassen - en dus indirect klimaatverandering - niet in zijn vakantiebeslissing mee.

Weinig animo voor compensatie

Vakantie is een belangrijke bron van CO2-uitstoot. Zo zijn vliegreizen volgens de organisatie Milieu Centraal verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de uitstoot van broeikasgassen door huishoudens. Het gaat uiteraard om een gemiddelde: er zijn globetrotters en gezinnen die nooit vliegen. Mogelijk beperkt deze scheve verdeling de animo om voor eventuele CO2-uitstoot te compenseren. Van de 41.900 respondenten op de ING Vraag van Vandaag van zaterdag voelt driekwart (75%) niets voor compensatie. De rest is bereid daarvoor gemiddeld 50 euro te betalen. Voor dat bedrag kan een consument een retourtje met het vliegtuig naar Brazilië of Thailand klimaatneutraal maken.

Niet-duurzaam duurder maken?

De bereidheid om zelf te betalen voor een beter milieu hangt samen met de bereidheid van anderen. Zelf betalen voor duurzaamheid terwijl anderen dat niet doen, voelt wellicht onrechtvaardig: van een beter milieu profiteren immers ook anderen. Een oplossing hiervoor kan zijn om de vervuiler verplicht te laten betalen. Toch zien de meeste consumenten dat niet zitten. Van de 39.900 respondenten op de ING Vraag van Vandaag van zondag vindt een op de vijf (20%) dat niet-duurzame vakanties duurder moeten worden. Twee derde (64%) is het daarmee oneens. Het draagvlak om de vervuiler niet vrijwillig maar verplicht te laten betalen is dus ook beperkt.