Persbericht

Salesforce.com introduceert Salesforce Chatter
~ Nieuwe applicatie maakt real-time samenwerking mogelijk met beveiligd social network voor zakelijk gebruik ~

Utrecht, 23 november 2009 - Salesforce.com, de onderneming voor zakelijke cloud computing, brengt Salesforce Chatter op de markt. Dit is een nieuwe, beveiligde, zakelijke applicatie om samenwerking binnen de organisatie te bevorderen. Daarnaast is het een social ontwikkelplatform. Salesforce Chatter maakt gebruik van social networking-modellen die populair zijn geworden door het consumenteninternet. De applicatie maakt het mogelijk voor organisaties om in real-time samen te werken in een beveiligd, afgesloten social network. Door gebruik te maken van profielen staan medewerkers optimaal in contact met elkaar en de benodigde content en applicaties. Bovendien kunnen ontwikkelaars het Salesforce Chatter-platform gebruiken voor het bouwen van social enterprise-applicaties. Hierdoor worden alle 135.000 native Force.com-applicaties in één keer social. Salesforce Chatter is de eerste organisatiebrede applicatie van salesforce.com.

"Waarom weet ik meer over vage kennissen op netwerken als Facebook, dan over onze eigen medewerkers?", vraagt Marc Benioff, voorzitter en CEO bij salesforce.com zich af. "Door Salesforce Chatter sta ik nu beter in contact met de mensen binnen de organisatie. Medewerkers gebruiken de applicaties zoals ze gewend zijn en werken hierdoor beter samen."

"Twitter is gebaseerd op het idee dat het uitwisselen van informatie een positief effect heeft", zegt Jason Goldman, director of products bij Twitter. "We zien dezelfde kenmerken terug bij Chatter. Het stelt medewerkers in staat om sneller en meer informatie te vinden bij de mensen en content die voor hen relevant zijn."

Salesforce Chatter - Real-time samenwerking met Content, Apps en People Social networks bieden consumenten nieuwe manieren om inzicht te krijgen in ontwikkelingen wereldwijd en wanneer activiteiten plaatsvinden. Zakelijk contact is echter bijna volledig afwezig. Met Salesforce Chatter kunnen organisaties hun kennis optimaal benutten doordat content, applicaties en mensen deelnemen aan real-time conversaties via een beveiligd social network binnen de organisatie. Salesforce Chatter bevat de volgende onderdelen:
* Profielen: Net zoals profielen op populaire consumentgerichte social networkingsites, bevatten de profielen op Salesforce Chatter onder andere contactinformatie, expertisegebieden, werkgeschiedenis en een foto van leden. De profielen bieden medewerkers de mogelijkheid om snel in contact te komen met collega's die beschikken over de expertise en informatie die nodig is om hun vragen te beantwoorden.
* Status Updates: Met status-updates kunnen medewerkers iedereen binnen het netwerk geïnformeerd houden over waar ze mee bezig zijn. Dit vermindert het gebruik van andere middelen zoals intranet, conference calls en meetings. Bovendien voorkomt het eindeloze mailwisselingen.
* Feeds: Salesforce Chatter's feeds voorzien medewerkers van relevante informatiestromen, real-time status-updates, niet alleen van andere gebruikers maar ook van 'content' en 'apps'. Content geeft Salesforce Chatter-gebruikers een melding wanneer nieuwe content aanwezig is of wanneer content geüpdatet is. Apps stuurt berichten wanneer er een verandering is in status. Bijvoorbeeld wanneer een deal wordt gesloten of wanneer projecten escaleren in Salesforce CRM. De real-time Salesforce Twitter-feeds bieden medewerkers de meest recente informatie. Het is hierbij mogelijk om resultaten te filteren voor optimaal inzicht.
* Groepen: Bij veel organisaties werken medewerkers bij verschillende teams en richten ze zich op specifieke projecten of doelstellingen. De groepsfunctie in Salesforce Chatter biedt medewerkers de mogelijkheid om eenvoudig eigen groepen te creëren binnen de applicatie. Binnen de groepen kunnen updates en content worden uitgewisseld.
* Social applicaties: Met Salesforce Chatter kunnen bedrijfsapplicaties contact leggen met gebruikers via de feeds van Chatter. Relevante updates van de Sales Cloud, Service Cloud en Custom Cloud zullen verschijnen in Chatter's feed. Voor het eerst maken zakelijke applicaties onderdeel uit van de real-time informatie-uitwisseling. Medewerkers krijgen zo toegang tot de informatie die ze nodig hebben om meer opdrachten binnen te halen, klanten beter van dienst te zijn en uiteindelijk de winst te vergroten.
* Social content: Wanneer bedrijfscontent - zoals documenten, spreadsheets en presentaties - beschikbaar komt, kan een melding worden gestuurd naar de gehele organisatie. Dit gebeurt op dezelfde manier als wanneer foto's worden geplaatst op een consumentgericht social network.
* Social uitwisselmodel: Bij het uitwisselen van informatie binnen organisaties is het belangrijk dat de juiste medewerkers toegang krijgen tot de juiste gegevens. Salesforce Chatter maakt gebruik van Force.com's multi-tenant uitwisselmodel. Dit biedt organisaties de mogelijkheid om te bepalen welke medewerkers toegang krijgen tot welke informatie. Zoals alle producten van salesforce.com draait Salesforce Chatter op de vertrouwde en beveiligde infrastructuur van de organisatie.
* Twitter: Salesforce Chatter biedt gebruikers de mogelijkheid om de meest relevante Twitter-feeds te filteren in hun Chatter-applicatie. Een gebruiker kan bijvoorbeeld een Twitter-zoekopdracht voor een concurrent invoeren en de resultaten automatisch laten streamen naar Chatter. Deze integratie houdt gebruikers in real-time geïnformeerd met de meest relevante content van Twitter.
* Facebook: Medewerkers kunnen informatie van hun profiel op Facebook trekken om hun Salesforce Chatter-profiel automatisch te vullen met contacten.
* AppExchange: Iedere native applicatie gebouwd met het Force.com-platform kan nu social worden gemaakt. Hierdoor kunnen updates worden gemeld naar de feed van Chatter.
* Mobile: Zoals met alle applicaties van salesforce.com is Salesforce Chatter beschikbaar op iedere BlackBerry, mobiele apparaten met Windows of op de iPhone. Organisaties en hun medewerkers kunnen nu altijd deelnemen aan conversaties, ongeacht waar ze zich bevinden.

Prijzen en beschikbaarheid:

* Salesforce Chatter komt naar verwachting beschikbaar in 2010.
* Salesforce Chatter zal worden toegevoegd aan alle betaalde edities van Salesforce CRM en Force.com.
* Een nieuwe Chatter-editie zal worden verkocht voor 54 EUR per maand en bevat Salesforce Chatter, Salesforce Content en Force.com.

Voor meer informatie, kijk op: http://www.salesforce.com/chatter