Ingezonden persbericht



23 november 2009
FNLI ondertekent Convenant Gezond Gewicht

Rijswijk - De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) ondertekent vandaag het Convenant Gezond Gewicht. Als één van de initiatiefnemers van het eerste uur van het Convenant Overgewicht, ondersteunt de FNLI dit vervolgconvenant van harte. Niet alleen in woorden, maar vooral in daden.

Philip den Ouden, directeur van de FNLI, is enthousiast over de opvolger van het Convenant overgewicht. 'De FNLI zet in op de voortzetting van de unieke en succesvolle samenwerking van het Convenant overgewicht. De betrokkenheid en innovatiekracht van de levensmiddelenindustrie zal ook met het nieuwe Convenant een belangrijke motor blijven achter de activiteiten voor een gezonde energiebalans. '

Het Convenant overgewicht is in 2005 in het leven geroepen om de stijgende trend van overgewicht in Nederland onder volwassenen een halt toe te roepen en overgewicht onder kinderen af te laten nemen. Een ambitieuze doelstelling waarvan inmiddels duidelijk is geworden dat het zelfs met vereende krachten niet mogelijk is om een in 30 jaar ontwikkeld probleem in 5 jaar op te lossen. Dit tweede Convenant is geïnitieerd en ondertekend om de genoemde krachten te blijven bundelen en voort te bouwen op de samenwerkingsverbanden.

Om invulling te geven aan haar commitment, heeft de FNLI sinds haar ondertekening in 2005 namens de levensmiddelenindustrie in Nederland al vele acties ondernomen, zoals onder andere:
· Productontwikkeling en innovatie
De Nederlandse levensmiddelenindustrie ontwikkelt constant innovatieve producten die een bijdrage kunnen leveren aan gewichtsbeheersing , met behoud van de goede smaak. Er wordt gezorgd voor een ruim assortiment aan producten en portiegroottes, zodat consumenten in staat worden gesteld om een verantwoorde keuze te maken. Verder worden onderzoeken naar een effectieve aanpak van overgewicht, waar mogelijk, gesteund door de levensmiddelenindustrie.
· Eenduidige informatieverstrekking voor consumenten Al enige tijd wordt via de Dagelijkse Voedingsrichtlijn op de verpakking inzichtelijke en duidelijke informatie over de voedingswaarde van levensmiddelen verstrekt. Zo kunnen consumenten zelf de keuze maken voor een verantwoord eetpatroon. Om consumenten te informeren over de Dagelijkse Voedingsrichtlijn zijn de website www.dagelijksevoedingsrichtlijn.nl en een consumentencampagne ontwikkeld. Voor levensmiddelenbedrijven is een handleiding voor de toepassing op het etiket gemaakt en een toolbox met informatiemateriaal (zoals een folder). Verder is er een monitoring gehouden naar de implementatie van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn op de Nederlandse markt en is er een consumentenonderzoek gehouden om de bekendheid van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn te onderzoeken.
· FNLI Zichtboek
De website www.fnli-zichtboek.nl laat de vele en diverse activiteiten zien die levensmiddelenbedrijven individueel en samen ontplooien om een verantwoorde leefstijl onder consumenten te bevorderen. Activiteiten variëren van productinnovaties, betere voedingswaarde-informatie tot het ondersteunen van beweegprogramma's.
· Aanpak overgewicht werknemers
In samenwerking met het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) stimuleert de FNLI een verantwoord eet- en beweegpatroon van werknemers. Het afgelopen jaar heeft de FNLI de samenwerking opgestart. Op dit moment is een toolbox in ontwikkeling.

De FNLI zal bovenstaande activiteiten verder ontwikkelen en waar mogelijk samenwerking zoeken met andere partijen. De Nederlandse levensmiddelenindustrie zal zich dus ook in de komende convenantperiode blijven inspannen voor een gezond gewicht.




Ingezonden persbericht