ONDERZOEK: GOED ONDERNEMINGSKLIMAAT NOORDWIJK
Ondernemers vinden het ondernemingsklimaat in Noordwijk goed. Naar hun
oordeel is het woonklimaat daarvoor het belangrijkste criterium. En dat is in
Noordwijk in orde. Ook het oordeel over de kwaliteit van de gemeentelijke
dienstverlening is positief.
Dit blijkt uit het onderzoek dat het bureau voor marktonderzoek TNS NIPO in
opdracht van de Noordwijkse Ondernemers Vereniging (NOV) en de gemeente
Noordwijk heeft uitgevoerd. Het bureau heeft daarvoor 110 ondernemers
ondervraagd, afkomstig uit diverse branches. De steekproef is representatief
voor de gehele bedrijvenpopulatie. De vragen waren toegespitst op de
gemeentelijke dienstverlening en het gemeentelijk ondernemingsklimaat. De
resultaten zijn vergeleken met de resultaten van andere gemeenten.
Het onderzoek is gedaan in de periode maart/april 2009, toen de omvang van de
economische crisis maatschappelijk doordrong. Wethouder Leendert de Lange
(VVD) van Economische Zaken: "Wij zullen dit onderzoek dan ook betrekken bij
de ontwikkeling van een economische barometer, een meetinstrument dat is
aangekondigd in de Urgentie Agenda Noordwijk. Hierin inventariseert de
gemeente wat zij op lokaal niveau kan bijdragen aan het oplossen van de crisis.
Dat is een directe toepassing van dit onderzoek. Ik ben tevreden met de
uitkomsten. Het is belangrijk om regelmatig de vinger aan de pols te houden en
te kijken waar zaken beter kunnen. Zo vraagt het startersbeleid specifieke
aandacht."
De NOV is volgens haar voorzitter Arjan Slobbe tevreden over het onderzoek en
de resultaten:"Het is goed om van een grote groep ondernemers te vernemen
hoe zij de gemeentelijke dienstverlening in Noordwijk ervaren. Uit de
onderzoeksresultaten is onder andere af te leiden dat veel geïnterviewde
ondernemers in Noordwijk wonen én ondernemen. Het rapport levert een aantal
concrete conclusies: enkele complimenten aan de gemeente, maar ook wel
enkele aandachtspunten die binnenkort moeten worden opgepakt."
De ondernemers die in Noordwijk actief zijn waarderen het woonklimaat en in het
bijzonder het aanbod van recreatieve voorzieningen en publieke diensten. Wel
blijft de staat van de openbare ruimte in de ogen van de ondernemers wat
achter.
Andere gunstige factoren zijn de koopzondagen, de bewegwijzering en de
toegankelijkheid van de gemeentelijke organisatie. De informatie over beleid en
regelgeving kan beter, maar persoonlijke contacten met de gemeente leiden bij
het bedrijfsleven tot een positievere beoordeling van de geleverde
dienstverlening.
De bereikbaarheid per openbaar vervoer en de beschikbaarheid van geschikte
locaties krijgen een ruime voldoende. Maar erg aantrekkelijk voor autobezitters is
Noordwijk volgens de ondernemers niet. De bereikbaarheid per auto is weliswaar
voldoende, maar toch minder in vergelijking met die van andere gemeenten. Dat
geldt ook voor het parkeren. Het beleid voor sluitingstijden horeca en het
startersbeleid scoren gemiddeld eveneens iets lager dan elders.
Slobbe:"Het gemeentebestuur heeft het aandachtspunt met betrekking tot het
parkeerbeleid al opgepakt. De kwaliteit van de openbare ruimte is al langer een
gemeentelijk aandachtspunt. Dit vergt helaas meer tijd. De NOV ziet graag dat de
gemeente zich nu in de regio Holland Rijnland hard maakt voor een betere
bereikbaarheid van Noordwijk met de Haarlemmermeer en Amsterdam." In het
komende periodieke overleg tussen de wethouder en het NOV-bestuur zal het
gewenste startersbeleid worden besproken. Het onderzoeksbureau adviseert voor
dit laatste de samenwerking met de Kamer van Koophandel te intensiveren.
Gemeente Noordwijk