Gemeente Noordwijk

ONDERZOEK: GOED ONDERNEMINGSKLIMAAT NOORDWIJK
Ondernemers vinden het ondernemingsklimaat in Noordwijk goed. Naar hun oordeel is het woonklimaat daarvoor het belangrijkste criterium. En dat is in Noordwijk in orde. Ook het oordeel over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening is positief.
Dit blijkt uit het onderzoek dat het bureau voor marktonderzoek TNS NIPO in opdracht van de Noordwijkse Ondernemers Vereniging (NOV) en de gemeente Noordwijk heeft uitgevoerd. Het bureau heeft daarvoor 110 ondernemers ondervraagd, afkomstig uit diverse branches. De steekproef is representatief voor de gehele bedrijvenpopulatie. De vragen waren toegespitst op de gemeentelijke dienstverlening en het gemeentelijk ondernemingsklimaat. De resultaten zijn vergeleken met de resultaten van andere gemeenten.

Het onderzoek is gedaan in de periode maart/april 2009, toen de omvang van de economische crisis maatschappelijk doordrong. Wethouder Leendert de Lange (VVD) van Economische Zaken: "Wij zullen dit onderzoek dan ook betrekken bij de ontwikkeling van een economische barometer, een meetinstrument dat is aangekondigd in de Urgentie Agenda Noordwijk. Hierin inventariseert de gemeente wat zij op lokaal niveau kan bijdragen aan het oplossen van de crisis. Dat is een directe toepassing van dit onderzoek. Ik ben tevreden met de uitkomsten. Het is belangrijk om regelmatig de vinger aan de pols te houden en te kijken waar zaken beter kunnen. Zo vraagt het startersbeleid specifieke aandacht."

De NOV is volgens haar voorzitter Arjan Slobbe tevreden over het onderzoek en de resultaten:"Het is goed om van een grote groep ondernemers te vernemen hoe zij de gemeentelijke dienstverlening in Noordwijk ervaren. Uit de onderzoeksresultaten is onder andere af te leiden dat veel geïnterviewde ondernemers in Noordwijk wonen én ondernemen. Het rapport levert een aantal concrete conclusies: enkele complimenten aan de gemeente, maar ook wel enkele aandachtspunten die binnenkort moeten worden opgepakt."

De ondernemers die in Noordwijk actief zijn waarderen het woonklimaat en in het bijzonder het aanbod van recreatieve voorzieningen en publieke diensten. Wel blijft de staat van de openbare ruimte in de ogen van de ondernemers wat achter.




Andere gunstige factoren zijn de koopzondagen, de bewegwijzering en de toegankelijkheid van de gemeentelijke organisatie. De informatie over beleid en regelgeving kan beter, maar persoonlijke contacten met de gemeente leiden bij het bedrijfsleven tot een positievere beoordeling van de geleverde dienstverlening.

De bereikbaarheid per openbaar vervoer en de beschikbaarheid van geschikte locaties krijgen een ruime voldoende. Maar erg aantrekkelijk voor autobezitters is Noordwijk volgens de ondernemers niet. De bereikbaarheid per auto is weliswaar voldoende, maar toch minder in vergelijking met die van andere gemeenten. Dat geldt ook voor het parkeren. Het beleid voor sluitingstijden horeca en het startersbeleid scoren gemiddeld eveneens iets lager dan elders.

Slobbe:"Het gemeentebestuur heeft het aandachtspunt met betrekking tot het parkeerbeleid al opgepakt. De kwaliteit van de openbare ruimte is al langer een gemeentelijk aandachtspunt. Dit vergt helaas meer tijd. De NOV ziet graag dat de gemeente zich nu in de regio Holland Rijnland hard maakt voor een betere bereikbaarheid van Noordwijk met de Haarlemmermeer en Amsterdam." In het komende periodieke overleg tussen de wethouder en het NOV-bestuur zal het gewenste startersbeleid worden besproken. Het onderzoeksbureau adviseert voor dit laatste de samenwerking met de Kamer van Koophandel te intensiveren.