Onderwijs en opleiden, over kunde en kunst
Datum: 24 november 2009
Oratie: prof.dr. J.C.C. Borleffs, 16.15 uur, Academiegebouw,
Broerstraat 5, Groningen
Titel: Onderwijs en opleiden, over kunde en kunst
Leeropdracht: Onderwijs en opleiding in de medische wetenschappen
Faculteit: Medische Wetenschappen
Voor goed onderwijs en voor een goede opleiding zijn nodig: het goede
programma, de goede student en de goede docent. Het huidige Groningse
geneeskunde onderwijsprogramma wordt in verschillende rankings als
zeer goed beoordeeld. Maar het kan natuurlijk nòg beter! We gaan
verbeteren en vernieuwen om het voor studenten uitdagender te maken,
om meer ruimte voor differentiatie te bieden, en om er beter voor te
zorgen dat studenten mede-initiatiefnemer in hun leerproces worden.
Die extra ruimte voor differentiatie kan ook gebruikt worden voor een
verdieping binnen het reguliere programma of een verbreding buiten het
geneeskunde domein. Letterlijk en figuurlijk over de grenzen heen
kijken. Een programma dat meer motivatie, studieplezier, studiesucces
en enthousiasme voor het vak oplevert.
Wat betreft de student willen we met behulp van selectie de juiste
persoon voor de opleiding zien te krijgen. De 8+ regeling als
vrijkaartje voor toegang tot de opleiding moet worden afgeschaft.
Aspirant-studenten moeten geselecteerd worden op basis van een
combinatie van eindexamencijfers èn verschillende interviews. In die
interviews beoordelen we hun motivatie, de kans op studiesucces en hun
aanleg en karaktereigenschappen die nodig zijn om een goede dokter te
worden.
Docenten moeten zowel kundig zijn, als ook enthousiasme voor het vak
uitstralen. Dat betekent niet alleen goede training van docenten, maar
ook een duidelijk carrièreperspectief in het onderwijs. Actieve
deelname aan het onderwijs en de opleiding moet voor docenten
aantrekkelijk en uitdagend zijn. Goed onderwijs geven en ontwikkelen
moet net zoveel carrièrekansen bieden als goede patiëntenzorg of goed
onderzoek.
Het uiteindelijke doel is dat we hiermee dokters opleiden die de
`kunde' en `kunst' van het vak verstaan, competent zijn, maar ook
passie voor het vak hebben. Geneeskunde en geneeskunst als twee aparte
kwaliteiten, die echter onverbrekelijk met elkaar zijn verbonden.
Laatst gewijzigd: 12 november 2009 12:19
Rijksuniversiteit Groningen