Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 24 november 2009 -

Onderwerp Reactie SP 11 punten plan, FNV 10 punten plan en PvdA plan voor
1 noodcommunicatie in OV.

Geachte voorzitter,

In het Algemeen Overleg op 25 juni 2009, heb ik de Kamer toegezegd mijn reactie te geven op het SP 11 punten plan, op het FNV 10 punten plan en op het voorstel van de PvdA voor een apart noodcommunicatienet. Ik zou u die reactie doen toekomen na het gereed komen van het advies van de Taskforce veiliger openbaar vervoer. Nu het maatregelenpakket van de Taskforce is vastgesteld en openbaar is gemaakt, wil ik graag mijn reactie geven.

De Taskforce heeft een maatregelenpakket van 16 maatregelen vastgesteld. Dit maatregelenpakket is u toegezonden door de minister van BZK. De plannen van SP en FNV en het voorstel van de PvdA zijn mede input geweest voor het maatregelenpakket van de Taskforce. Alle direct bij het OV betrokken partijen maken deel uit van de Taskforce: vervoerders (NS en stads- en streekvervoerders), vakbonden, concessieverleners (Minister VenW voor NS, provincies en stadsregio's voor stads- en streekvervoer), politie, Justitie, BZK en gemeenten. Het verheugt mij dat de in de Tasforce betrokken partijen hebben verklaard zich samen voor de uitvoering van de 16 maatregelen in te zetten. De minister van BZK heeft de Kamer bericht dat eind 2010 de effecten van de aanpak aan de Kamer zullen worden gemeld.

Ik constateer dat het overgrote deel van de voorstellen van SP en FNV in het maatregelenpakket van de Taskforce is opgenomen. In bijlage 1 ga ik in op de afzonderlijke punten van SP en FNV en geef daarbij de relatie aan met de maatregelen van de Taskforce.

Mevrouw Kuiken heeft in het AO van 25 juni voorgesteld om samen met provincies en vervoerders te bezien of een landelijk noodcommunicatiesysteem voor vervoersmaatschappijen kan worden ingevoerd. Dit om problemen bij concessieovergang of overbelasting bij calamiteiten te voorkomen. Op verzoek van de Kamer heb ik onderzoek naar de communicatiesystemen in crisissituaties en het gebruik van de noodknop laten verrichten. (TK 2008-2009, 28642 nr 40). Volgens de conclusies uit dat onderzoek is er geen reden om de bestaande technieken te wijzigen, doch dat vooral aan de `zachte' kant (procedures, werkwijze en informatievoorziening) verbeteringen mogelijk zijn. Een eventueel a
agina 1 van 2 P





apart systeem voor noodcommunicatie, los van de reguliere communicatie tussen Datum vervoerscentrales en voertuigen, kent daarnaast zijn eigen kwetsbaarheid en zal

indien het niet geïntegreerd is met die bestaande communicatiesystemen tot Ons kenmerk extra complicaties leiden. De Taskforce heeft dan ook geen maatregel opgenomen VenW/DGMo-2009/9804 voor een landelijk noodcommunicatiesysteem.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

agina 2 van 2 P