Warchild
Oprichter Business Ambassadors Network terug uit Sierra Leone
24 november 2009 -
Bernard Uyttendaele, een van de oprichters van het Business
Ambassadors Network (BAN) van War Child, bracht in november op
persoonlijke titel een bezoek aan onze projecten in Sierra Leone.
Bernard Uyttendaele in Sierra Leone Zie ook 'Oprichter Business
Ambassadors Network bezoekt Sierra Leone' voor een link naar zijn
reisblog.
Inmiddels is hij terug en wij onderwierpen hem aan een kort interview:
Met welke verwachtingen stapte je uit het vliegtuig in Freetown?
"Ik had erg veel zin in de ontmoetingen met de mensen in Sierra en
wilde me graag verdiepen in de realiteit in het veld.
Anderzijds was ik ook wat onzeker. Ik dacht: Hoe zal het ons vergaan?
Je bent goed voorbereid op onveilige situaties en verwacht deze dan
ook een beetje."
Met welke gevoel stapte je weer in het vliegtuig terug naar Nederland?
"Ik was ongelofelijk onder de indruk van hoe concreet de bijdrage van
BAN is in de gemeenschappen en hoe goed War Child dit organiseert
zowel voor, tijdens en na hun komst. War Child maakt echt een verschil
voor die mensen (we hebben dat veelvuldig uit eigen mond van de
bevolking kunnen vernemen) en laten een zelfredzame gemeenschap
achter."
Welke ervaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?
"Voor mij was dat het bezoek aan Melekuray. Dertig jongeren tussen de
18 en 25 jaar hebben een opleiding gekregen in het War Child center.
Ze hebben leren lezen, schrijven en rekenen en kunnen nu ook in hun
levensonderhoud voorzien door het verbouwen van rijst.
War Child zorgde in samenwerking met het ministerie van Landbouw voor
deze opleiding. De jongeren gaan nu een eigen landbouwcoöperatie
starten en zijn enorm trots op wat ze samen hebben bereikt."
Bernard Uyttendaele Het Business Ambassadors Network steunt de
projecten van War Child in Sierra Leone. Heb je kunnen zien en ervaren
wat het effect is van jullie steun?
De projecten in Sierra Leone lenen zich zeer goed voor sponsoring door
bedrijven. Bedrijven houden ervan om concreet te zien en meten wat er
in het veld gebeurt met hun steun. Doordat War Child steeds hetzelfde
programma in verschillende gemeenschappen implementeert is het
programma bijzonder goed gestructureerd en zijn de resultaten zeer
goed vergelijkbaar, meetbaar en aanwijsbaar."
Welke meerwaarde heeft deze samenwerking met War Child voor je
bedrijf/het bedrijfsleven?
"Dat ligt hem op 4 vlakken:
1. Het is motiverend voor de medewerkers van de bedrijven die
Ambassadeur zijn, om te zien dat hun bedrijf zo'n belangrijk doel
steunt.
2. War Child sponsoren is niet alleen een kwestie van geld doneren,
maar ook een kans om samen met je medewerkers zelf initiatieven te
nemen om extra bij te dragen. Dat kan variëren van het versturen van
kerstkaarten van War Child, het doneren van Air Miles, een sponsorloop
doen met de medewerkers, het betrekken van klanten bij de sponsoring
van War Child etc.
3. In een bedrijf worden de meeste investeringsbeslissingen meestal
vrij eenvoudig genomen: een kwestie van voldoende rendement en soms
ook behaalde klantentevredenheid. Het is bijzonder leerzaam voor een
bedrijf om te zien hoe een veel complexer vraagstuk als het steunen
van gemeenschappen en kinderen in oorlogsgebieden, wordt beantwoord.
4. Ook is het netwerk zelf een groep mooie mensen verenigd in hun
sympathie en steun voor War Child. Het zijn mensen die weten wat echt
belangrijk is in het leven, waar het echt om gaat."