FNV Bouw

Actie voor werkgelegenheid bij railinfra

Gejoel als blijkt dat wegens een draadbreuk Ineke van Gent van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks niet kan komen. Gefluit als de hoogste baas van ProRail, geflankeerd door drie veiligheidsmensen, het podium beklimt. Deze Bert Klerk doet een toezegging. Hij wil de 'scherpe kantjes' van de marktwerking afhalen. Wat die scherpe kantjes dan wel zijn, wil vakbondsbestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten weten. '800 man' bast een zware stem uit de menigte.

"Het zal erom spannen of er niet meer mensen bij ProRail werken dan er railbouwers zijn", zegt sectorbestuurder Hans Crombeen van FNV Bouw & Infra. ProRail groeide in enkele jaren van 600 naar 3000 mensen. De railbouwers zagen alleen reorganisaties. "Marktwerking werkt alleen in een situatie met veel aanbieders en veel vragers. Maar op het spoor is er alleen ProRail. En u zet mondjesmaat werk uit", verwijt Egon Groen Bert Klerk van ProRail. Die houdt manmoedig stand. Voor enkele honderden spoorwerkers verklaart hij dat hij de marktwerking niet heeft bedacht. Hij wil 'in een persoonlijke brief' de railbedrijven uitnodigen voor overleg. Hij krijgt de Gouden Dwarsligger 2009 van de samenwerkende vakbonden op het spoor.

Kort daarvoor heeft Emile Roemer van de Socialistische Partij verklaard dat hij bij de begrotingsbehandeling minister Eurlings zal vragen om een 'personeelsparagraaf' voor het spoorwerk. Die heeft het personenvervoer ook: "Gaat de concessie dan naar een andere vervoerder, dan behoudt het personeel z'n baan." De werkers aan het spoor hebben er een hard hoofd in. Ze zijn bang dat ze hun werk verliezen. Ze zien hun sociale leven naar de knoppen gaan doordat ze steeds vaker in weekenden, op feestdagen en in schoolvakanties moeten werken. De buiten dienst stellingen worden korter, ook dat maakt het werk er niet gemakkelijker op. En zeker niet veiliger. Hoog tijd dat de Tweede Kamer met echte maatregelen komt voor het spoor. Ook voor de reiziger, vinden Friese railwerkers die een actielied hebben gemaakt over het 'schudden en bonken' van de treinen...