Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

AWVN-Innovatietrofee 3e kwartaal voor NISSAN

Amsterdam, 24 november 2009 ­ Het Nissan Motor Parts Centre (NMPC) in Amsterdam heeft de AWVN-Innovatietrofee voor het derde kwartaal gewonnen. Managing Director NMPC Laurent L'Epine ontving de trofee vandaag uit handen van Toon van Asseldonk, algemeen directeur van AWVN en voorzitter van de jury. L'Epine overhandigde de trofee daarop direct aan de Voorlieden met de toelichting dat de medewerkers deze trofee het meest verdiend hebben.

Nissan ontving de prijs voor haar bijzondere werkwijze met 'high performance' teams, waarbij het management ten dienste van deze teams staat. Volgens de jury weet Nissan de Japanse gerichtheid op de lange termijn te verbinden met de Westerse oriëntatie op de korte termijn. Als leidraad is de innovatie vanuit het Kaizen-principe afgestemd op de westerse mentaliteit. Kaizen is de stapsgewijze verbetering van alle aspecten die voor het werkproces en de ontwikkeling van medewerkers relevant zijn. De vernieuwing bij Nissan is daarmee voornamelijk cultureel bepaald. Daarbij zijn verschillende aspecten van de arbeidsrelatie aan de orde: de gerichtheid op vernieuwing, de belangen van de arbeidsrelatie en de dynamiek in de arbeidsrelatie. De aanpak leidt tot meetbare resultaten voor bedrijf en medewerkers. Zo heeft Nissan Amsterdam afgelopen jaren in Europese benchmark studies van Carlisle op vele aspecten nr. 1 gescoord en is de productiviteit drastisch toegenomen. De voortdurende stroom van verbeteringen en de groei ­ die ook in crisistijd beter is dan die van concurrenten ­ geeft ruimte voor ontwikkeling aan medewerkers.

De Nissan-vestiging in Amsterdam is het distributiecentrum van het autoconcern, voor auto-onderdelen en accessoires in heel Europa. Er werken 250 mensen.

De AWVN-Innovatietrofee is een jaarlijkse prijs voor het bedrijf dat in dat jaar het meest inspirerende voorbeeld biedt van sociale innovatie. De winnaar van de jaarprijs wordt gekozen uit de vier winnaars van een kwartaalprijs. Instelling van de prijs vloeit voort uit het AWVN-concept Slimmer werken ­ ofwel sociale innovatie. Jaarwinnaar van 2008 was XEROX Venray.

()