Online personeelsadvertenties vooral populair op maandag en dinsdag


We solliciteren voornamelijk ... op werkdagen

HEEMSTEDE, 20091124 -- Uit een representatieve steekproef uitgevoerd door Adver-Online, gespecialiseerd in online recruitment, blijkt dat online personeelsadvertenties de meeste bezoekers tellen op maandag en dinsdag. In het weekend en op feestdagen consulteren kandidaten aanzienlijk minder de verschillende jobsites. Deze resultaten tonen duidelijk aan dat het online solliciteren zich onderscheidt van het solliciteren via de klassieke printmedia die het accent vooral in het weekend leggen.

Voor recruiters is dit belangrijke informatie. Het is beter een advertentie op het internet te plaatsen op maandag dan op vrijdag. Van de 8369 hits zijn er 50% geregistreerd op maandag (21,6%) en dinsdag (23,0%). Vanaf woensdag gaat het aantal bezoeken aan de online-vacatures bergaf (woensdag 19,3%, donderdag 12,3% en vrijdag 11,2%). Het aantal hits op zaterdag (6,1%) en zondag (6,5%) liggen opmerkelijk lager dan het aantal hits in de week.

Vakantieperiodes hebben geen negatieve invloed op het aantal consultaties van de vacatures. Ook in vakantieperiodes blijven maandag en dinsdag de sollicitatiedagen bij uitstek. Feestdagen kan men gelijkstellen met zaterdag en zondag.

Het internet wint steeds meer aan belang als rekruteringskanaal. Het consulteren van jobsites en online solliciteren kan discreet op elk moment van de week. De vacatures staan minimum een maand online, weinig kans dat men er één misloopt. Dit in tegenstelling tot de klassieke printadvertenties die meestal éénmalig in het weekend verschijnen.

Adver-Online BV