Universiteit van Tilburg

Persbericht 24 november 2009

Vier Vidi-subsidies voor innovatieve onderzoekers UvT

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan vier jonge, innovatieve wetenschappers van de Universiteit van Tilburg een Vidi-subsidie toegekend van maximaal 800.000 euro. Hiermee kunnen de onderzoekers vijf jaar lang een eigen onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opbouwen.

De Vidi-subsidie is bedoeld voor excellente onderzoekers die na het promoveren al een aantal jaar succesvol en vernieuwend onderzoek hebben verricht. De wetenschappers behoren tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied. NWO verdeelt ruim 70 miljoen euro onder 89 winnaars. In totaal dienden 508 onderzoekers een onderzoeksplan in.De vier Tilburgse wetenschappers en hun projecten zijn de volgende:

Prof. dr. Joost Driessen
Departement Financiering (Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen) en Netspar Geen handel tijdens de kredietcrisis
Een hoofdoorzaak van de kredietcrisis is het volledig wegvallen van de handel in hypotheekobligaties en andere derivaten. De onderzoekers gaan analyseren hoe gebrek aan verhandelbaarheid van belang is voor derivatenprijzen, risicobeheer van financiële instellingen en regulering door centrale banken.

Dr. Roger Laeven
Departement Econometrie en Operations Research (Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen) en Netspar Besmettingsgevaar in financiële markten
Schokken in financiële markten zijn besmettelijk. De wiskundige modellen waarop financieel risicomanagement doorgaans wordt gebaseerd, houden echter onvoldoende rekening met besmettingsgevaar. De vraag naar betere modellen is nijpend. Dit onderzoek gaat zulke modellen ontwikkelen.

Prof. dr. Susanne Pedersen
Departement Medische Psychologie en Neuropsychologie (Faculteit Sociale Wetenschappen)Device therapy in heart disease - Where is the patient? Implanteerbare elektronische hulpmiddelen voor de behandeling van hartziekten redden levens, maar hebben soms ook bijwerkingen die de kwaliteit van leven van patiënten beïnvloeden. In dit onderzoeksproject wordt de impact van deze hulpmiddelen onderzocht vanuit het perspectief van de patiënt.

Dr. Stefan Wuyts
Departement Marketing (Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen) Innovatie over de grenzen heen
Ondernemingen betrekken steeds vaker externe partijen bij hun innovatieprocessen, zoals klanten, dienstverleners, leveranciers en producenten van complementaire goederen. Zij hanteren hierbij diverse methodes die verschillen op fundamentele dimensies. De onderzoekers relateren deze verschillen in aanpak aan verschillen in innovatief succes.