Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

OV goedkoper dan auto

Den Haag, 24 november 2009. Het openbaarvervoer (OV) biedt reizigers wel degelijk een goed alternatief voor de auto onder het toekomstige systeem van de kilometerheffing. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) bestrijdt hiermee het bericht in de Telegraaf van vanochtend waarin gesteld werd dat in de meeste gevallen de auto goedkoper blijft dan het OV.

Voorbeeld
Met een simpel rekensommetje valt aan te tonen dat het OV in de meeste gevallen wel degelijk goedkoper is dan de auto. Stel je hebt een middenklasse auto die gemiddeld 1:14 rijdt. Met een brandstofprijs van e1.40 en een kilometerprijs van e0.08, kost een retourtje Den Haag-Utrecht (135km) dan ongeveer e25 (exclusief afschrijving- en onderhoudskosten). Hetzelfde ritje kost met de trein echter e18.30 (2e klas zonder korting). Dit is ruim 25% goedkoper en dan zijn de eventuele OV kortingen en geplande spitsheffing nog niet eens meegerekend.

Draagvlak
KNV verwerpt hiermee het bericht van de Telegraaf en benadrukt dat dit soort berichten het maatschappelijk draagvlak voor de kilometerheffing ondermijnt en de invoering in gevaar brengt.

Discussie
Iedere verandering gaat gepaard met weerstand. Dat geldt ook voor de invoering van de kilometerheffing. Het is echter van groot belang dat de discussie over de invoering gevoerd wordt op basis van feiten en niet op basis van emotie en opportunisme. Volgens KNV zorgt de kilometerheffing voor meer economisch gebruik van de weg omdat mensen gaan nadenken over het beste alternatief. Het rekensommetje hierboven bewijst dat het OV voor veel reizigers een goed alternatief zal zijn. KNV verwacht dan ook dat met de invoering van de kilometerheffing, een grote groep reizigers de auto vaker zal laten staan en voor het OV alternatief kiest.