Gemeente Alkmaar


BESLUITENLIJST
van de vergadering van burgemeester en wethouders van 24 november 2009

Aanwezig:
P.M. Bruinooge, voorzitter
J.C. Meijer
drs. S.H. Binnendijk
W.A.J. van Veen
drs. N.M.C. Alsemgeest
mevr. ir. A. van Dam
drs. J.C.M. Cox, gemeentesecretaris


1. Opening en mededelingen
De besluitenlijst van de vergadering van 17 november 2009 wordt vastgesteld.


2. Besluiten

09.18139 Aanpassen van diverse verordeningen in verband met de inwerkingtreding Bruinooge Dienstenwet c.q. Europese Dienstenrichtlijn en de daarmee verband houdende lex silencio positivo

Probleemstelling:
De Dienstenwet, die uitvoering geeft aan de Europese Dienstenrichtlijn, is op 10 november 2009 door de Eerste Kamer aangenomen.
Als gevolg van de Dienstenwet c.q. Dienstenrichtlijn dient voor vergunningstelsels die onder de reikwijdte van de richtlijn vallen nog dit jaar expliciet in de betreffende verordeningen te worden aangegeven dat de lex silencio positivo (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) op die vergunningstelsels van toepassing is. Alleen vanwege dwingende redenen van algemeen belang kan van de lex silencio positivo worden afgezien.

Besluit:

1. De gemeenteraad voor te stellen, overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp- raadsvoorstel, de Verordening tot wijziging van de Huisvestingsverordening Alkmaar 2007, de Verordening Kinderopvang Alkmaar, de Verordening op de kansspelen, de Afvalstoffenverordening Alkmaar 2009, de Scheepvaart- en havenverordening der gemeente Alkmaar en de Algemene plaatselijke verordening vast te stellen.

2. Het raadsvoorstel ter advisering aan de Commissie bestuur en middelen voor te leggen.

3. Na vaststelling door de raad het besluit op de gebruikelijke wijze bekend te maken.

09.18216 Polderhof: keuze ontwikkelingsrichting nieuwbouwplan Meijer
Probleemstelling:
Voor de nieuwbouw van winkelcentrum Polderhof zijn 3 mogelijke richtingen voor planontwikkeling tot stand gekomen. Hierover is participatie-advies uitgebracht. De gemeenteraad moet besluiten welke variant hij planologisch en financieel mogelijk wil maken.

Besluit:
Op basis van afweging van alle belangen en aspecten ter zake de voorkeur uit te spreken voor variant B; deze keuze te verwerken in een raadsvoorstel en dit in procedure te brengen.

09.18141 `De confrontatie'
Meijer
Probleemstelling:
De gemeenteraadsverkiezingen vormen een goede gelegenheid jongeren actief kennis te laten maken met de politiek, een activiteit passend in programma 7 van het jeugdbeleid `Jongeren betrokken en maatschappelijke actief'. Het Bureau Young Works en NOS Headlines bieden `De Confrontatie' aan, een jongerenparticipatie activiteit rond de gemeenteraadsverkiezingen. Van de activiteit wordt een tv-registratie gemaakt door de NOS, die wordt vertoond op NOS Headlines (website) en Politiek24 (digitaal themakanaal).

Besluit:

1. In te stemmen met deelname aan `De confrontatie'.
2. De bekostiging van de activiteit te dekken uit het bestaande budget jongerenparticipatie.

09.18213 Raadsvoorstel knelpunten 2010 overgang brede doeluitkeringen Grotestedenbeleid Meijer/V.Veen naar decentralisatie uitkeringen

Probleemstelling:
Op 27 oktober heeft het college besluiten genomen m.b.t. de overgang van brede doeluitkeringen Grotestedenbeleid naar decentralisatie uitkeringen. Voor een aantal resterende knelpunten geldt dat hiervoor een raadsbesluit gevraagd moet worden. In de brief bij de begrotingsbehandeling is de raad hiervan op de hoogte gesteld. Daartoe is bijgaand raadsbesluit opgesteld.

Besluit:
In te stemmen met het concept raadsvoorstel en dat ter besluitvorming aan te bieden aan de raad.

2

09.17915 Verhoging tarieven Sportaccommodaties Meijer
Probleemstelling:
Van het Sportbedrijf wordt gevraagd een bijdrage te leveren aan de gemeentelijke bezuinigingen. De bijdrage die het Sportbedrijf voorstelt, bestaat uit het verhogen van de inkomsten uit verhuur/bezoek. De tarieven van de Alkmaarse sportaccommodaties volgen in principe jaarlijks de gemeentelijke richtlijn. Door de tarieven over de gehele breedte van de dienstverlening van het Sportbedrijf met 5% te verhogen, wordt een extra inkomst van in totaal 100.000,- gerealiseerd. De verhoging van de sporttarieven heeft daarnaast voor de avondverhuur gymlokalen van de sector Realisatie een meeropbrengst van 5.500 tot gevolg. De verhoging van de sporttarieven werd reeds in het kader van de begrotingsbehandeling ingebracht.

Besluit:

1. De recreatietarieven voor de ijsbaan en de zwembaden per 1 januari 2010 met 5% te verhogen.

2. De sportverenigingtarieven per 1 september 2010 (i.v.m. verenigingsjaar) eveneens met 5% te verhogen.

3. De financiële consequenties in de 1e begrotingswijziging aan te passen.

09.17779 Vergoeding coördinatiekosten technisch onderhoud aan schoolbesturen in het primair Meijer onderwijs als gevolg van de uitspraak van de Raad van State 11 juni 2008

Probleemstelling:
De consequentie van de uitspraak van de Raad van State t.a.v. de gemeente Sint Anthonis is dat schoolbesturen opererend onder de Wet op het Primair Onderwijs coördinatiekosten voor het onderhoud bij de gemeente in rekening kunnen brengen. De Raad van State stelt dat, om discussie over de hoogte van de vergoeding te voorkomen, het wenselijk is in de verordening voorzieningen een vast percentage voor de vergoeding op te nemen.
Voorgesteld wordt om voor de kosten van voorbereiding van de uitvoering en toezicht houden op de voortgang van onderhoudswerkzaamheden een vast percentage aan te houden van 6%. Dit betreft een reële vergoeding.
De onderhoudsactiviteiten maken onderdeel uit van de voorziening groot onderhoud. Binnen deze voorziening kunnen de coördinatiekosten, voor 2010 49.000, worden opgevangen.

Besluit:

1. Het advies van de Raad van State over te nemen.
2. De coördinatiekosten te bepalen op 6%.
3. De schoolbesturen te berichten dat bij de toegekende onderhoudsaanvragen in het onderwijshuisvestingsprogramma 2010 e.v. 6% coördinatiekosten gedeclareerd kunnen worden.

4. In de eerstvolgende herziening van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs gemeente Alkmaar de coördinatiekosten te verwerken.


3

09.18136 Vormgeving wabo-uitvoeringsdiensten, standpunt gemeente Alkmaar Binnendijk
Probleemstelling:
In september is er over de instelling van uitvoeringsdiensten principe- overeenstemming bereikt tussen VNG/IPO/Rijk. Deze invoeringsdiensten gaan een deel van de taken, voortvloeiend uit de WMB uitvoeren. Daarbij is vanuit het rijk aangegeven in principe te willen insteken op organisaties op schaalgrootte van de veiligheidsregio, maar als gemeenten beargumenteerd kunnen aangeven waarom zij een ander schaalniveau wenselijk achten, dient dat standpunt uiterlijk 1 december 2009 aan het college van GS kenbaar te worden gemaakt. De provincie heeft in dit verband een regisserende taak. Alle gemeenten Noord Kennemerland hebben aangegeven op schaalniveau van de regio NK tot taakuitvoering te willen overgaan, daarbij gebruikmakend van de huidige gemeenschappelijke regeling, de MRA. Alleen Castricum sluit op termijn een groter schaalniveau niet uit.

Besluit:

1. De taken ingevolge de package-deal uitvoeringsdienst WABO door de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA) te laten uitvoeren en deels daaraan toe te voegen dat Heerhugowaard en Langedijk voor wat betreft deze taken ook aan de MRA gaan deelnemen.

2. Akkoord te gaan met bijgaande brief die door alle regiogemeenten uniform zal worden opgesteld.

09.17942 Afzien van het verlenen van medewerking aan een viertal procedures ex art. 19, lid 2 Binnendijk WRO

Probleemstelling:
Het betreft de aanvraag om bouwvergunning voor de revitalisering van de Polderhof, woningbouw aan het Scharlo (Kotax-terrein), een appartementencomplex + bijbehorende parkeervoorziening en woonwagenterrein in de Driehoek (Vroonermeer) en het oprichten van een woongebouw (ca. 30 app.) aan de Camphuysenstraat (fase
1B).
Deze vier aanvragen om bouwvergunning zijn ingediend vóór 1 juli 2008, zodat op grond van artikel 19, lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening medewerking kan worden verleend. Echter, gelet op wijzigingen en/of onduidelijkheden rondom de planontwikkelingen kan op grond van de oude wetgeving geen medewerking meer worden verleend, maar dienen voor deze bouwplannen aparte bestemmingsplanprocedures te worden gevoerd.

Besluit:
Af te zien van het verlenen van medewerking aan de benodigde vrijstellingsprocedure als bedoeld in artikel 19, lid 2 WRO voor het bouwplan Polderhof, het woningbouwplan aan het Scharlo (Kotaxterrein), het bouwplan De Driehoek (Vroonermeer) en het oprichten van een woongebouw (ca. 30 app.) aan de Camphuysenstraat (fase 1B).


4

09.17784 Eerdere ingebruikname Schelphoek
Binnendijk
Probleemstelling:
De gemeenteraad heeft aangegeven de parkeergarage Schelphoek zo snel mogelijk in gebruik te willen nemen. BAM Vastgoed heeft een voorstel gedaan voor deze eerdere ingebruikname. Om de kosten te dekken, is een extra krediet nodig van
1.200.000. Aangezien het benodigde budget niet past binnen het beschikbare krediet, alsmede vanwege een aantal kanttekeningen, wil het college van B&W dit voorstel ter afweging en ter besluitvorming voorleggen aan de gemeenteraad.

Besluit:
Het raadsvoorstel aan te vullen in die zin dat de raad wordt voorgesteld een aanvullend krediet van 1.200.000 beschikbaar te stellen met een extra last van 56.000 per jaar indien de raad kiest voor vroegere ingebruikname.

09.12824 Toepassing artikel 19, lid 2 WRO t.b.v. het realiseren van 36 appartementen Binnendijk (zijde Bergerweg) en 12 eengezinswoningen (zijde Van der Lijnstraat)

Probleemstelling:
Bijgaand bouwplan van VOF Horizon Ontwikkeling voorziet in de bouw van 37 appartementen met ondergrondse parkeergelegenheid aan de zijde van de Bergerweg en 12 eengezinswoningen aan de zijde van de Van der Lijnstraat ter plaatse van het reeds gesloopte Horizon College. Ter realisering van het bouwplan dient een aantal beeldbepalende bomen te worden gekapt. Vanuit de buurt is niet alleen grote weerstand tegen deze kap, maar ook tegen de bouw van de woningen. Gelet op de weerstand tegen het bouwplan is tijdens de hoorzitting over de kapvergunning al aangegeven dat de belangenafweging in dit geval thuishoort in de vrijstellingsprocedure, te meer daar het gaat om beeldbepalende bomen. Er dient een integrale belangenafweging plaats te vinden. De beslissing op bezwaar tegen de kap is daarom aangehouden totdat de besluitvorming over het bouwplan heeft plaatsgevonden. De reeds kenbaar gemaakte bedenkingen zullen als naar voren gebrachte zienswijzen worden meegenomen. Degenen die op voorhand hebben gereageerd worden hierover schriftelijk geïnformeerd.

Besluit:

1. Over te gaan tot het volgen van een procedure teneinde vrijstelling ex artikel 19, lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening te kunnen verlenen ten behoeve van het realiseren van 37 appartementen met ondergrondse parkeergelegenheid aan de zijde van de Bergerweg en 12 eengezinswoningen aan de zijde van de Van der Lijnstraat ter plaatse van het reeds gesloopte Horizon College.
2. Over te gaan tot het volgen van een procedure om ontheffing ex artikel 110a Wet geluidhinder te kunnen verlenen voor de 36 appartementen en 2 van de 12 eengezinswoningen.

3. Het afdelingshoofd Bouwen te mandateren om namens u het ontheffings- besluit Wgh te ondertekenen.


5

09.15565 Lauwershof: Uitgangspunten interpretatie Beeldkwaliteitplan & Welstandscriteria juli Binnendijk 2009, welke bij amendement door de raad op 10 september 2009 gewijzigd is vastgesteld (Lauwershof)

Probleemstelling:
Op 10 september 2009 heeft de raad het Beeldkwaliteitplan & Welstandscriteria juli 2009 voor het plangebied Lauwershof bij amendement gewijzigd vastgesteld. Om onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen, is het wenselijk om overeenstemming te hebben over de interpretatie van het amendement.

Besluit:
In te stemmen met de invulling van het amendement.

09.18217 Regionale Wmo agenda
V.Veen
Probleemstelling:
Elke bestuurder die de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in zijn portefeuille heeft, krijgt te maken met vele partijen met wie hij moet samenwerken. Dat geldt ook voor de samenwerking met de regiogemeenten. Het kan dan gaan om samenwerking tussen gemeenten onderling, maar ook over samenwerking tussen één of meerdere gemeenten en de centrumgemeente. Door met elkaar samen te werken kan de wet doeltreffend en doelmatig worden uitgevoerd. Het PONK Zorg en Wmo heeft het regionale belang van samenwerking op het domein van de Wmo onderkend en de wens uitgesproken om voor de komende jaren te komen tot een regionale Wmo agenda 2009-2011. Aansluitend worden de Wmo-raden geïnformeerd over deze belangrijke stap en zullen hun eventuele suggesties worden meegenomen bij de verdere uitwerking van het beleid. Hiertoe zal in samenwerking met Zorgbelang een regionale bijeenkomst georganiseerd worden.

Besluit:

1. In te stemmen met bijgevoegde PONK verklaring.
2. Kennis te nemen van de afspraak om in regionaal verband de PONK- verklaring door alle colleges in het werkgebied Noord-Kennemerland te laten vaststellen.

3. In te stemmen met het organiseren van een regionale bijeenkomst over de PONK-verklaring met de Wmo-raden van de acht regiogemeenten (Zorgbelang), waarbij bruikbare suggesties van deze raden in de verdere uitwerking zullen worden meegenomen.

4. De PONK-verklaring ter kennisname te brengen aan de raadscommissie Samenleving.


09.18314 Eindejaarsuitkering huishoudens met een minimuminkomen Van Veen
Probleemstelling:
De raad heeft op 12 november 2009 een motie aangenomen waarin het college wordt gevraagd huishoudens met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum nog voor het einde van het jaar een eindejaarsuitkering te verstrekken van 50 euro. Het college zal zich moeten uitspreken over de wijze waarop zij met deze motie wil omgaan.


6

Besluit:

1. Huishoudens met een inkomen tot 120% van de geldende bijstandsnorm een eindejaarsuitkering te verstrekken van 50,-

2. De kosten te dekken uit de te verwachten onderschrijding van het Inkomensdeel WWB over 2009

3. In te stemmen met de wijze van uitvoering zoals vermeld in het voorstel.
4. In te stemmen met de beleidsregels voor het uitvoeren van de regeling 'eindejaarsuitkering huishoudens met een minimuminkomen 2009' gemeente Alkmaar


09.17932 Aanpak Jeugdwerkgelegenheid, aanvraag Europees Sociaal Fonds (ESF) 2007-2012, V.Dam Actie Jeugd

Probleemstelling:
Op 1 september 2009 heeft uw college ingestemd met de Raamwerkovereenkomst actieplan Jeugdwerkgelegenheid Noord Holland Noord. Wethouder Van Dam heeft namens het college het convenant Regionale aanpak voorkomen en bestrijden jeugdwerkeloosheid 2009 - 2011 met de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid mevrouw J. Klijnsma ondertekend. Naar aanleiding hiervan is 2,1 miljoen Euro (2009) en 1,05 miljoen Euro (2010) door het ministerie van SZW toegekend. Zoals door uw college is besloten zal na toekenning door de Rijksoverheid nadere besluitvorming plaatsvinden. Hiervoor is het Uitvoeringsplan opgesteld (zie bijlage). Het kabinet wil voorkomen dat jongeren langdurig aan de kant staan zoals in de jaren tachtig is gebeurd en daarom zijn maatregelen genomen om subsidie uit het Europees Sociaal Fonds beschikbaar te stellen. De beschikbare ESF-middelen kunnen door Alkmaar als coördinerende gemeente voor de regio Noord Holland Noord worden aangevraagd voor projecten die passen in het afgesloten regioconvenant jeugdwerkeloosheid. Voor de regio Noord Holland Noord is maximaal 890.000 ESF- middelen gereserveerd.

Besluit:

1. In te stemmen met het Uitvoeringsplan Jeugdwerkgelegenheid en het bijbehorende bestedingsoverzicht.

2. Te verzoeken aan de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Den Helder en Hoorn akkoord te gaan met het Uitvoeringsplan en het bijbehorende bestedingsoverzicht en de coördinatie van de aanpak jeugdwerkgelegenheid in respectievelijk de regio Kop van Noord Holland en West-Friesland ter hand te nemen om de afgesproken resultaten in de Raamwerkovereenkomst te behalen.

3. In te stemmen met subsidieverlening aan het respectievelijk de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Den Helder en Hoorn ten behoeve van regionaal klantmanagement, coördinatie en jobcoaching tot een maximum van respectievelijk 320.000 en 295.000.

4. De wethouder Rian van Dam te mandateren namens het college van Burgemeester en Wethouders met de bedrijfsscholen Espeq, Tetrix, SPG en Installatiewerk inzake de sectorale regionale arrangementen een overeenkomst af te sluiten.

5. In stemmen met de subsidieverlening aan het Regionaal Platform Arbeidsmarkt Noord Holland Noord t.b.v. van de communicatie en regionale netwerkorganisatie tot een maximum van 80.000.

6. De lasten voor 2009 te verwerken in de jaarrekening 2009 van de gemeente Alkmaar.

7


7. Het restant van de lasten in de 1e begrotingswijziging 2010 en ontwerpbegroting voor 2011 incidenteel op te nemen in het product werkgelegenheidsbevordering met als dekking een onttrekking van de reserve taakmutaties en daarbij de volgende personele lasten op te nemen:
- 2 FTE projectleiding en administratie een bedrag per jaar op te nemen van 100.000

- 3,5 FTE jobcoaching en klantmanagement in 2010 voor een bedrag van 175.000

- 6 FTE jobcoaching en klantmanagement in 2011 voor een bedrag van
300.000.

8. In te stemmen met de ESF-aanvraag Actie Jeugd, voor een bedrag van
890.000 hiervoor de door de Rijksoverheid toegekende budgetten ter bestrijding van de jeugdwerkeloosheid 2,1 miljoen (2009) en 1,05 miljoen (2010) als co-financiering beschikbaar te stellen.
9. Na toekenning van de ESF-middelen zal door het college nadere besluitvorming plaatsvinden.

10. Ontheffing te verlenen inzake de bepalingen inzake het aanbestedingsbeleid en het sectorhoofd Samenleving toestemming te geven met het extern ESF- bureau HPB een contract te sluiten voor de werkzaamheden ten behoeve van Actie J tot maximaal 50.000 en deze ten laste te brengen van de middelen Actieplan Jeugdwerkgelegenheid.


09.17976 Toerusting en bemiddelen van werklozen met een grote afstand tot of op de V.Dam arbeidsmarkt, aanvraag Europees Sociaal Fonds (ESF)

Probleemstelling:
Het ESF biedt ook dit jaar gemeenten de mogelijkheden voor een extra toerusting en bemiddeling van werklozen met een grote afstand op of tot de arbeidsmarkt. Het Agentschap SZW heeft de afgelopen periode de regelgeving omtrent ESF sterk vereenvoudigd. Dit is ­zeker gezien de dreigende tekorten op het W-deel- een belangrijke overweging om een ESF aanvraag in te dienen. De aanvraag is het kader van de Actie A valt uiteen in de onderdelen:
1.1. Vervolgaanvraag Nuggers, arbeidsbelemmerden en 55+-ers Wijkservicebedrijf Overdie;

1.2. Aanvraag arbeidsbelemmerden en 55+ cliënten Gemeente Alkmaar
1.3. Aanvraag arbeidsbelemmerden cliënten WNK en GGZ Noord Holland Noord. Er is gekozen voor een integrale aanvraag voor de doelgroepen Nuggers, arbeidsbelemmerden en 55+ die nu ook in één aanvraag kan worden ondergebracht. Dit biedt de mogelijkheden om binnen de drie doelgroepen te schuiven indien er onder- of overbestedingen dreigen. Daarnaast kunnen de overheadkosten tot een minimum beperkt worden en de financieel/administratieve organisatie centraal te regelen. Het Agentschap SZW beoordeelt daarnaast de aanvragen ook op het feit of alle doelgroepen bediend worden.


8

Besluit:

1. In te stemmen met de ESF-aanvraag Actie A, Wijkservicebedrijf Overdie, het overige cliëntenbestand WWB gemeente Alkmaar en de doelgroep arbeidsbelemmerden WNK/GGZ.

2. Vast te stellen dat het WNK verantwoordelijk is voor de organisatie en uitvoering van het project WNK/GGZ en dit voor eigen rekening en risico uitvoert.

3. De regiogemeenten in Noord Kennemerland de mogelijkheid te bieden voor eigen rekening en risico ten behoeve van het cliëntenbestand WWB deel te nemen aan Actie A.

4. Na toekenning van de ESF-middelen zal door het college nadere besluitvorming plaatsvinden middels een Uitvoeringsplan waarin de financiële en personele uitwerking en juridische consequenties, o.a. een samenwerkingsovereenkomst met de regiogemeenten Noord Kennemerland en de te sluiten overeenkomst met het WNK worden opgenomen.
5. Ontheffing te verlenen inzake de bepalingen van het aanbestedingsbeleid en het sectorhoofd Samenleving toestemming te geven met het extern ESF- bureau HPB een contract te sluiten voor de werkzaamheden ten behoeve van Actie A tot maximaal 50.000 Euro en deze ten laste te brengen van de reserve arbeidsmarktgerichte projecten en dit te verwerken in de 1e begrotingswijziging 2010.


09.17054 Wijzigen Beleidskader re-integratie V.Dam
Probleemstelling:
In verband met de invoering van de Wet investeren in Jongeren, wijzigen van de uitvoering van Focus2Move, de organisatie van het Jongerenloket, het uitvoeren van het Actieplan Jeugdwerkgelegenheid en de Visie op het participatiebudget is het noodzakelijk het beleidskader re-integratie te actualiseren. Dit beleidskader wordt u nu aangeboden.

Besluit:

1. In te stemmen met het beleidskader re-integratie december 2009 onder gelijktijdige intrekking van het beleidskaderkader re-integratie van juni 2008.
2. In te stemmen met de in de bijlage bij het beleidskader opgenomen beleidsregels re-integratie.

3. De gemeenteraad voor te stellen overeenkomstig bijgaand ontwerpraadsvoorstel te besluiten.

4. Kennis te nemen van het advies van het Platform Sociale Zekerheid Alkmaar.


09.18385 Borgstelling op geldlening ten behoeve van Woningcorporatie Goed Wonen Noord Van Dam Kennemerland inzake woningbouw "Bolwerk"

Probleemstelling:
Op 7 mei 2009 heeft de raad de in het kader van de aanjaagfunctie woningbouw de intentie uitgesproken een borgstelling te verlenen op een door Woningcorporatie Goed Wonen aan te trekken geldlening in verband met de ontwikkeling en de woningbouw op de hoek van de Helderseweg en de Geestersingel; het zogenoemde Bolwerk. De kosten van deze investering worden geraamd op een bedrag van ruim
18.000.000 (incl. BTW)

9

Na de bouwperiode wordt de resterende grond van de nog niet verkochte woningen door de gemeente gefinancierd en het restant door de gemeente aan Goed Wonen geborgd voor een termijn van maximaal 20 jaar
Voor deze investering is offerte uitgebracht door de BNG te Den Haag. De borgstelling is noodzakelijk om de rentekosten die deel uitmaken van de jaarlijkse exploitatie te beperken, waardoor het project gerealiseerd kan worden met een sluitende exploitatie over een reeks van jaren. De gemeenteraad heeft het publiek belang uitgesproken waardoor op dit punt wordt voldaan aan de eisen gesteld in het treasurystatuut.
De kosten van aflossing en rente op de bouwkosten zijn binnen de exploitatie verwerkt en verdisconteerd in een toereikend geachte verhuurprijs. Daarnaast wordt betaling van de rente van de grondkosten uitgesteld en pas bij verkoop van een eenheid of aan het eind van de looptijd betaald conform uw eerder genomen besluit.

Besluit:

1. Een borgstelling te verstrekken op een flexibele roll-over geldlening ten behoeve van Woningcorporatie Goed Wonen Noord Kennemerland tot een maximum van 18.000.000 incl. BTW voor maximaal 2 jaar en daarna voor
10 jaar tot een maximum van 12.600.000 t.b.v. de realisatie van 59 woningen en commerciële ruimten op het Bolwerk

2. De Woningcorporatie Goed Wonen conform bijgaande brief te berichten.


10

---- --